Hoe zomerexeem te herkennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hoe zomerexeem te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 09:26

Hooi,

Voor jullie is het misschien een domme vraag maar hoe herken je nou zomerexeem en wat te doen?
Ik denk dat mijn vzpony zomerexeem heeft omdat ze toen ze in mei bij haar nieuwe eigenaar kwam en ik haar mogt verzorgen ze nog ee behoorlijke volle voorpluk had.. wat nu haast niks meer is. Ze had toen ook mooie dikke manen die ik wou laten groeien.. maar die heeft ze er ook zowat afgeschuurd nu zijn ze wel mooi uitgedunt en kort genoeg om mooie knotjes te maken, maar dat vindt ik absoluut niet mooi bij een haflinger sorry voor de mensen die dat wel mooi vinden. Ik rij trouwens geen wedstrijden.

Groetjes

vamp

Re: Hoe zomerexeem te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:29

bij Medisch staat bovenaan in een topic veel informatie over zomereczeem!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:56

je kan ook even surfen over het internet. Zijn heel wat foto's te vinden.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:02

Ik had een pony met zomerexceem, ze had allemaal van die korstjes bij de manen, en dr staart, het zag er niet uit. We hebben toen de dierenarts erbij gehaald, en die heeft gezegd dat we het beste haar konden verkopen naar de kust, ze worden namelijk helemaal ongelukkig als je ze bij je houdt.. en je wil toch het beste voor je paard? Dus is ze weggegaan naar de kust.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:06

Maar arlinde is niet mijn paard.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:13

Heeft iemand eenf oto? Arlinde schuurt erg veel. En het lijkt wel of ze van die huidschrifeltjes heeft vlakbij de manenkwam er niet op maar er alsware naast. Is dit zomerexeem of?

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:54

mijn haflinger heb ook allemaal schilvertjes en soms bloed het ok wel een klein beetje en ze schuurt ook veel met de staart en manen maar ik heb haar nog maar 6 weken en ze zijden dat ze geen zomerexzeem heeft maar nu begin ik toch echt te twijfellen ? wie weet het wel of is dit ook zomer exzeem ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:58

viewtopic.php?t=236645][MD

staat alle info in over zomereczeem.

mijn pony krijgt een hele dikke harde manenkam, en echt plekes die ontstoken zijn, schilfers heeft hij haast helemaal niet.
bij hem juist echt plekjes die ontsteken en pussig worden...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:03

Kenmerk is inderdaad dat de huid ribbelig en eelterig dik wordt. Met name rond de schoft.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:23

iSaBeLL schreef:
mijn haflinger heb ook allemaal schilvertjes en soms bloed het ok wel een klein beetje en ze schuurt ook veel met de staart en manen maar ik heb haar nog maar 6 weken en ze zijden dat ze geen zomerexzeem heeft maar nu begin ik toch echt te twijfellen ? wie weet het wel of is dit ook zomer exzeem ?

het kan het begin zijn van zomereczeem. Gelijk gaan wassen met keratoshampoo en de jeuk onderdrukken met sweet itch. Mijn paard heeft nu weer mooi behang( zie topic viewtopic.php?f=53&t=456227&start=0&st=0&sk=t&sd=a dan kun je zien dat ie nu weer mooi behang heeft)maar ik moet het echt heel goed in de gaten houden. Vorig jaar 2 weken voordat ik m kocht had ie alles eraf geschuurd.En nu af entoe nog reageert ie heel snel op jeuk factoren en ik woon 1 km van het strand.Zodra hij weer schuurt gelijk weer wassen. Zodra het echt zomer eczeem( dus dan echt de kloven, harde manenkam, bloed en korsten) is geworden valt er niet veel meer tegen te doen. Dus zo snel mogelijk het schuren proberen te stoppen. Sterkte!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:57

Waar kun je sweet ich halen? En is dat duur? En waar haal je keratoshapoo en hoe duur is dat?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:07

gewoon bij de ruitersportwinkel. sweetitch is rond de 10,- euro en dara doe je lang mee. En keratoshampoo ook zoeiets. T is dus nog te betalen en bij mijn paard werkt t super. Ook mijn vriendin gebruikt t bij haar paard die nog erger last heeft van staart en maaneczeem

