mobick schreef:Heb je wel eens aan strijkringen gedacht?
Voor wat betreft je tweede vraagt, snap ik de opmerking van je instructeur niet helemaal. De neus en sperriem voorkomt dat het paard de mond open doet en zorgt voor een betere bitligging.
Ja,ook hier heb ik aangedacht,en ik vraag me af wat jullie ervaringen hiermee zijn??
Qimm schreef:Bandageer je wel goed? en passen de strijlappen wel? Ook iets om te overwegen, dit is geen aanval hoor, maar bandages die niet goed zitten zakken ook wel vanzelf af en strijklappen die niet goed passen gaan ook wel vanzelf ronddraaien.
Bandageren doe ik wel goed,dit is me aangeleerd door een ervaren stalgenote die al +15jaar bandageert,ook bandageer ik hetzelfde als een paar maand geleden en toen zakten ze NIET af en nu wel...
De strijklappen passen wel want als ik ze controleer voor het rijden kan ik ze heel moeilijk draaien
@judith_cloud en nathalie84
Daar dacht ik het eerst aan
patos schreef:Ik zou eerst eens gaan denken aan goed hoefbeslag, wat denk je dat er gebeurt in de gewrichten van het paard wanneer het zo strijkt? De kapotte bandages en strijklappen zijn slechts een gevolg, dus lijkt het me niet juist om daar het probleem aan te pakken. Mijn paard strijkt ook, is op strijkbeslag gezet (nauwelijks duurder dan gewoon beslag) en strijkt stukken minder. Als je de eigenaar niet overtuigd krijgt kun je hem meenemen naar een goede veearts, iedere VA zal beamen dat strijken veel slijtage kan aanrichten wanneer het niet goed wordt behandeld.
Ik besef heus wel dat het schadelijk is voor het paard,hij heeft geen ijzers achter,volgens de eigenaar zijn strijklappen alleen maar rotdingen en schadelijk voor het paard
Wat is precies speciaal strijkbeslag?Wat is er anders aan dan gewoon beslag?Heb je er een foto van?
cissy schreef:eerst inderdaad het beslag laten nakijken en dan eventueel 3-in-1 beschermers, die heb je ook met een versteviging aan de binnenkant zodat ze niet zo snel slijten. Blijven absoluut zitten, draaien niet en makkelijk in het gebruik.
Heeft je instructeur ook gezegd waarom je de neusriem er af moet halen? Omdat het niet hielp, waartegen? De neusriem zorgt voor een rustigere ligging van het bit in de mond mits je m niet te strak doet. Ik rij zonder neusriem maar ben een westernruiter en wij 'mogen' niet met neusriem rijden op een wedstrijd. Je paard kan wel makkelijker zn mond opendoen en als ze dat doen ben je dus te hard met je hand, wel een mooie controle of je een stille hand hebt! Maar heb je nog een jong paard wat met zn hoofd gooit dan is een neusriem wel prettig zodat je bit niet naar links en rechts door zn mond wordt getrokken.
De instructeur heeft dat gezegd ja(ik was er niet bij,de eigenaar had privé les van hem) maar hij is het gewoon VERGETEN
En dus weet ik ook niet waarom het niet hielp,denk dat hij zei dat het overbodig is...
Mijn mening is dat een neusriem zeker nodig is maar ook een sperriem in dit geval: paard probeert te bijten tijdens aansingelen en het bit ligt 'vaster' in de mond,ik dacht ook dat het kon voorkomen dat het paard het bit vastpakt en zo op hol kan slaan??(wat hij dus ook doet)maar ik weet niet of dat juist is?
Neonlight schreef:Strijkt het paard ook zonder bescherming om? Ik zie in mijn omgeving veel mensen bescherming om doen omdat het paard volgens hun strijkt, maar vaak komt dit juist door de beschermers en doen ze het zonder niet. De beschermers maken de kogel dikker waardoor ze elkaar makkelijker raken.
Hij strijkt ook zonder bescherming,dit zag een ervaren persoon en als je goed kijkt zie je het ook