Heeft een jong paard beenbescherming nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Heeft een jong paard beenbescherming nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:08

Ik heb een 3-jarige merrie,deze winter word ze ingereden
De vraag is: moet ik haar dan beenbescherming aandoen?
Zo ja wat dan? Bandages of peesbeschermers?

Marliesje

Re: Heeft een jong paard beenbescherming nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:09

Ik heb een jong paard en ik vind het wel nodig, mocht hij een rare bokkesprong maken. En hij loopt meestal nog niet zo gecontroleerd met zijn benen. Ik heb peesbeschermers en strijklappen.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:11

ik zou ook peesbeschermers omdoen, inderdaad zoals marliesje zegt.

zo'n jong dier kan rare bokkesprongen maken en moet zijn evenwicht nog vinden met een ruiter op zijn rug. hierdoor zwalken ze nog weleens.

ik zou zeker beenbeschermers gebruiken!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:15

ik zou idd met inrijden enzo.. peesjes en strijklappen om doen.. gewoon voor de zekerheid....

wat ik wel vind is dat veel mensen hun paard zijn benen gelijk verzieken, dan gaan ze bij een jong paardje, va nog geen 4.. net ingereden... gelijk helemaal bandages,onderlappen, springschoenen... en ik vind dat totale onzin... 9 van de 10 paarden die strijken niet... maar zodra je bandages en / of peeskappen gebruikt.. word de omvang van het been groter.. dus dna strijken ze wel..logisch eigenlijk...

een meisje bij ons op stal die heeft een paardje van 3 , altijd peeskappen met onderlappen eronder, 8er bandages met onderlappen, en voor ook nog eens springschoenen, zo staat hij in de wei en zo rijd ze ermee.... vorige x wou ze hem buite zetten, en ik zei zet hem nou eens gewoon zonder iets buiten.. dus toen heeft ze alleen dr springschoenen omgedaan... hij kwam de wei uit... had flink wa lopen rennen en gek doen.... en had totaal niets.... dus meestal is het gewoon aanstellerij van de eigenaar...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:16

Nee, jong paard (of oud, net zo goed) heeft geen beenbescherming nodig. Wel een verantwoorde behandeling bij het inrijden!
Persoonlijk vind ik dat je ver in het voren aan het plannen bent. Kijk van de winter eerst maar eens of het paard er lichamelijk en mentaal aan toe is. Dat "op de kalender" inrijden van paarden ben ik bepaald geen voorstander van. Als je paard net een rare groeispurt maakt, en dat kan gewoon nog gebeuren als ze drie zijn, is inrijden absoluut niet aan de orde.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:28

Waratje schreef:
Nee, jong paard (of oud, net zo goed) heeft geen beenbescherming nodig. Wel een verantwoorde behandeling bij het inrijden!
Persoonlijk vind ik dat je ver in het voren aan het plannen bent. Kijk van de winter eerst maar eens of het paard er lichamelijk en mentaal aan toe is. Dat "op de kalender" inrijden van paarden ben ik bepaald geen voorstander van. Als je paard net een rare groeispurt maakt, en dat kan gewoon nog gebeuren als ze drie zijn, is inrijden absoluut niet aan de orde.

IK vind dat een paard met het inrijden juist wel beenbescherming nodig heeft, het dier heeft nog geen balans of evenwicht, waardoor hij af en toe zijn benen op een andere manier plaatst dan hij normaal doet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:35

Tulandro schreef:
IK vind dat een paard met het inrijden juist wel beenbescherming nodig heeft, het dier heeft nog geen balans of evenwicht, waardoor hij af en toe zijn benen op een andere manier plaatst dan hij normaal doet.

