Hoe pak ik dit aan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoe pak ik dit aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 00:09

Ik heb al een soortgelijk topic geopend op UZ: viewtopic.php?f=21&t=438534 Maar dit was om ermee te gaan wandelen
Wandelen aan de hand is erg gevaarlijk met hem en zoek nog een oplossing
Maar nu begint hij gewoon ook zo te doen onder het zadel...
Dit zijn een paar verslagen:

Blue_Star schreef:
De rit verliep verder goed tot hij schrok van vogels,kon hem moeilijk terugnemen maar het ging...een kwartier later kwamen we bij 'ons' padje waar we altijd galloperen,hij werd steeds energieker toen we dichterbij kwamen,dus ik nam alvast mijn teugels op maat maar was even vergeten dat hij energiek was en niets liever wou dan galop!! Nouja,een 'knak' in mijn buik en daar gingen we,sneller als anders!!Hup en voor dat ik het wist stonden we op de heuvel,vond ik nog geen probleem(hij had immers een week stilgestaan,wel altijd een buitenrit en toen was hij niet zo erg als vandaag MAAR vandaag ging hij weer op de paddock en zat dus vanavond vol energie)en kon hem ook perfect op tijd terugnemen...TOT we aan een verhard zandpad kwamen Hup weer in volle galop en ditmaal kon ik hem niet houden,hij was gewoon heel gevaarlijk bezig(de weg was oneffen en goed om op te draven en te stappen,daarnaast was er een kleine lage berm maar toch)het ging gewoon NIET om hem terug te nemen...Hup hoofd omlaag,bit vastpakken en RACEN maar Pas toen we aan de manege kwamen stopte hij,nouja hij had nog energie over en ik besloot om zijn energie af te laten in de piste,pas na 10(!)rondjes stopte hij(ondertussen had hij me ook al proberen eraf te krijgen door bruusk te stoppen maar het is hem niet gelukt )Na een tijdje gaf hij zich maar over en stopte....

Maar toch,het is gewoon LEVENSGEVAARLIJK
Iemand misschien een tip hiervoor?

Vrijdag idem dito:
Blue_Star schreef:
Nouja,we waren bijna aan de manege toen ik nog even een galopje wou door het veld.Dus ik zet hem aan in galop,en toen begon het....
Hij pakte zijn bit vast,ik wou hem terugnemen maar het ging gewoon niet!!
Ik kon niet meer sturen,hem niet meer doen stoppen,hij was totaal onbestuurbaar en ging steeds sneller en sneller...
Toen draaide hij en struikelde hij een beetje maar nog steeds was hij zoo!!
Pas na 100m kon ik hem doen stoppen,ik stapte af omdat er wat was gevallen
Ondertussen ging hij eten Dus ik geef een trekje aan de teugels maar dat hielp niet Dus een mep,hielp ook niet
Ik gaf het op en wou opstappen,maar dat ging niet Hij was gewoon rondjes aan het draven rond me,heel dicht bij me,ik kon gewoon niet opstappen,hem niet doen stoppen ofzo...Pas na 10min lukte me het,toen kreeg ik hem met moeite kalm en kon ik op de manege raken...

Maar ik ben het zoooo beu Hij slaat veel op hol en op die momenten kan ik hem gewoon NIET terugnemen

En dit is vandaag:

