Peren eten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Peren eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:40

Aangezien er een perenboom in mijn weiland staat waar op het moment steeds vaker rijpe vruchten vanaf vallen, vroeg ik mij af of peren niet schadelijk zijn voor een paard.
Ze zijn onbespoten uiteraard, ik wist namelijk niet eens dat het een perenboom was
Dus de vraag of ik de peren kan laten liggen voor mijn paard of dat ik ze toch beter weg kan gooien?

Waratje

Re: Peren eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:39

Alles met mate
Ze vinden peren lekker, een peertje of twee, drie per dag kan zeker geen kwaad.
Wel oppassen als de peren gaan rotten, door de vergisting kunnen ze alcohol gaan bevatten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:44

Ja dat is alles, inderdaad..
Mijn paard pikt altijd peren van de schaal op de tafel *als we naar buiten gaan, komen we daarlangs..*

Verder eet mijn pony altijd heel de pruimenboom leeg..
Is niet echt heel goed voor haar ofzo.. Maar we kunnen er niks aan doen.. Ze steigert gewoon om erbij te kunnen ..
Gekke beesten
Maar een paar peren kunnen echt geen kwaad hoor

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:00

Ik heb nog nooit gehoord dat er ooit een levend wezen dood is gegaan door het eten van fruit .

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:53

lvanbattum schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat er ooit een levend wezen dood is gegaan door het eten van fruit .

Dat zeg ik ook niet
Maar aangezien ik eigenlijk nog nooit gezien had dat paarden peren eten, wilde ik het toch even vragen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:11

Wij hebben twee pruimenbomen in de wei staan en mijn pony at ook alle pruimen die op de grond vielen. De afgelopen dagen merkte ik dat ze haar eten slecht at en aangezien de dierenarts toch nog moest komen heb ik meteen nagevraagd of het kwaad kon dat ze alle pruimen opat. Volgens mijn dierenarts kon ze er koliekerig van worden, doordat het normaal niet tot haar rantsoen behoort. Waarschijnlijk at ze daardoor ook slechter. Nu ze 'pruimenvrij' staat is ze een stuk levendiger. Kijk dus vooral uit met de hoeveelheid die een paard eet.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:02

kan hoor

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:04

Laat maar lekker eten, zolang je maar in de gaten houdt dat het met mate is en blijft.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:20

tja met mate. Ik kwam een keer naar de stal om mijn twee paarden buiten te zetten en toen ik de staldeur open deed schrik ik wel want een van de paarden was de box uit gegaan en stond achter de staldeur. het was een groot gelders paard en niet meteen de amkkelijkste. ik meteen de staldeur dicht gedaan en daarna heel vorozichtig open om te kijken waar ze stond en of ik haar te pakken zou krijgen zonder dat ze de stal uit zou gaan. ze stond heel suffig nog steeds op dezelfde plek en verzette geen stap. wat bleek...... We hadden een grote doos met appeltjes in de stal staan en daar zaten ook wat tussen die aan het gisten waren. ze was er niet ziek van maar wel dronken. ik moest haar echt vooruit duwen om haar in de wei te krijgen. Gelukkig knapte ze snel weer op.

ofwel.... als de peertjes maar niet te rijp zijn en met mate... In deze periode zou ik gewoon ff wat paaltjes en een lintje pakken en dan om de boom zetten want er vallen er nu behoorlijk veel af.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:22

Harm kreeg bij zijn ouders altijd een emmertje peren per dag! Nog steeds heeft ie liever een peer dan een appel.

Kijk wel uit met rottend fruit enzo, das niet zo best.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:33

[denk niet dat het kwaad kan,maar zoals al gezegd word wel met mate... en niet van dat wat nog niet rijp is.

mickey krijgt vantoe ook wat verschillend van fruit,waaronder dus ook peren,gaat ze zo lekker van kwijlen