Hoe bergen jullie de stro, hooi en of kuil op??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Hoe bergen jullie de stro, hooi en of kuil op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 22:39

Nou dat is dus de vraag. Waar laten jullie dat spul??

PhiaBink

Re: Hoe bergen jullie de stro, hooi en of kuil op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:48

In de schuur. Wij kunnen zeker 1000 kleine baaltjes hooi en stro daar opbergen. We zijn sinds vorig jaar over gestapt op vlas. We houden nu zeeen van ruimte over.
Omdat ons huis te koop staat hebben we dit jaar niet gehooit. We halen nu hooi bij een boer. Vlas wordt geleverd als we dat bestellen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:27

In de garage! en de auto staat er ook nog in.
We kopen hooi en stro op afroep dus zo'n 20 pakjes per keer. De rest ligt gewoon bij de handelaar/boer in zo'n prachtige hooischuur.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:20

bij ons ligt het op zolder ( van de stal) ik denk dat het ongeveer 50 baaltjes zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:29

Ik heb een klein zoldertje, daar liggen zo'n 20 baaltjes hooi, meer ruimte heb ik niet.

Stro heb ik niet nodig(ze staan bij mij 24/7 op het land het hele jaar door) en kuil voer ik niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 09:32

PhiaBink schreef:
In de schuur. Wij kunnen zeker 1000 kleine baaltjes hooi en stro daar opbergen. We zijn sinds vorig jaar over gestapt op vlas. We houden nu zeeen van ruimte over.
Omdat ons huis te koop staat hebben we dit jaar niet gehooit. We halen nu hooi bij een boer. Vlas wordt geleverd als we dat bestellen.

Zou je wat meer kunnen vertellen over vlas. Wat de voor en nadelen zijn.

Wij gaan namelijk verhuizen maar weten niet waar we alles moeten plaatsen. Het kuil kan wel naar buiten. Maar we weten nog niet waar we de stro gaan opbergen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:06

Wij hebben opslag voor ongeveer 30 balen hooi/stro. Mn man haalt elke week wat op.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:34

Vlas is meer absorberend dan stro en zaagsel, ook blijft het langer fris ruiken en geeft het een schoon aanblik.
Vlas kan ook naar buiten, gezien het in plastic zit, soms vervelend als het plastic niet helemaal aansluit, maar geen dramatisch probleem..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:05

Kuil ligt gewoon buiten in grote balen plastic (we hebben nu 67 balen buiten liggen). Krullen liggen op een pallet onder een veldschuur, komen ze per pallet brengen. Stro en hooi liggen in zeecontainers.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:10

Het hooi ligt in twee lege stallen (dwz in de zomer liggen ze in de winterstallen en in de winter liggen ze in de zomerstallen ). Stro ligt onder een afdak wat we bij de stal hebben aangebouwd en het wordt afgedekt door van die brede plastic. We kopen telkens kleine pakjes, zo'n 50 pakjes stro en 50 pakjes hooi. Memuska lust geen kuil dus dat is makkelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:13

Hooi ligt overdekt achter de stallen en het vlas staat in het zadelhok. Wel houd ik dat in hoeveelheid zo klein mogelijk omdat de muizen de balen nogal eens openvreten

Kuil voer ik niet; te duur in kleine baaltjes en de grote balen krijg ik niet opgevoerd voor ze gaan rotten.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:15

Ik sla op in een grote schuur van de boer waar bij de paarden staan. Het probleem is wel dat die schuur enkele honderden meters van de stal staat. Dus plaats ik iedere zaterdag het hooi en stro die ik in de komende week nodig op een palet bij de stal en overtrek die met een regenzeil. Zo heb ik dagelijks alles bij de hand, wordt het niet nat en kan het hooi toch verluchten door het dagelijks open en dicht te doen bij gebruik.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:19

Steph__ schreef:
Vlas is meer absorberend dan stro en zaagsel, ook blijft het langer fris ruiken en geeft het een schoon aanblik.
Vlas kan ook naar buiten, gezien het in plastic zit, soms vervelend als het plastic niet helemaal aansluit, maar geen dramatisch probleem..