Blue_Star schreef:
Vandaag ging ik weer eens wandelen met het paard
Alles ging goed,tot ik op een gegeven moment zag dat de rechterachterbandage naar beneden was 'gestreken' dus hij was nog erg vast,dus het is niet dat ik het te los heb aangebracht...
Dus ik stap af om hem te helpen(hij had er geen last van)maar hij wou echt niet blijven staan,ik kon hem niet doen stoppen!!Ook niet als ik met mijn volle gewicht tegen zijn borstkas leunde én ook niet als ik hem liet rondjes draaien,hij stapte gewoon voort!!
Bon,op het eind hebben mensen me komen helpen en is het dankzij hen gelukt
de bandage goed te krijgen,ik besloot om een paar stap-stop oefeningen te proberen....resultaat:
2x met zijn achterbenen in de berm,af en toe liggen dansen op zijn benen en al +10 rondjes om zijn as gedraaid én op de kop toe sloeg hij op hol
Gewoon omdat ik een paar oefeningen met hem wou doen én zooo zelfzeker was over mezelf...Afijn,hij sloeg op hol,ik kon NIETS doen,niet doen stoppen(ook niet dankzij een tip van hand op de schoft)gewoon niets!!
Pas aan de manege is hij gestopt,gelukkig dat er geen auto afkwam
Levensgevaarlijk gewoon
Heb hem laten afreageren in de bak,hij heeft uit zichzelf nog +20 rondjes gegallopeert,laten doen tot hij bekaf was...Afijn,hij was nat in het zweet,schuimen van kop tot staart dus ff laten uitstappen en benen afgespoeld...

En dat terwijl ik gewoon stap-stop-stap-.... oef wou doen
De hele rit was goed gegaan,behalve dit
Ik heb het altijd geslikt,er steeds weer opgekropen maar dit is echt wel het toppunt!!Hij is zooo dominant,hij wilt niet luisteren,nooit stoppen als ik dat vraag etc...Vandaag was de druppel,ik durf amper nog op wandeling gaan...
En mijn moeder mij maar de schuld geven Ja ik weet heus wel dat we veel geluk hebben gehad en niet op een auto kletsten...
Maar toch,hoe pak ik dit GVD aan?Hoe stop ik hem in zo'n situatie?
(Hij heeft een enkelgebroken watertrensje en iemand raadde een hengstenbit aan)...We hebben 1vast galopplekje,daar kan ik alles met hem doen,draf,stap en galop,ik laat hem daar gaan en kan hem perfect terugnemen,enkel die ene weg!!En die wil ik toch graag doen zonder ongelukken hoor!!

Iemand een tip dus?Of weet iemand hoe dit komt?Ik denk dominantie,uitproberen...Op paddock is hij onderdanig en probeert dat op mij af,als er mensen vinden dat de schuld bij mij ligt aanvaard ik dat ook maar alsjeblieft wel enige uitleg,op de manege én in de bak kan ik alles met hem doen...behalve dat stoppen dan

Joey89

Re: Hoe pak ik dit aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:26

Misschien dat je eerst wat grondwerk met hem moet doen. Gewoon in een bak, er naast lopen. En dan hem goed opvoeden, dat hij naar je moet luisteren. Hij moet stoppen wanneer jij dat wilt. (ook zou je eventueel een touwhalster kunnen proberen, en de one rein stop, maar hier heb ik geen ervaring mee). Als je op dat paadje komt, waar hij altijd mag racen, zou ik hem voorlopig daar niet los laten gaan, want nu weet hij automatisch van, owja hier mag ik racen. Laat hem eerst maar eens luisteren en hem niet zelf de conlcusies laten trekken. En als hij echt aan de kletter gaat, kun je misschien het bit zelf proberen vast te pakken.... en hem dan om te laten draaien.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:02

in het eerste stukje staat dat ie een week heeft stil gestaan en dat dat je toen met m naar buiten bent gegaan. Elk paard, hoe braaf ook, heeft dan wel heel veel zin om te lopen hoor!! Hij hoort gewoon elke dag zijn beweging te krijgen en zijn ei kwijt te kunnen. Doe je dat niet dan onstaan inderdaad dit soort gevaarlijke situaties. Ik weet verder niet of het je eiegen ponuy is , je leeftijd en je rijervaring. Maar als ik bovenstaande stukje lees is het onverantwoord dat je met die pony naar buiten gaat. Zorg eerst in de bak dat je het paardje helemaal onder controle hebt. Neem goed les, haal je ruiterbewijs. En ga dan pas langzaam aan samen met een ander naar buiten. Leer je [pony niet om elke keer op het zelfde stuk even kei hard te gaan. Jij moet ten alle tijden de baas zijn en blijven. In ieder geval veel sterkte.....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:06

