Geen strijklappen maar ook geen bandages!!en ander vraagje..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Geen strijklappen maar ook geen bandages!!en ander vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 00:39

Mijn vzpaard strijkt met zijn achterste benen tegen elkaar..Dit is duidelijk te merken aan de bescherming,strijklappen draaien om en bandages worden tot op de hoef 'gestreken'...Aangezien ik dit erg schadelijk vind,vooral de bandages vraag ik om jullie meningen?Het is enkel bij de achterbenen...
Zijn er beschermers die hierop wel van toepassing kunnen zijn??
En hebben jullie ook tips om de eigenaar te overtuigen??

Mijn argumenten:
Peesbeschermers beschermen de PEZEN,eveneens de kogels(strijklappen)
Bandages worden naar beneden 'gestreken' en kunnen schadelijk zijn
Ze spannen dan aan de achterkant van de koot,de kogel wordt zichtbaar...
Peesbeschermers zijn harder..
En aangezien ik vaak spring voor ik op wandeling ga heb ik liever peesbeschermers...
Mijn zin is:Pas Protection,Pas Equitation...
En dus ben ik op zoek naar andere bescherming die wél goed zijn

Eigenaars argumenten:
*Peesbeschermers dienen voor het springen
*Zijn slecht voor de doorbloeding(volgens instructeur dus volgt hij die gelijk op)
*Je moet afstappen om die ROTDINGEN goed te draaien(wat bij mij niet het geval is)
*Bandages zijn beter als je niet springt
Dus peesbeschermers én strijklappen zijn voor hem NOT DONE
Wat kan ik hieraan doen bokkers?Iemand een oplossing?

Ook had ik nog een ander vraagje:
Instructeur vond dat de neusriem en de mondriem eraf moest,het hielp toch niet...Maar ik vroeg me af,wat is het NUT ervan?Van een mond -en neusriem??
Is het beter zonder?Ik zelf vind er niets aan,heb liever mét,veiliger gevoel en het lijkt alsof hij dan beter luistert,maar aan de andere kant,met de mondriem kan hij niet 'kauwen' op het bit...of wel?

mobick

Re: Geen strijklappen maar ook geen bandages!!en ander vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:16

Heb je wel eens aan strijkringen gedacht?

Voor wat betreft je tweede vraagt, snap ik de opmerking van je instructeur niet helemaal. De neus en sperriem voorkomt dat het paard de mond open doet en zorgt voor een betere bitligging.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:11

Bandageer je wel goed? en passen de strijlappen wel? Ook iets om te overwegen, dit is geen aanval hoor, maar bandages die niet goed zitten zakken ook wel vanzelf af en strijklappen die niet goed passen gaan ook wel vanzelf ronddraaien.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:11

Misschien 3-1 beschermers? Wat betreft je instructeur ga ik met Mobick mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:14

Ik heb ook 3-1 beschermers, ze blijven heel goed zitten en bescheremen de benen goed

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:26

Ik zou eerst eens gaan denken aan goed hoefbeslag, wat denk je dat er gebeurt in de gewrichten van het paard wanneer het zo strijkt? De kapotte bandages en strijklappen zijn slechts een gevolg, dus lijkt het me niet juist om daar het probleem aan te pakken. Mijn paard strijkt ook, is op strijkbeslag gezet (nauwelijks duurder dan gewoon beslag) en strijkt stukken minder. Als je de eigenaar niet overtuigd krijgt kun je hem meenemen naar een goede veearts, iedere VA zal beamen dat strijken veel slijtage kan aanrichten wanneer het niet goed wordt behandeld.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:28

idd strijkringen. Deze doe je onder dekogel en boven de hoef, het voorkomt dat het paard strijkt. Die dingen zijn speciaal gemaakt voor te strijken, dus ideale oplossing

vr gr

Katrien

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:14

eerst inderdaad het beslag laten nakijken en dan eventueel 3-in-1 beschermers, die heb je ook met een versteviging aan de binnenkant zodat ze niet zo snel slijten. Blijven absoluut zitten, draaien niet en makkelijk in het gebruik.

Heeft je instructeur ook gezegd waarom je de neusriem er af moet halen? Omdat het niet hielp, waartegen?
De neusriem zorgt voor een rustigere ligging van het bit in de mond mits je m niet te strak doet. Ik rij zonder neusriem maar ben een westernruiter en wij 'mogen' niet met neusriem rijden op een wedstrijd. Je paard kan wel makkelijker zn mond opendoen en als ze dat doen ben je dus te hard met je hand, wel een mooie controle of je een stille hand hebt!
Maar heb je nog een jong paard wat met zn hoofd gooit dan is een neusriem wel prettig zodat je bit niet naar links en rechts door zn mond wordt getrokken.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:00

ik denk als ik het zo hoor, dat je niet goed bandageerd, en dat de kappen idd niet goed passend zijn.... ik zou eerst zorgen dat je zeker weet of het wel goed zit.... ik heb nog nooit gehoord dat peeskappen draaiden, of bandages afzakten terwijl het goed zat....

wat betreft die neusriem... een neursriem heb je wle nodig vind ik, en een sperriem... is bij ieder paard anders... ik vind het fijner, omdat het toch zorgt dat het bit beter in de mond opgesloten licht zge maar, en ze kunnen hun mond niet ver openen, dus ze zullen ook minder snel hun tong enzo erover gooien denk ik... nu zijn er wel hele snuggere paarden die het toch wel doen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:02

Strijkt het paard ook zonder bescherming om? Ik zie in mijn omgeving veel mensen bescherming om doen omdat het paard volgens hun strijkt, maar vaak komt dit juist door de beschermers en doen ze het zonder niet. De beschermers maken de kogel dikker waardoor ze elkaar makkelijker raken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 13:59

mobick schreef:
Heb je wel eens aan strijkringen gedacht?

