Trailer zelf opknappen. Wat voor materiaal hout?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Trailer zelf opknappen. Wat voor materiaal hout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 17:41

Ik en mijn vader willen graag een trailer gaan kopen. We zijn al op veel plaatsen gaan kijken. Het liefst willen we een goedkope die we zelf gaan opknappen. Veel van die trailers hebben rot hout. Nu is dan mijn vraag wat voor soort hout hebben jullie gebruikt om de trailer te maken. Voor bodem en zijwanden. Hoe duur kost het hout zo ongeveer. Alle adviezen zijn welkom.

ikke

Re: Trailer zelf opknappen. Wat voor materiaal hout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:03

Als je toegang tot de groothandel hebt, reken dan op ongeveer 400 - 600 euro voor de wanden en vloer. Wanden betonplex, vloer watervast verlijmd mehranti multiplex in buitenkwaliteit. Let erop dat de vloerplaat minimaal 25mm dik MOET zijn, dit is een RVV voorschrift! Maak de vloerplaat ook uit een stuk.
Schilder de kopse kanten van het betonplex zodra alles op maat is gezaagd, doe dit minimaal drie keer. Doe dit ook met de gaten die je boort voor de bevestiging aan het frame. Voer alle bevestigingen uit in RVS, dan krijg je het in de toekomst ook nog ooit los.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:06

Ook namens mij bedankt, wilde ik ook even weten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:13

Uiteraard moet je de bodemplaat ook goed in de lak zetten. Bedenk wel wat je erop schildert als je een gietvloer wilt. Mijn vloer is losgekomen op de lak. Overleg dat dus goed met degene die de vloer gaat leggen! Laat je niet afschepen met dat het niet hoeft, HIJ hoeft die nieuwe bodemplaat niet te betalen!
Als je gaten in de vloer moet hebben voor de tussenwand, maak hier dan RVS geleidebussen voor en boor niet domweg een gat in de bodem, dat is DE plek waar je bodem het eerste eraan gaat.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:23

Dat is heel logisch natuurlijk

Wij hebben een trailer met een polyester kap, Hoe kan je het beste die kap er op monteren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:13

Lipydo schreef:
Dat is heel logisch natuurlijk

Wij hebben een trailer met een polyester kap, Hoe kan je het beste die kap er op monteren?

Waarom zie ik dat dan nooit? Ook niet bij die peperdure, proffesioneel gebouwde vrachtwagens? Ik heb ze op beurzen genoeg gezien en allemaal (!!) domweg gat in de bodem geboort, het blanke hout zichtbaar!

De polyester kap maak je vast zoals die origineel ook vast zat. Ik heb dat met messing schroeven gedaan waarmee je ook de afdekplaten op je huisdeur maakt. Het ziet eruit als twee schroeven, maar is in werkelijkheid een schroef en een bus. De goede speciaalzaken kunnen ze in verschillende maten leveren. Fabory-centers zijn de aangewezen plek voor bevestigingsmateriaal. Trek je niks aan van het bord dat ze niet aan particulieren leveren, ze verkopen gewoon aan iedereen die betaalt

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:31

Moet je bij een (houten) vloer ook geen rekening houden met de afwatering?
De urine die (eventueel onder de rubberen matten) blijft zitten doet ook geen goed aan je vloer.
Het is toch beter als dit ergens naar weg kan lopen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:37

Afwatering bij een trailer heb ik nog nooit gezien, mocht je paard geplast hebben op de trialer, dan is het verstandig om deze meteen bij thuiskomst uit te spuiten en even het neuswieltje helemaal uitdraaien, zodat de trailer schuin komt te staan, waardoor het water goed weg kan lopen (evt. even met een trekker erdoorheen). Na een paar uurtjes zet je je trailer weer horizontaal.

Bodem idd van betonplex, wanden van bijv. watervast verlijmde multiplex of meranti.
Gebruik iig voor het schroefgebeuren RVS schroeven/bouten, tegen de roest.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:40

En laat op de bodem een gietvloer leggen! Nooit rubber matten daar gaat het allemaal onder en is t over een jaar weer rot!
Ik heb toevallig ook een trrailer opgeknapt

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:45

Tja, wij hebben ook een trailer opgeknapt van bouwjaar 1976 en daar ligt een eiken vloer in. Werkelijk alles is vernieuwd aan de trailer,..... behalve de vloer !
Daar is werkelijk niets mee aan de hand en daar werden en worden altijd rubberen matten op gebruikt.
Ouderwets goede kwaliteit zullen we maar zeggen, hahaha.
Maar goed, tegenwoordig wordt betonplex gebruikt met een hele hoge slijtvastheid met daarop (eventueel) een gietvloer.
Mooi en goed, maar bij ons was het dus niet nodig!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:56

Denk trouwens ook aan andere delen die slecht kunnen zijn en toch in de papieren kunnen lopen zoals:
-oplooprem
-assen
-binnen- en buitenverlichting (bekabeling,stekker e.d.)
-koppeling
-gasdrukvering van de klep
-zit er al een eigen kenteken op de trailer, anders moet hij nog gekeurd worden.
Je kunt vaak een hoop zelf doen, maar ja,... voor niets gaat de zon op dus je bent zo een hoop geld kwijt.
Succes in ieder geval!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:57

En let op, de verf etc en alle schroefjes enzo kosten ook nog een hoop geld! wij hebben alleen geschuurd geschilderd en nieuwe schroeven etc! maar dat kost ook bijna 200 euro bij elkaar

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:56

Bedankt allemaal voor de tips. Zijn er nog meer mensen die hun eigen ervaringen kwijt willen qua kosten en beste materialen.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:49

Wij hebben wel laatst de loopplank van onze trailer vernieuwd. inderdaad met een betonplex plaat, met daarop rubber met geintegreerde latten verlijmd en met schroeven vastgezet. Rubber was trouwens wel redelijk aan de prijs (115 euro voor alleen de achterklep, besteld en thuis laten bezorgen door Bos Rubber) maar is wel heel handig. We hebben trouwens wel een losse rubber mat in de trailer liggen. Die moet je gewoon niet altijd laten liggen, maar als het onder de mat een beetje vochtig is geworden de mat gewoon even over de voorstang hangen, zodat het goed kan drogen.