Joey89 schreef:
Misschien dat je eerst wat grondwerk met hem moet doen. Gewoon in een bak, er naast lopen. En dan hem goed opvoeden, dat hij naar je moet luisteren. Hij moet stoppen wanneer jij dat wilt. (ook zou je eventueel een touwhalster kunnen proberen, en de one rein stop, maar hier heb ik geen ervaring mee). Als je op dat paadje komt, waar hij altijd mag racen, zou ik hem voorlopig daar niet los laten gaan, want nu weet hij automatisch van, owja hier mag ik racen. Laat hem eerst maar eens luisteren en hem niet zelf de conlcusies laten trekken. En als hij echt aan de kletter gaat, kun je misschien het bit zelf proberen vast te pakken.... en hem dan om te laten draaien.

Grondwerk lukt niet met hem,zoals je misschien gelezen heb op het vermelde topic,hij springt dan weg,bokt en ik kan hem niet houden
Ivm het paadje,daar laat ik hem racen idd,hij houd van crossen en dat is een plaats waar hij het kan,ik kan hem dan ook perfect terugnemen+hem in stap laten over het paadje

Over het bit vastnemen:dit kan ik niet,hij is te groot voor me,ik kan amper aan de frontriem komen als ik op hem zit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:09

Citaat:
Grondwerk lukt niet met hem,zoals je misschien gelezen heb op het vermelde topic,hij springt dan weg,bokt en ik kan hem niet houden

stap 1

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:10

sandr0 schreef:
in het eerste stukje staat dat ie een week heeft stil gestaan en dat dat je toen met m naar buiten bent gegaan. Elk paard, hoe braaf ook, heeft dan wel heel veel zin om te lopen hoor!! Hij hoort gewoon elke dag zijn beweging te krijgen en zijn ei kwijt te kunnen. Doe je dat niet dan onstaan inderdaad dit soort gevaarlijke situaties. Ik weet verder niet of het je eiegen ponuy is , je leeftijd en je rijervaring. Maar als ik bovenstaande stukje lees is het onverantwoord dat je met die pony naar buiten gaat. Zorg eerst in de bak dat je het paardje helemaal onder controle hebt. Neem goed les, haal je ruiterbewijs. En ga dan pas langzaam aan samen met een ander naar buiten. Leer je [pony niet om elke keer op het zelfde stuk even kei hard te gaan. Jij moet ten alle tijden de baas zijn en blijven. In ieder geval veel sterkte.....
[/quote]

Een week stil,ja niet op paddock maar wél een buitenrit altijd en toen was hij 'normaal' toen hij de paddock op was gegaan dus niet...
Het is niet mijn eigen paard,ben 15 en rij al 2,5jaar,2jaar op hem
In de bak heb ik zoals ik zei hem helemaal onder controle,daar heb ik geen problemen mee,ruiterbewijs is in oktober
Op dat paadje heb ik geen problemen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:10

Urielle schreef:
Citaat:

stap 1

En hoe doe ik dit zonder professionele hulp?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:14

ik zou er zeker hulp bij zoeken - hoeft nog niet eens professioneel wmb maar iemand die weet waar hij mee bezig is en die genoeg kracht en vastberadenheid heeft om het op te lossen.

Om het paard te corrigeren kun je er eens een Kamikazeruiter opzetten bij het buitenrijden maar het probleem is dat paarden verrekt goed weten wie er op zit dus een permanente oplossing is dat ook niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:16

Urielle schreef:
ik zou er zeker hulp bij zoeken - hoeft nog niet eens professioneel wmb maar iemand die weet waar hij mee bezig is en die genoeg kracht en vastberadenheid heeft om het op te lossen.