Voor wat betreft je tweede vraagt, snap ik de opmerking van je instructeur niet helemaal. De neus en sperriem voorkomt dat het paard de mond open doet en zorgt voor een betere bitligging.

Ja,ook hier heb ik aangedacht,en ik vraag me af wat jullie ervaringen hiermee zijn??

Qimm schreef:
Bandageer je wel goed? en passen de strijlappen wel? Ook iets om te overwegen, dit is geen aanval hoor, maar bandages die niet goed zitten zakken ook wel vanzelf af en strijklappen die niet goed passen gaan ook wel vanzelf ronddraaien.

Bandageren doe ik wel goed,dit is me aangeleerd door een ervaren stalgenote die al +15jaar bandageert,ook bandageer ik hetzelfde als een paar maand geleden en toen zakten ze NIET af en nu wel...
De strijklappen passen wel want als ik ze controleer voor het rijden kan ik ze heel moeilijk draaien

@judith_cloud en nathalie84
Daar dacht ik het eerst aan

patos schreef:
Ik zou eerst eens gaan denken aan goed hoefbeslag, wat denk je dat er gebeurt in de gewrichten van het paard wanneer het zo strijkt? De kapotte bandages en strijklappen zijn slechts een gevolg, dus lijkt het me niet juist om daar het probleem aan te pakken. Mijn paard strijkt ook, is op strijkbeslag gezet (nauwelijks duurder dan gewoon beslag) en strijkt stukken minder. Als je de eigenaar niet overtuigd krijgt kun je hem meenemen naar een goede veearts, iedere VA zal beamen dat strijken veel slijtage kan aanrichten wanneer het niet goed wordt behandeld.

Ik besef heus wel dat het schadelijk is voor het paard,hij heeft geen ijzers achter,volgens de eigenaar zijn strijklappen alleen maar rotdingen en schadelijk voor het paard Wat is precies speciaal strijkbeslag?Wat is er anders aan dan gewoon beslag?Heb je er een foto van?

cissy schreef:
eerst inderdaad het beslag laten nakijken en dan eventueel 3-in-1 beschermers, die heb je ook met een versteviging aan de binnenkant zodat ze niet zo snel slijten. Blijven absoluut zitten, draaien niet en makkelijk in het gebruik.
Heeft je instructeur ook gezegd waarom je de neusriem er af moet halen? Omdat het niet hielp, waartegen? De neusriem zorgt voor een rustigere ligging van het bit in de mond mits je m niet te strak doet. Ik rij zonder neusriem maar ben een westernruiter en wij 'mogen' niet met neusriem rijden op een wedstrijd. Je paard kan wel makkelijker zn mond opendoen en als ze dat doen ben je dus te hard met je hand, wel een mooie controle of je een stille hand hebt! Maar heb je nog een jong paard wat met zn hoofd gooit dan is een neusriem wel prettig zodat je bit niet naar links en rechts door zn mond wordt getrokken.

De instructeur heeft dat gezegd ja(ik was er niet bij,de eigenaar had privé les van hem) maar hij is het gewoon VERGETEN En dus weet ik ook niet waarom het niet hielp,denk dat hij zei dat het overbodig is...
Mijn mening is dat een neusriem zeker nodig is maar ook een sperriem in dit geval: paard probeert te bijten tijdens aansingelen en het bit ligt 'vaster' in de mond,ik dacht ook dat het kon voorkomen dat het paard het bit vastpakt en zo op hol kan slaan??(wat hij dus ook doet)maar ik weet niet of dat juist is?

Neonlight schreef:
Strijkt het paard ook zonder bescherming om? Ik zie in mijn omgeving veel mensen bescherming om doen omdat het paard volgens hun strijkt, maar vaak komt dit juist door de beschermers en doen ze het zonder niet. De beschermers maken de kogel dikker waardoor ze elkaar makkelijker raken.

Hij strijkt ook zonder bescherming,dit zag een ervaren persoon en als je goed kijkt zie je het ook

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:30

Rio staat met strijkringen in het land en dat gaat prima.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:40

mobick schreef:
Rio staat met strijkringen in het land en dat gaat prima.

Gebruik je ze ook voor het rijden?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:50

Ik grbuikte pijpkousen. Die beschermen een goter oppervlak dan strijklappen. En ik vind ze handiger dan bandages.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:58

Wat betreft het strijkbeslag: je ziet er niets anders aan dan aan normale ijzer, echter, het ijzer aan de binnenkant van de voet is de gewone dikte, aan de buitenkant van de voet is het dunner geslepen waardoor het paard wordt gezet of het met beide voeten aan weerskanten van een heuveltje staat.