pony-inrij-vraagje...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

pony-inrij-vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:30

Mijn pony ben ik al een half jaar aan het longeren, en ze staat ook een half jaar voor de sulky, nu wil ik haar rustig aan gaan beleren, (ik heb echt geen haast) nu heb ik dr een paar keer met zadel op gelongeerd, en ze geeft hier niets om, nu heb ik er een paar keer met mn gewicht overheen gehangen, maar wat is de volgende stap? ik wil er echt de tijd voor nemen, en wil dat er zo min mogenlijk mis gaat... ook omdat ik niet wil dat ze het als "niet leuk" ervaard, alle tips zijn welkom!!!

Waratje

Re: pony-inrij-vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:34

Hoe oud is je pony? Is hij nog volop in de groei, is hij al een beetje volwassener gedrag aan het vertonen?
Een leuke methode om je pony verder te helpen zonder dat je er meteen opgaat zitten is lange lijnen. Daarmee kun je ze helemaal "inrijden" zonder dat er iemand op de rug zit. Wel zorgen dat je er goede begeleiding bij hebt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:46

Ja zorg dat je er iemand bij hebt die er verstand van heeft. Die kan je ook uitleggen wat de volgende stappen zijn. Als hij al voor de wagen staat zal het weinig problemen opleveren denk ik.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:25

Ik had die stappen ook genomen, eerst 'mennen' en lange lijnen werk, zodat ze het bit aan neemt en het sturen en al snapt, toen met zadel gelongeerd, daarna wou ik hangen maar door een foutje zat ik er in 1x op, wel plat bij haar hals gebleven en er bijna meteen weer af haha.

Daarna had iemand haar vast, ging ik er heel rustig met een krukje op (eerst aaien, beetje overeen hangen, en toen zitten) aan de hand een paar passen.. dat 4x gedaan, waarbij ik elke keer meer zelf stuurde en been hulpen gaf als de begeleider stemhulpen gaf.
Toen aan de longe gegaan, eerst alleen stappen, daarna beetje draf, toen het allemaal goed ging nog 2x aan de longe geweest en overgangen geoefend, zodat ze been hulpen leerde, en toen kon ik los rijden.

Ik ben pas verder gegaan elke keer als zowel ik als mijn pony rustig en vetrouwt waren, als er ook maar weer een beetje teveel spanning was (bijv bij de 2de keer los rijden) weer een stap terug.

Ik zou wel van te voren zorgen dat de pony wel gewoon normaal te handelen is, maar ik neem aan als ie ook al voor n sulky loopt dat dat wel zo is.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:08

ja het probleem is dus dat ik helemaal alleen sta, en er vrijwel niemand is met meer ervarig, ik weet wel hoe ik er mee om moet gaan, wil ook pas verder als ze alles snapt en vertrouwd mee is, maar zo als ik al zei wil ik dat er niets fout gaat, en vroeg me af hoe jullie dat deden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:09

zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over " inrijden met lange lijnen" ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:28

Inrijden emt lange lijnen. Ik neem aan dat je dan het tuigmak en het sturen bedoeld.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:11

ja maar dat kan ze al, dat heeft ze al gehad bij het beleren voor de wagen,

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:30

Ja dat hoort ook niet bij het standaard inrijden. Tenminste ik doe dat alleen met betuigen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:32

Ik las dit in je profiel :

Seleentje die is nu 2jaar en 6mndjes. Ik was al met licht longeer werk begonngen

zeg me dat dit niet waar is ! je hebt geen haast ........maar met 2.6 jaar longeren doet me anders vermoeden

hoe oud is de pony nu ??

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:46

met licht longeer werk bedoel ik meer dat ze leert rondjes te lopen, ik heb dit ook niet langer dan 5 min gedaan....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:48

Hoe oud is ze nu dan? Nu ben ik ook wel nieuwschierig geworden.

Er zijn heel veel mensen die met 2,5 jaar beginnen met longeren.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:49

Dan is dat toch licht longeer werk? En met geen haast bedoel ik dat ik er niet over een maand een buitenrit op ga maken, ik neem de tijd, zolang als ze nodig heeft, als ze het niet goed op pakt, dan wachten we er nog even mee.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:50

ze is nu 3,5 jaar

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:54

Kan je neit naar een manege of zoiets gaan in de buurt. Of zoek anders een prive instructeur die je kan helpen. Dan weet je zeker dat alles goed gaat. Prive instructeur is altijd wel te vinden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:59

3,5 jaar is een prima leeftijd en wil je met plezier helpen, heb je ge pb't

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:04

Mooi zo laat even weten hoe het verder afloopt.