Om het paard te corrigeren kun je er eens een Kamikazeruiter opzetten bij het buitenrijden maar het probleem is dat paarden verrekt goed weten wie er op zit dus een permanente oplossing is dat ook niet.

Ik zou graag hulp zoeken,alleen de eigenaar wilt niet meewerken,hij ziet het probleem niet

weet je dat ik om de laatste 3 regels moest lachen?

Joey89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:39

Wat je ook zou kunnen proberen is om iemand erop te zetten die niet snel bang is en die dan met het paard gaat racen, maar wanneer die moe is, hem blijft aandrijven. Gewoon door laten gaan, hij moet leren luisteren, als hij dan echt moe is dan kan je hem terug nemen en zal hij daarna niet meer vandoor gaan. Dit helpt heel vaak, maar er moet dan wel de ruitme zijn en er iemand op zitten die niet snel bang is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:48

Joey89 schreef:
Wat je ook zou kunnen proberen is om iemand erop te zetten die niet snel bang is en die dan met het paard gaat racen, maar wanneer die moe is, hem blijft aandrijven. Gewoon door laten gaan, hij moet leren luisteren, als hij dan echt moe is dan kan je hem terug nemen en zal hij daarna niet meer vandoor gaan. Dit helpt heel vaak, maar er moet dan wel de ruitme zijn en er iemand op zitten die niet snel bang is.

Bedoel je buiten of binnen?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:16

Begrijp ik nou goed dat hij het telkens doet als je al bijna thuis bent?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:50

Ellebel schreef:
Begrijp ik nou goed dat hij het telkens doet als je al bijna thuis bent?

Ja je begrijpt het goed,niet altijd doet hij dat

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:13

Geloof mij nou, als het op de grond al niet goed zit, hoe wil je dan dat hij wel luistert als je erop zit?? Ga dus eerst weer terug naar de basis, leer hem respect voor je te hebben op de grond. Zoek hulp, iemand die wel weet wat hij doet. Ga eens uitzoeken waarom je paard zo doet. Ik denk dat je al heel erg veel goede adviezen in je vorige topic hebt gehad dus ik raad je aan die nog eens door te lezen ipv weer een nieuw topic te openen, want je krijgt dalijk waarschijnlijk dezelfde adviezen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:16

Brendageene schreef:
Geloof mij nou, als het op de grond al niet goed zit, hoe wil je dan dat hij wel luistert als je erop zit?? Ga dus eerst weer terug naar de basis, leer hem respect voor je te hebben op de grond. Zoek hulp, iemand die wel weet wat hij doet. Ga eens uitzoeken waarom je paard zo doet. Ik denk dat je al heel erg veel goede adviezen in je vorige topic hebt gehad dus ik raad je aan die nog eens door te lezen ipv weer een nieuw topic te openen, want je krijgt dalijk waarschijnlijk dezelfde adviezen.

Ik geloof je heus wel maar ik dacht dat ik een nieuw topic moest openen omdat dit niet bij UZ hoort

Joey89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:03

Ik bedoelde ergens buiten met ruimte, misschien is er ergens bij jou in de buurt een hele grote arena waar je met je paard kan rijden... Maar ik ben het er ook mee eens dat je je paard echt moet opvoeden. Ik bedoel hier dus bij het grondwerk, dat hij echt naar je moet leren luisteren. Ook zou ik er hulp bij halen. Al is het een vriend die heel goed met dit soort dingen om kan gaan...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:50