Vandaar dat ik ook zeg dat er een verantwoorde behandeling nodig is.
Beenbescherming heeft verder meer risico's dan dat dat het wat oplevert.
Een jong paard zonder balans hoort geen ruiter op, dan bouw je eerst aan de lange lijnen aan de balans van het paard. Wanneer de ruiter erop gaat zitten ga je eerst maar eens rechtuit stappen, daarbij nog steeds weinig risico's voor je beentjes. Als dat in balans lukt ga je pas aan heeeeele grote wendingen beginnen, etc. Iedereen heeft altijd de neiging om zo verrekte snel de boel voor elkaar te krijgen, dat gaat nou eenmaal niet.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:38

ik vind ook dat je peesbeschermers moet om doen voor de zekerheid, ik vind bandages zelf helemaal niks, het maakt de pezen alleen maar slap en zwak en het geeft echt geen bescherming. als je naar de paarden van anky kijkt dan schrik je wel. moet je painted black's benen is zien, helemaal geribbeld ziet er helemaal niet fijn uit. en het is helemaal niet goed altijd die paarden maar in de bandages, nergens voor nodig, gewoon alleen met rijden, en op stal niks dan krijgen ze mooie harde pezen van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:47

Nooit geen beschemers Ze moeten leren op hun eigen benen te lopen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:38

dat gaat alleen maar op voor paarden met een correcte beenstand!

mijn pony is nu net 5jr en heeft in de wei een schieffel opgelopen.
ze was wel hoogdrachtig en liep moeilijk ,en ze heeft een bodemnauwe stand.

ik rij dus altijd met bescherming,eerst met peeskappen en nu vanwege de schieffel 3in1.

en ik hoop elke x als er hommeles in de wei is geweest dat ze er heel uitkomt.
in de wei heeft ze nl geen bescherming om.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:39

Sjonniej schreef:

Vindt ik ook.
Paarden zijn sterke dieren hoor, ze zijn niet van suiker.

Waratje schreef:
Een jong paard zonder balans hoort geen ruiter op, dan bouw je eerst aan de lange lijnen aan de balans van het paard. Wanneer de ruiter erop gaat zitten ga je eerst maar eens rechtuit stappen, daarbij nog steeds weinig risico's voor je beentjes. Als dat in balans lukt ga je pas aan heeeeele grote wendingen beginnen, etc. Iedereen heeft altijd de neiging om zo verrekte snel de boel voor elkaar te krijgen, dat gaat nou eenmaal niet.

Vindt ik ook :p
Je moet geen dingen inplannen, je moet naar je paard kijken en dan beslissen of ie er aan toe is ofniet.

En nee, mijn 3 jarige draagt geen bescherming.

Mirgino, idd, als een paard een afwijkende beenstand heeft is het logisch, maar we hebben het neem ik aan over een gezond paard?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:43

Mijn paard heeft geen afwijkende beenstand, maar toch tikte hij zich toen ik geen strijklappen gebruikte wel eens open. Voor mij genoeg reden om ze te gebruiken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:47

Waratje schreef:
Tulandro schreef:

een jong paard waar voor het eerst een ruiter opstapt is sowieso een nieuwe balans aan het zoeken en heeft het vaak moeilijk met rechtuit stappen dus ik gebruik JUIST bij een jong paard altijd peesbeschermers.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:13

bandages zou ik niet doen, maar peesbeschermers lijken me toch wel goed.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:17

Ik vind vooral in het begin met inrijen wel wat omdoen, maar zodra het paard beter op zijn benen leert lopen heb je het eigenlijk alleen nodig als je gaat springen ofzo, omdat ik vind dat een paard wel zo zijn eigen benen leert te gebruiken.
En in het begin is het gewoon eigenlijk noodzakelijk, omdat ze vaak gek doen en zo hun eigen benen kapot kunnen lopen.
Als het paard het echt nodig heeft na het inrijden dan wel natuurlijk

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:55

Ik heb dus bij mijn paard niet altijd consecent beschermers omgedaan. Heb er wel spijt van gekregen, want hij heeft 2 enorme schiefels gekregen. Hij heeft er geen last van, maar erg mooi is anders. Met trainen raad ik het wel aan, naar buiten mist hij niet te gek doet zou ik het niet doen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:19

Ondanks dat ik altidj weer bang ben dat de twenter de bak uit komt met allerlei wonden aan haar benen door haar ruige bokke sprongen, heb ik haar eigenlijk nooit in de bescherming gehad. ZO leren ze wel een beetje op hun voetjes letten, ze strijkt verder ook niet...

