Wintec + verstelbare boom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leelo

Wintec + verstelbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:57

Momenteel ben ik druk op zoek naar een zadel voor mijn 4-jarige (bolle en korte) IJslandse merrie. Tot nu toe paste niets echt goed, behalve een wintec met verstelbare boom. Deze ligt overal mooi aangesloten en niet te ver achter op haar rug. Het enige is dat hij vooral aan de voorkant wat hoog op haar rug ligt (er past een dik stokbrood tussen). Een bredere boom zou dat kunnen verhelpen volgens mij - er zit nu blauwe in - maar ik vraag mij af of dan niet het hele zadel gaat kantelen als het voor immers (zoals gewenst) wat zakt? Het ligt nu namelijk wel netjes recht. (Ze is nog iets overbouwd.)

Wie o wie heeft ervaring met dit systeem en kan mij er het een en ander over vertellen?

SaraJoyce

Re: Wintec + verstelbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:01

Wij hebben dat zadel ook en ik weet er ook wel het een en ander over... Kom maar met vragen, ik zal kijken of ik ze kan beantwoorden.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:10

Leuk dat je reageert! Wat ik mij dus vooral afvraag is of dat het zadel niet naar voren gaat kantelen als je er een heel brede boom in doet. En of het net zo stevig is als een gewoon zadel. En of jij de ervaring hebt dat het wat hoog op de rug ligt in het begin, maar dat dit inzakt/bijtrekt naarmate je het in gebruik hebt. (Volgens de verkoper is dat namelijk gewoon bij kunststof zadels?!)

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:29

Ik heb onlangs bij mijn Wintec500 een nieuwe boom ingedaan. Een witte, deze is de breedste boom die er is. Standaard zit er een zwarte boom in, maar deze paste niet op mijn E-pony want hij is nogal rond van schoft. Daardoor lag het zadel vooraan te hoog. En inzakken of bijtrekken naarmate het wordt gebruikt: ik zou zeggen, miniem. Ik denk dat je dan beter gewoon een nieuwe boom koopt en hem er laat insteken of het zelf probeert er in te steken( heb ik gedaan en ging heel vlot).

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:56

Hoi Nieke. Dat van boom wisselen is inderdaad het probleem niet heb ik ondervonden. Dat is zo gebeurt. Ik heb dan ook al de rode en witte boom bij divoza besteld. Ik vraag me alleen af of het zadel door die bredere boom niet gaat kantelen? Ik begrijp uit jouw verhaal dat dat niet het geval is? Hoe hoog ligt hij bij jou aan de achterkant? (Hoeveel vingers passen rechtop tussen de kussens? En aan de voorkant bij de kamer?)

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:01

Hoi, als je gaat passen en je hebt er net een andere boom in, zakt hij al gelijk (als je even proefrijdt) een klein stukje in... Daarna eigenlijk niet meer, dus dat zie je gelijk. Het stukje dat hij zakt is heel weinig en kantelen zal hij niet!
Volgens mij deed die man er 2/3 vingers tussen, maar weet niet zeker...

achterkant weet ik niet, maar dat zal aan de kussens liggen...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:06

bij wintec zadels heb je volgens mij bij iedere winkel waar je hem koopt de garantie dat je die boom 1 keer gratis mag vervangen.
althans bij de ruitersportzaken hier is dat wel het geval.
Ik heb ook de witte boom op mijn ronde schoftloze pony en deze ligt aan de voorkant erg mooi.
Het probleem wat wintec alleen heeft met ronde pony's is dat hij vaak op de rug scheef gaat liggen...
succes

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:06

Ha vlasta. bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met scheef liggen op de rug? Dat hij gaat schuiven achter als je rijdt ofzo? Mijn pony is ook vrij rond met weinig (lees geen) schoft.

Nu, ik verwacht de witte (en rode) boom morgen of overmorgen en laat jullie dan wel even weten hoe het zat. Ik krijg van jullie goede hoop dat ik straks met een witte boom eindelijk een goed passend zadel ga hebben. Dus ik ben benieuwd.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:25

Zowel ik als nog een aantal mensen die ik ken hebben met wintec hetzelfde probleem als ik.
Van voren sluit hij gewoon mooi aan en van achteren ligt hij in eerste instantie goed.
Totdat je gaat rijden of longeren dan gaat hij aan de achterkant opzij liggen.
1 paard heeft er erg last van zijn rug van gekregen en wij hebben het gelukkig op tijd gezien dat hij bij ons ook scheef lag.
Houd het goed in de gaten.....