2,5 jaar rijervaring is niet echt veel. en zeker niet als je het zonder goeie instructie hebt aangeleerd. Ik denk dat als je geen goeie begeleiding krijgt dat dit van kwaad tot erger gaat en uiteindelijk gebeuren erongelukken. Iets aan doen dus voordat het te laat is. Werkt de eigenaar niet mee dan zou ik op zoek gaan naar een ander verzorgpaardje die je wel de baas bent. Dit werkt dus niet zowel voor jou als voor je verzorgpaard.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:27

zoals al eerder genoemt grondwerk.
en ander rijd eerst een uurtje flink en ga dan de bossen in(alleen stappen)
hij is dan al niet meer zo fris.
dan is het een soort beloning, en dan leert hij misschien dat hij in de bossen gewoon kan ontspannen in de plaats van racen

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:10

ik snap niet dat de eigenaar(ik begrijp dat je die pony voor iemand anders rijd?)je zo naar buitenlaat gaan,idioot gevaarlijk!!
ik zou het zo doen:
*is hij/zij met poetsen ook niet gehoorzaam?
als hij het dan al niet is,is hij het onder het zadel ook niet,dus stilstaan,is ook echt stilstaan,en niet nog stiekum een stapje naar voren,etc.
*lessen,al is het maar een ½uurtje in de week,jullie kunnen er beide nog veel van leren.
*niet eerder op buitenrit gaan,en zeker niet eerder buiten galloperen voordat hij in de rijbak alles braaf doet,dus ga in de bak oefenen met overgangen,draf,galop,en steeds opnieuw,totdat je in galop ook van hard naar zacht en weer in draf,en weer hard geloperenm,en weer zacht,net zolang hij keurijg naar jouw luisterd!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 01:03

Mexx2 schreef:
ik snap niet dat de eigenaar(ik begrijp dat je die pony voor iemand anders rijd?)je zo naar buitenlaat gaan,idioot gevaarlijk!!
ik zou het zo doen:
*is hij/zij met poetsen ook niet gehoorzaam?
als hij het dan al niet is,is hij het onder het zadel ook niet,dus stilstaan,is ook echt stilstaan,en niet nog stiekum een stapje naar voren,etc.
*lessen,al is het maar een ½uurtje in de week,jullie kunnen er beide nog veel van leren.
*niet eerder op buitenrit gaan,en zeker niet eerder buiten galloperen voordat hij in de rijbak alles braaf doet,dus ga in de bak oefenen met overgangen,draf,galop,en steeds opnieuw,totdat je in galop ook van hard naar zacht en weer in draf,en weer hard geloperenm,en weer zacht,net zolang hij keurijg naar jouw luisterd!!

Tja,van die 2keren zei ik dat,maar van de laatste keer mocht ik tegen niemand zeggen van mijn moeder,en die laatste keer was het echt erg
Tijdens het poetsen is hij gehoorzaam
Lessen kan momenteel niet(zomerstop),anders had ik wel privéles genomen
In de rijbak doet hij alles,zoals ik al zei:ik kan doen met hem wat ik wil dan

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 01:06

sandr0 schreef:
2,5 jaar rijervaring is niet echt veel. en zeker niet als je het zonder goeie instructie hebt aangeleerd. Ik denk dat als je geen goeie begeleiding krijgt dat dit van kwaad tot erger gaat en uiteindelijk gebeuren erongelukken. Iets aan doen dus voordat het te laat is. Werkt de eigenaar niet mee dan zou ik op zoek gaan naar een ander verzorgpaardje die je wel de baas bent. Dit werkt dus niet zowel voor jou als voor je verzorgpaard.

Nee het is niet veel MAAR ik heb wel veel geleerd van instructeurs,rij zelfs bij gevorderden(enkel nu is het zomerstop en door gezondheidsproblemen van het paard hebben we sinds april niet meer gelest).
Maar 1ding weet ik wel,ik ga niet een ander verzorgpaard nemen,de eigenaar werkt niet mee,ok maar ik ga daarvoor niet naar een ander paard,ik ben de enige die met hem werkt,hem 'traint' en weet meer van het paard dan de eigenaar+ ik ben ook meer op de hoogte van bepaalde dingen