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:17

MIjn verzorgpony heeft het ook. Het loopt bij hem vanaf de voorpluk tot de staart, halve staart zit er ook onder. De schoft is het ergst. Maar op de kont (kruis) ook best erg. We hebben een shampoo (weet niet meer hoe die heet) die erg duur is. Moet je eerst op natte huid inmasseren en na half uur uitspoelen en dan een soort zalf erop die de jeuk verminderd. Dit hielp niet. Nu is gister de DA geweest en die heeft hem een prikje gegeven met iets erin dat hij geen jeuk meer heeft. Maar vanmiddag stond hij weer als een gek te krabben. Bij schemering hebben we hem binnen gezet. Help ook niet. Vrijdag komt de DA weer voor nieuwe spuit. En hij krijgt een boetdeken. Ze zeggen dat die erg goed helpen. We zijn benieuwd.

Hij ziet er nu niet uit: Opgezwollen manekam, overal open wondjes. Dikke ribbels, harde huid en echt overal van die plekken. En vooral veel schilvers.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:53

moonshine88 schreef:
MIjn verzorgpony heeft het ook. Het loopt bij hem vanaf de voorpluk tot de staart, halve staart zit er ook onder. De schoft is het ergst. Maar op de kont (kruis) ook best erg. We hebben een shampoo (weet niet meer hoe die heet) die erg duur is. Moet je eerst op natte huid inmasseren en na half uur uitspoelen en dan een soort zalf erop die de jeuk verminderd. Dit hielp niet. Nu is gister de DA geweest en die heeft hem een prikje gegeven met iets erin dat hij geen jeuk meer heeft. Maar vanmiddag stond hij weer als een gek te krabben. Bij schemering hebben we hem binnen gezet. Help ook niet. Vrijdag komt de DA weer voor nieuwe spuit. En hij krijgt een boetdeken. Ze zeggen dat die erg goed helpen. We zijn benieuwd.

Hij ziet er nu niet uit: Opgezwollen manekam, overal open wondjes. Dikke ribbels, harde huid en echt overal van die plekken. En vooral veel schilvers.

en dat moet je nou net proberen voor te zijn en te blijven. Valt niet mee maar gelukkig lukt het bij mijn paard tot nu goed.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:12

Ik zal het met de eigenaar overleggen.. en ik denk dat ik het zelf moet kopen voor mijn verzorgpony

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:04

tja lastig... sterkte ermee

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:28

Sikiley had ook behoorlijk eczeem, verkopen naar de kust kan, maar is absoluut niet noodzakelijk.
Eczeem kan zich op verschillende manieren uitten. Meest voorkomend is toch wel het (tot bloedens toe) schuren van staart en manen, een harde manenkam, overmatig veel schilfers in de manenkam, jeuk op de buiknaad. Jou verzorgHaf kan heel goed eczeem hebben, maar het kan ook zijn dat ie te eiwitrijk voer eet en hier jeuk van krijgt. De Haflinger van mijn stalgenoot heeft dat soort klachten als hij op een nieuwe wei komt.
Een Boettdeken, of Ivanhoe deken kan erg goed helpen, dit zijn speciale dekens die van maart-oktober opgaan. Ze zijn erg luchtig, dus het is niet zielig Daarnaast smeren met Sweet-itch en wassen met een speciale shampoo. Ik had een bepaalde shampoo van www.depaardedrogist.nl maar ik weet zo niet meer welke. Ook deed ik dagelijks knoflook door haar voer. En verder op een schrale wei zetten en eiwitarm voeren!
Hopelijk is de eigenaar een beetje te porren voor wat eczeempreventie!! En anders vind ik het heel goed van je dat je zelf actie onderneemt, een paard kan erg ongelukkig worden van eczeem.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:55

Ik heb eigenlijk wat dat betreft 1 geluk. Ze staat op een scraars stukje land. Ze wordt alleen bijgevoerd met hooi wat ze zelf van het land afhalen(ze hebben een hooi/stro bedrijf + ijsbaan wat leuk is om zomers opt e racen ) Ma goed. Ze staat dus dag en nacht 24 uur per dag op de wei.