OP wat moet je letten als je een paardje wilt kopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

OP wat moet je letten als je een paardje wilt kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:30

Heej,

Op wat moet ik letten als ik naar een paardje ga om het misschien te kopen???
Ik ga er vanavond op gaan rijden, maar op wat moet ik zeker letten??

xxx-jes

Steph__

Re: OP wat moet je letten als je een paardje wilt kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:34

Ik ga donderdag ook 2 paarden bekijken dus ik volg dit topic even .. Heb al wel ervaring met het kopen van een pony maar dat was wel anders en al een hele tijd terug..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:49

Jeetje, dat zijn zoveel dingen!!
Op het karakter natuurlijk, zou het paard/ponytje bij je passen?
Is hij/zij braaf met optuigen, hebben ze hem al opgetuigd klaar staan, vragen waarom!!
Kun je hem/haar zo uit de wei/stal pakken, m.a.w. goed kijken of hij/zij braaf is!!
Verder, heeft hij/zij geen gebreken?
En hoe is hij/zij met andere paarden?
Met rijden?
Op alles moet je letten!
En probeer vooral niet meteen verliefd te zijn *is erg moeilijk!! Ik weet het *
Want dan kun je zie je de mindere kanten niet zo goed meer..
En neem iemand mee die er verstand van heeft

Veel succes!!!!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:53

ik zou het laten keuren door een dierenarts en goed kijken of het paard past bij wat je wilt is het paard te vangen uit de wei ik zou toch zelf het paard willen opzadelen en poetsen zodat je weet hoe hij een beetje is zeggen ze dat het paard verkeersmak is ga dan een stukje buitenrijden

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:04

er zijn zoveel dingen waar je op kan letten als je een paard koopt :

- het gedrag, op stal, het orenspel, ziet het dier er vrolijk en gezond uit ?

- de conditie van het dier, heeft hij heldere ogen, geen snotneus, glimt zijn vacht mooi ?

- hoe staat het dier op zijn hoeven, en hoe is de kwaliteit ervan...?

- is het dier goed gebouwd, dus niet overbouwd, of een te lange hals, of rug e.d....

- met rijden, gewoon van alles uitproberen, bijv. n tikje met je zweep enzo.. gewoon kijken hoe hij op alles reageerd... echt gewoon van alles uitproberen, wat je ook zou doen als het "jou "paard was...

- misschien ook een sprongetje maken....

- kijk hoe het dier is met losgooien/longeren...

- is het dier dominant tegenover mensen of andere paarden.. kijk hoe siciaal hij is...

- uhm.. met poetsen/opzadelen enzo... hie die zich gedraagd...

en zo kan je nog wel effies doorgaan...

het belangrijkste is natuurlijk, dat het klikt tussen jullie, en dat het dier gezond is en niets mankeerd.....

veel succes ermee !!!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:17

inderdaad , maar wacht met verliefd worden en denken ja dit is hem , probeer er vooral met je verstand bij te blijven . als je iets ziet wat je opvalt , vraag ernaar en denk niet , o dat zal wel niets zijn .
wat ook belangrijk is en vele vergeten ( hier boven gelukkig niet ) is hoe het paard op stal is , bekijk hem/haar een paar minuutjes.
hoe is hij op stal , schop hij , schraapt hij allemaal dingenw aar je je later aan kan irriteren en wat schade kan aanrichten. boven staande punten zijn super handig.
neem een onafhankelijke vee arts in de arm , laat hem keuren, maar kijk eerst of de klik er is. alsof je een super leuke jongen hebt gezien ik kon er bij mijn paard niet meer over op houden , er kwam alleen nog maar paard paard paard uit mijn mond

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:21

Ik heb hier een boek naast me liggen waar wat tips instaan, ik zal even een stukje overtypen

Als je een pony ziet die je bevalt, moet je op verschillende dingen letten:

1. Als de pony niet in de wei staat als je arriveert, waarom niet? Misschien laat hij zich moeilijk vangen.
2. Kan een kind gemakkelijk en zonder hulp het zadel en hoofdstel aandoen en opstijgen, eventueel metbehulp van een baal stro? Als de pony niet stil wil staan en het kind niet gehoorzaamt, haal je je een hoop moeilijkheden op de hals.
3. Zal de pony in zijn eigen omgeving doen wat er van hem gevraagd wordt en niet naar zijn vriendjes in de wei trekken of naar zijn eigen stal? Als hij zijn eigen wil doordrijft, noemen wij het 'kleven', een bijzonder vervelende eigenschap voor een kinderpony.
4. Is hij echt betrouwbaar in het verkeer? In verband met het huidige drukke verkeer is het erg onverstandig om een pony te kopen, die in dit opzicht niet 100% te vertrouwen is, want je zult nooit met een gerust hard een buitenrit kunnen maken.
5. Kijkt hij levendig en opgewekt, met zijn oren naar voren, of legt hij ze in zijn nek, een teken van een zuur karakter? Een slecht of zenuwachtig temperament is nooit helemaal te veranderen, zeker niet door een kind, want een ander kind is, hoofdzakelijk door onwetendheid, er waarschijnlijk de oorzaak van.
6. Je zult zeker al op de hoogte zijn van de leeftijd, maar het is een voordeel als je dit zelf kunt controleren. De leetijd van het paard kun je van het gebit aflezen. Na zijn zevende of achtste jaar noemt men een pony 'aftands'. Het gebit kan zich op verschillende manieren hebben ontwikkeld, waardoor het moeilijk wordt de leeftijd precies te bepalen.
7. Loopt de pony rustig en gewillig een paardenwagen of trailer in? Zo ja, dan zegt men dat hij zich gemakkelijk laat laden. Als dit niet het geval is, zal het veel ergernis en teleurstelling met zich meebrengen, want je zult best wel eens ergens anders willen rijden en je pony moeten vervoeren.

Dat was het, sorry voor de lange tekst. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:45

Kijk of hij/zij regelmatig loopt. Vooral in het begin even kijken of hij/zij een beetje stijf is.

Probeer de verkoper ook een beetje te peilen. Probeer uit te vinden of hij/zij echt het beste met heet beestje voorheeft of alleen uit is op geld. Bij mij is ook een keer een koop stukgelopen omdat wij het steeds oneens waren met de verkoper en dat geeft toch weinig vertrouwen. De verkoperster van ons huidige paard hebben we nog steeds goed contact en dat geeft toch wel een goed gevoel.

Slaap er altijd minstens nog een nachtje over. Kom nog een keer terug om nog een keer te rijden. Er zijn altijd nog wel dingetjes die je de eerste keer vergeet.

suc6 en veel plezier!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:55

Probeer te achterhalen of de eigenaar betrouwbaar is.Als hij/zij liegt over kleine dingetjes waarom zou hij dan niet liegen over iets erger.

Een paard met enkel positieve dingen kan niet,toen ik mijn paard ging gaan testen wist ik zowel haar positieve kanten als haar negatieve kanten en dan kan je beslissen of je daar mee kan leven of niet.