Ik heb hier een boek naast me liggen waar wat tips instaan, ik zal even een stukje overtypen
Als je een pony ziet die je bevalt, moet je op verschillende dingen letten:
1. Als de pony niet in de wei staat als je arriveert, waarom niet? Misschien laat hij zich moeilijk vangen.
2. Kan een kind gemakkelijk en zonder hulp het zadel en hoofdstel aandoen en opstijgen, eventueel metbehulp van een baal stro? Als de pony niet stil wil staan en het kind niet gehoorzaamt, haal je je een hoop moeilijkheden op de hals.
3. Zal de pony in zijn eigen omgeving doen wat er van hem gevraagd wordt en niet naar zijn vriendjes in de wei trekken of naar zijn eigen stal? Als hij zijn eigen wil doordrijft, noemen wij het 'kleven', een bijzonder vervelende eigenschap voor een kinderpony.
4. Is hij echt betrouwbaar in het verkeer? In verband met het huidige drukke verkeer is het erg onverstandig om een pony te kopen, die in dit opzicht niet 100% te vertrouwen is, want je zult nooit met een gerust hard een buitenrit kunnen maken.
5. Kijkt hij levendig en opgewekt, met zijn oren naar voren, of legt hij ze in zijn nek, een teken van een zuur karakter? Een slecht of zenuwachtig temperament is nooit helemaal te veranderen, zeker niet door een kind, want een ander kind is, hoofdzakelijk door onwetendheid, er waarschijnlijk de oorzaak van.
6. Je zult zeker al op de hoogte zijn van de leeftijd, maar het is een voordeel als je dit zelf kunt controleren. De leetijd van het paard kun je van het gebit aflezen. Na zijn zevende of achtste jaar noemt men een pony 'aftands'. Het gebit kan zich op verschillende manieren hebben ontwikkeld, waardoor het moeilijk wordt de leeftijd precies te bepalen.
7. Loopt de pony rustig en gewillig een paardenwagen of trailer in? Zo ja, dan zegt men dat hij zich gemakkelijk laat laden. Als dit niet het geval is, zal het veel ergernis en teleurstelling met zich meebrengen, want je zult best wel eens ergens anders willen rijden en je pony moeten vervoeren.
Dat was het, sorry voor de lange tekst.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!