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:08

Hoi allemaal. Het zadel lag met de exra brede boom
(witte) helemaal goed. Wel merkte ik met rijden inderdaad dat hij iets verschoof soms. Vlasta hoe heb jij dat opgelost? Of heb je gewoon een ander zadel gekocht? Nuja, ik ben er in ieder geval erg blij mee.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:36

Ik ben nu al 2 maanden bezig om een nieuw zadel te kopen maar helaas niks past op haar rug.
Ik rijd nu met een dikke ankypad dan blijft hij aardig op zijn plek liggen, maar ben wel nog op zoek voor een nieuw zadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:43

als je in een wintec een bredere boom doet
gaat hij achter klapperen omdat de vulling niet meer klopt
ik laat mijn wintec's ALTIJD aanpassen door zadelmakerij van triest in meppel
ik ben dan wel 45 euro kwijt maar heb daarvoor wel een perfect passend zadel..met een goede vulling

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:46

unamie schreef:
ik ben dan wel 45 euro kwijt maar heb daarvoor wel een perfect passend zadel..met een goede vulling

maar helpt dit ook tegen zadels die scheef liggen?
en dat hij naar voren schuift?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:07

Volgens mij is de kussens laten vullen dan de beste optie. In principe moet een Wintec zadel ook met een witte boom goed blijven liggen !!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:09

Netje schreef:
Volgens mij is de kussens laten vullen dan de beste optie. In principe moet een Wintec zadel ook met een witte boom goed blijven liggen !!

kan je een wintec opvullen dan?
die kussens staan al helemaal strak?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:28

vlasta schreef:
Netje schreef:

kan je een wintec opvullen dan?
die kussens staan al helemaal strak?

niet lukraak zomaar wat wol erbij stoppen (zoals veel zadelverkopers doen) maar gewoon de wol weer goed verdelen
en kijk uit er zijn zg. "zadelmakers" die er rustig een ander soort vulling bij stoppen en dan krijg je problemen
daarom ga ik altijd naar van Triest
dan ben ik verzekerd van vakwerk

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:38

Natuurlijk moet je dat door iemand met verstand van zaken laten doen. Ik heb de hr. Ooteman aan het werk gezien met het aanpassen van een Winteczadel en dat deed hij prima. Inderdaad herverdelen en dan ligt het weer als een huis. Was trouwens niet ons zadel (daarvan heeft hij de boom een klein beetje versteld, omdat een maatje groter weer te groot bleek).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:07

vlasta schreef:
unamie schreef:

maar helpt dit ook tegen zadels die scheef liggen?
en dat hij naar voren schuift?

ja hoor een goed passend zadel schuift niet naar voren en ligt niet scheef

wel kan het zijn dat je paard asymetrisch gespierd is (komt vaker voor dan je denkt)
dus aan een kant meer schouderspieren waardoor het zadel automatisch scheef ligt (heb ik ook eens gehad met een paard)
dan is een flair systeem DE oplossing
onder luchtvullig kunnen de spieren zich weer ontwikkelen
maar als je paard inderdaad scheef gespierd is zal er ook een chiropractor aan te pas moeten komen om het weer goed te krijgen
bij mijn paard is het helemaal goed gekomen"

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:10

die van mij heeft bijna nog geen spieren (ben haar aan het inrijden).
Maar die wintec van mij is 3 maanden oud en rijd er 3 keer per week een kwartier mee.
Het zou toch niet kunnen dat deze al verdeeld of opgevult moet worden?
Ik heb een friesxhaflinger alleen heeft de bouw van een belgisch trekpaard ZO ROND (hahahaha heeeeeeel rond).
ligt denk ook niet aan de wintec maar aan de bouw van mijn pony.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:17

Ik heb ook een wintec 500 en heb het volgende probleem. Het zadel ligt voor heel erg netjes. Mijn paard heeft een gem/hoge schoft, er zit nu een zwarte boom in. Alleen kleppert de achterkant van het zadel een klein beetje. Moet ik nu een maatje smaller proberen (van de boom) welke kleur is dat? Ik ben bang dat het hele zadel veel meer naar achter gaat staan, of valt dat wel mee?

Ik dacht, ik kan hier mijn vraag vast wel stellen, ookal is het een topic van iemand anders.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:22

ik heb ook een wintec op mijn vrij ronde haf gehad maar ben weer overgestapt op eenm leren zadel omdat dit erg schoof.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 08:29

Jeetje, neemt dit topic even een vlucht. Haha. Mijn wintec zadel heeft een cair systeem. Oftewel: er zit lucht in de kussens. Niet iets wat je bijvult ofzo. Hebben die van jullie dat niet?

Ik heb ook niet de ervaring dat het gaat klappen of naar voren schuift. Het is alleen als je een bocht indraait dat het een klein beetje naar links of rechts schuift. Maar dat doen heel veel zadels volgens mij.

Wreckh: Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Was ik dus ook, maar dan andersom, en dat bleek geheel onterecht. Zou ook wel raar zijn bedacht ik later, want dan zou het hele verwisselbare boom idee nergens meer op slaan. In principe moet het met alle boommaten goed liggen.