Maar omdat ze echt een doos is en altijd wel wat heeft, ben ik van plan om in de winter haar wel peesjes om te doen. Dan staat ze weer wat langer in stal, en zal ze flink uitbarsten als ze naar buiten gaat.

Al die ellende met wondjes en dergelijke ben ik echt helemaal zat... Dan maar een paard dat van top tot teen in is gepakt. Ik ben er NOOIT voor geweest, maar begin nu langzaam maar zeker te begrijpen waarom veel msnen hun knollen zo inpakken....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:48

Ik heb vanaf het inrijden tot nu alleen peesjes omgedaan als we het bos in gingen, en dan alleen maar omdat daar kans is op takjes die kunnen prikken

Ik zou zo min mogelijk bescherming omdoen! Laat ze maar zelf op hun pootjes letten...

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 08:19

Ik ga ze zelf niet inrijden hoor voor alle duidelijkheid
Daar waag ik me niet aan...
Ik ben niet echt al van te voren aan het plannen,ik wou gewoon weten of je best bescherming kon aandoen of niet...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:24

Als je je paard weg brengt voor het zadelmak maken dan doen ze meestal op zo'n stal zelf al peesbeschermers om.

Mijn paard deden ze altijd peesbeschermers om. Toen hij ijzers kreeg deed ik daar springschoenen bij. Hij trapte die namelijk iedere keer af.
De hoefsmid kwam 3x in de 7 weken om er weer 1 onder te slaan.

Ik vindt het onzin om maar te roepen dat het paard moet opletten en zelf om zijn benen moet denken. Hij heeft wel wat anders te doen als er voor het eerst een zadel en later een zadel en ruiter op zijn rug zitten.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:29

Sjonniej schreef:

Dat vond ik ook altijd. Totdat mijn pony voor de tweede keer een peesblessure opliep. Eerste keer een tik gehad van zijn vriendje in de wei. Tweede keer met rijden een beetje onenigheid gehad, waardoor hij met zn been achter de draad kwam, aantrok en een zn pees verrekt had.
Mwoah na twee keer een half jaar niet starten leer je het wel af hoor.
Ik rij nu mijn jonge fries met peesbeschermers...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:30

Ik zou zekerweten bescherming om doen.
VOORAL bij een jong paard, zullen vast wel wat bok-sessies bijkomen kijken
Zou dan voor peesbeschermers gaan, makkelijker en ik vind het ook beter, bandages zijn veel warmer en moet je echt goed omdoen anders kan het heel gevaarlijk zijn.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:00

ik ben van mening hoe meer bescherming hoe zwakker de benen.
ik sta nu op een stal met veel jonge dure beesies en hebben allemaal wel wat gehad aan de benen. en maar af blijven spuiten en maar kappie hier, koelpakkie daar.

willem heeft jaren in de manege gelopen en nu sinds 2,5 jaar bij mij... hij heeft nog nooit wat gehad.. hij heeft met zijn 17 jaar goeie droge benen en soms last van een galletje.. mag dat op die leeftijd.. maar ik zie paarden van 6 met dikke pezen en weet ik het.

ik draaf lekker met hem over het asfalt om die pezen goed te houden en hij trapt zichzelf ook wel eens met zijn gebok..

bij merel precies hetzelfde... die kan flink uit haar stekker gaan en doe er nooit geen kap omheen. ze heeft zichzelf wel eens een ijzer afgetrapt.. of haar hoefbal opengehaald.. maar die heeft net als willem superpezen.. die loopt 3 keer in de week over het strand te trainen vor haar endurance, allemaal zonder kap. alleen met springen doen we het, want dan heb je gewoon balken die schade aan kunnen richten

maar ik vind het grote onzin

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:03

Ik doe het zonder, er zijn ook geen peesbeschermers te koop in zijn maat dus dat speelt ook wel mee. Ik laat ze binnenkort wel een keer maken maar dan alleen voor eht springen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:31

Ik zou het niet doen. De ponies die ik vroeger inreed hadden ook nooit peesbeschermers om en dat is nog nooit een probleem geweest. Laat ze maar op eigen benen lopen, meestal zijn ze voorzichtig genoeg