Ik ben ook grote voorstander van vlas. Het vergt minder werk bij het uitmesten dan stro. Het volstaat dagelijks de mestballen en plasplekken te verwijderen en zo kan je gemakkelijk 2 tot 3 weken verder vooraleer een zak bij te gieten. Mijn paarden staan enkel 's nachts binnen. Wel is vers vlas vrij glad, zeker voor paarden met ijzers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:47

Overigens ben ik er geen voorstander van om hooi/stro te dicht bij de stallen op te slaan. Ondanks dat broei tegenwoordig niet zo vaak meer voorkomt is het toch nog een van de voorkomende oorzaken van brand in stallen.

De manier van opslag bij Jantie is dus een hele goeie.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:00

Een groot deel van de dieren loopt het hele jaar door buiten dus daar heb ik bij de verschillende weides kuilpakken liggen die ik ter plekke open kan maken en kan voeren.
Stro heb ik in de schuur op de zolder, daar kan ik een paar honderd pak kwijt.
Op 1 zolder heb ik nog hooi liggen, dat voer ik niet zoveel, met 200 pak kom ik de winter wel door.

Kuil komt van het eigen land en stro en hooi koop ik erbij.
Voor broei ben ik niet zo bang, ik sta zelf altijd te stapelen en krijg ieder pak door de hand. Wat ik niet vertrouw (te zwaar pak bv.) gaat meteen weer terug met de leverancier.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:30

Hoe duur is vlas ten op zichte van stro dan? Of maakt dat op de lange termijn niet uit??

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:32

Bij mij op stal staat alles op de hooizolder

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:58

Op de zolder van de garage. We hebben het nog niet uitgeprobeerd maar daar zouden we een hooibaaltje of 200 kwijt kunnen. Stro en kuil gebruiken we niet. Balen met houtkrul worden gewoon naast de garage bewaard. Daar zit toch plastic om heen.

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:59

op de hooizolder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:54

De opslag voor de rest van de winter is of in de aardappelschuur of grote schuur voor hooi en stro. Verder heb ik 2 grote balen stro in mijn schuur liggen, en op de wagen liggen 3 pakken hooi. Daar doe ik wel een poosje mee

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:11

Ik bewaar mijn hooi en vlas in de opslag plaats in de stallen.
Momenteel heb ik daar 400 balen hooi liggen en van de week worden er 20 pallets, met 15 balen, vlas gehaald.
Kan ik voorlopig weer even vooruit.
Al gaat het hooi vlug moet ik zeggen.
Daar zal ik zo'n maand of 4 maar mee doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:20

we hebben een aparte stal voor opslag(na een brnad wil ik geen hooi etc opgeslagen hebben in 1 ruimte waar de boxen zijn!)
daar liggen zo'n 200-300 balen hooi en wat balen stro opgeslagen(paarden staan op rubber matten gebruik amper stro)

wel leg ik altijd eerst pallets neer en dan stapel ik het hooi pas op, leg je het gelijk op de grond kan er vocht in trekken en gaat het schimmelen, en als het nog niet 100% droog is kan het vocht wat er nog in zit niet uit en gaat het ook schimmelen, en vooral: het gaat niet broeien als het op pallets ligt opgestapeld, en aangezien ik panisch ben voor brand op stal, leg ik er dus altijd pallets onder

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:43

vroeger hadden we het hooi naast de stallen buiten onder een zeil ( erg leuk midden in de winter met veel wind..) nu hebben we het sinds een jaar in een lege box staan, en daar passen makkelijk 12 grote balen hooi in + 15 balen zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:44

Ik laat de opslag aan de boer over en haal hooi als ik (nou ja, mijn pony dan) het nodig heb.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:40

pfffffffff had ik maar zoiets!
Mijn paarden staan in een los weiland waar we niks op kunnen slaan.
We moeten dus elke keer heen en weer rijden.
We kunnen er zo`n 3 ja je hoord het goed balen bij de weide opslaan door te omwikkelen met een zeil
We gaan voor van de winter even een andere plek bekijken want dit weiland bevalt me wel voor in de zomer