schooien, schrapen met voorbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

schooien, schrapen met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:11

Waarom doen paarden dat ??
én......
Is het af te leren ??

Mijn paard heb ik zelf gefokt en dus ook zelf opgevoed, en heb hem dus nooit aangeleerd te schooien, sinds een tijdje doet hij dit ineens. Ik corrigeer em steeds want ik heb er zooooo'n hekel aan, maar het helpt niet..... Ik kan 600 keer euh, nee, niet doen zeggen maar hij gaat gewoon door, ook een knal verkopen helpt niet.

Ik vraag me echt af WAAROM een dier dat doet ?? Ik heb em nooit aangeleerd dit te doen, en wat betekend het in de natuur ?? Iemand tips??

saskia23

Re: schooien, schrapen met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:52

Geen idee maar die van mij doet het ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:58

Die van mij doen het ook als ze ongeduldig zijn. Ik roep altijd uhuh, want ze doen het altijd als ik niet in de buurt ben en dus geen tikje kan geven. Dan gooi ik gewoon een borstel tegen de staldeur aan en is het ook over. Nu is uh genoeg

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 13:10

Helaas helpt een correctie (mondeling of een tik) niet, hij doet het vrolijk als ik em sta te poetsen, dus ik kan ook niet echt 'ongeduld' als reden noemen, vandaar dat ik ook wil weten wat de 'natuurlijke' bedoeling van het gebaar is.

Vooral omdat ik niet mijn paard wil gaat straffen, slaan of met een borstel gooien, als ik niet precies weet waarom hij een bepaald iets doet wat ik hem niet aangeleerd heb....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:13

Mjah dan kan ik je verder niet helpen, die van mij doen het namelijk wel uit ongedult. In de wei doen ze het trouwens ook weleens, geen idee waarom daar, al stond die van mij gewoon ook kuilen in het zand te graven en grote ook

Wanneer doet hij het precies?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:16

Ik ben ook zeer benieuwd of iemand hier een antwoord op weet. Mijn merrie had er altijd wel een handje van om te schrapen maar sinds de verhuizing is het vele malen erger geworden .

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 13:19

Ik kan niet precies zeggen wanneer hij het wel of niet doet.

Met voeren nooit, hij is niet ongeduldig, hij hinnikt een keer en wacht rustig af.

Als ik iets lekkers uit de kast pak doet ie t ook niet.

Tijdens het poetsen vaak, maar dan kan ik ook niet zeggen dat het op een bepaalde plek is, dus een plek die hij niet fijn zou vinden....

(soms denk ik dat ie weet dat ik me er gruwelijk aan stoor en dat ie t daarom expres doet, hihihi, zo'n clown is het wel !!)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:34

Mmm, lastig dan. Kan het niet zo zijn dat hij het poetsen zo lekker vind dat zijn voetja gaat bewegen

Ik zeg maar wat, zou het verder ook niet weten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 13:42

Tsja, maar als ik dan op em mopper zou het hem mss ook duidelijk worden dat ik zijn gebaar van 'dankbaarheid' niet zo waardeer !?!?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:44

ik ken het ook alleen uit ongeduld - ook wel tijdens het poetsen maar dat was dan ook echt van 'schiet eens op, ik wil eruit!'

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:58

een keertje keihard op de grond springen als ze dat doen, wel uitkijken dat ze niet te kort vaststaan want ze schrikken zich een hoedje!

de mijne doet het als hij ongeduldig is, ik stamp dan zelf een keertje hard op de grond of laat hem even goed schrikken, dan stopt hij wel...