Wandelen aan de hand is erg gevaarlijk met hem en zoek nog een oplossing
Maar nu begint hij gewoon ook zo te doen onder het zadel...
Dit zijn een paar verslagen:
Blue_Star schreef:De rit verliep verder goed tot hij schrok van vogels,kon hem moeilijk terugnemen maar het ging...een kwartier later kwamen we bij 'ons' padje waar we altijd galloperen,hij werd steeds energieker toen we dichterbij kwamen,dus ik nam alvast mijn teugels op maat maar was even vergeten dat hij energiek was en niets liever wou dan galop!! Nouja,een 'knak' in mijn buik en daar gingen we,sneller als anders!!Hup en voor dat ik het wist stonden we op de heuvel,vond ik nog geen probleem(hij had immers een week stilgestaan,wel altijd een buitenrit en toen was hij niet zo erg als vandaag MAAR vandaag ging hij weer op de paddock en zat dus vanavond vol energie)en kon hem ook perfect op tijd terugnemen...TOT we aan een verhard zandpad kwamenHup weer in volle galop en ditmaal kon ik hem niet houden,hij was gewoon heel gevaarlijk bezig(de weg was oneffen en goed om op te draven en te stappen,daarnaast was er een kleine lage berm maar toch)het ging gewoon NIET om hem terug te nemen...Hup hoofd omlaag,bit vastpakken en RACEN maar
Pas toen we aan de manege kwamen stopte hij,nouja hij had nog energie over en ik besloot om zijn energie af te laten in de piste,pas na 10(!)rondjes stopte hij(ondertussen had hij me ook al proberen eraf te krijgen door bruusk te stoppen maar het is hem niet gelukt
)Na een tijdje gaf hij zich maar over en stopte....
Maar toch,het is gewoon LEVENSGEVAARLIJK![]()
Iemand misschien een tip hiervoor?
Vrijdag idem dito:
Blue_Star schreef:Nouja,we waren bijna aan de manege toen ik nog even een galopje wou door het veld.Dus ik zet hem aan in galop,en toen begon het....
Hij pakte zijn bit vast,ik wou hem terugnemen maar het ging gewoon niet!!
Ik kon niet meer sturen,hem niet meer doen stoppen,hij was totaal onbestuurbaar en ging steeds sneller en sneller...
Toen draaide hij en struikelde hij een beetje maar nog steeds was hij zoo!!
Pas na 100m kon ik hem doen stoppen,ik stapte af omdat er wat was gevallen
Ondertussen ging hij etenDus ik geef een trekje aan de teugels maar dat hielp niet
Dus een mep,hielp ook niet
Ik gaf het op en wou opstappen,maar dat ging niet![]()
![]()
Hij was gewoon rondjes aan het draven rond me,heel dicht bij me,ik kon gewoon niet opstappen,hem niet doen stoppen ofzo...Pas na 10min lukte me het,toen kreeg ik hem met moeite kalm en kon ik op de manege raken...
Maar ik ben het zoooo beuHij slaat veel op hol en op die momenten kan ik hem gewoon NIET terugnemen
![]()
![]()
En dit is vandaag:
Blue_Star schreef:Vandaag ging ik weer eens wandelen met het paard
Alles ging goed,tot ik op een gegeven moment zag dat de rechterachterbandage naar beneden was 'gestreken' dus hij was nog erg vast,dus het is niet dat ik het te los heb aangebracht...
Dus ik stap af om hem te helpen(hij had er geen last van)maar hij wou echt niet blijven staan,ik kon hem niet doen stoppen!!Ook niet als ik met mijn volle gewicht tegen zijn borstkas leunde én ook niet als ik hem liet rondjes draaien,hij stapte gewoon voort!!
Bon,op het eind hebben mensen me komen helpen en is het dankzij hen gelukt
de bandage goed te krijgen,ik besloot om een paar stap-stop oefeningen te proberen....resultaat:
2x met zijn achterbenen in de berm,af en toe liggen dansen op zijn benen en al +10 rondjes om zijn as gedraaid én op de kop toe sloeg hij op hol
Gewoon omdat ik een paar oefeningen met hem wou doen én zooo zelfzeker was over mezelf...Afijn,hij sloeg op hol,ik kon NIETS doen,niet doen stoppen(ook niet dankzij een tip van hand op de schoft)gewoon niets!!
Pas aan de manege is hij gestopt,gelukkig dat er geen auto afkwam
Levensgevaarlijk gewoon![]()
![]()
Heb hem laten afreageren in de bak,hij heeft uit zichzelf nog +20 rondjes gegallopeert,laten doen tot hij bekaf was...Afijn,hij was nat in het zweet,schuimen van kop tot staart dus ff laten uitstappen en benen afgespoeld...
En dat terwijl ik gewoon stap-stop-stap-.... oef wou doen
De hele rit was goed gegaan,behalve dit
Ik heb het altijd geslikt,er steeds weer opgekropen maar dit is echt wel het toppunt!!Hij is zooo dominant,hij wilt niet luisteren,nooit stoppen als ik dat vraag etc...Vandaag was de druppel,ik durf amper nog op wandeling gaan...
En mijn moeder mij maar de schuld geven
Ja ik weet heus wel dat we veel geluk hebben gehad en niet op een auto kletsten...Maar toch,hoe pak ik dit GVD aan?Hoe stop ik hem in zo'n situatie?
(Hij heeft een enkelgebroken watertrensje en iemand raadde een hengstenbit aan)...We hebben 1vast galopplekje,daar kan ik alles met hem doen,draf,stap en galop,ik laat hem daar gaan en kan hem perfect terugnemen,enkel die ene weg!!En die wil ik toch graag doen zonder ongelukken hoor!!
Iemand een tip dus?Of weet iemand hoe dit komt?Ik denk dominantie,uitproberen...Op paddock is hij onderdanig en probeert dat op mij af,als er mensen vinden dat de schuld bij mij ligt aanvaard ik dat ook maar alsjeblieft wel enige uitleg,op de manege én in de bak kan ik alles met hem doen...behalve dat stoppen dan
Hup weer in volle galop en ditmaal kon ik hem niet houden,hij was gewoon heel gevaarlijk bezig(de weg was oneffen en goed om op te draven en te stappen,daarnaast was er een kleine lage berm maar toch)het ging gewoon NIET om hem terug te nemen...Hup hoofd omlaag,bit vastpakken en RACEN maar
)Na een tijdje gaf hij zich maar over en stopte....