Rijden met suikerziekte?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Rijden met suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:17

Sinds een week of 3 weet ik dat ik suikerziekte heb (bijna een week in het ziekenhuis gelegen etc. heel gezellig allemaal ). En nu pak ik het rijden weer wat op.

Zijn er hier nog meer mensen met suikerziekte en zo ja; hoe pakken jullie dat aan, hoe hoog wil je je bloedsuiker hebben voor het rijden etc. etc. en vooral; hoe doen jullie dat met lange buitenritten?

SkyMarian

Re: Rijden met suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:22

hangt vooral af van de mate waarop je suiker hebt in hoeverre het schommelt en of je medactie en of insuline gebruikt. Is er een optie bij jullie in de buurt voor een diabetesspreekuur ? of is er een diabetesverpleegkundige en of praktijkondersteuner in de buurt?
Wij (thuiszorg) houden voor diabeten altijd een diabetesspreekuur waar je eerst bij een diabetesverpleegkundige en daarna bij een dietist terecht komt voor al zulk soort praktische vragen. Je suikerspiegel en zijn schommelingen zijn nogal persoonsafhankelijk. Er is bijna geen algemene lijn in te trekken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:23

Tips van Sjakie zijn heel handig. Een vriendin van mij heeft ook suikerziekte en heeft dit aardig onder controle. Ze heeft altijd wat druivensuikertabletten bij zich zodat ze wat kan nemen als ze voelt dat het nodig is.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:31

het is idd wel aan te raden om altijd iets bij je te hebben. Wat ook erg prettig kan zijn is een eigen bloedglucosemeter. Bij maximale medicatie en/ of het spuiten van insuline krijg je de meter en de strips vergoed. Anders kan je er zelf 1 aanschaffen bij de apotheek. Hiermee kun je zelf controleren of een naar gevoel echt aan een lage bloedglucose ligt.
Verder is regelmaat erg belangrijk en vooral ook regelmatig wat eten.

Mocht je op het gebied van voeding info willen (en je gaat verder niet naar een dietist) moet je maar even pben .

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 17:45

Uiteraard heb ik zelf een bloedglucose meter (dat er nog diabeten zijn die ze niet hebben.........), altijd druivesuiker bij me EN loop ik bij een diabetesverpleegkundige, een internist en een dietist. Op dat gebied geen vragen dus.......

Ik was meer opzoek naar persoonlijke ervaringen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:32

er zijn genoeg diabeten die geen meter hebben

Mijn ervaring vanuit het spreekuur is dat mensen vooral veel plannen, tijden zo consequent mogelijk aanhouden ivm mogelijke hypo's. Ik heb 1 iemand gehad die daadwerkelijk ook paard reed. Maar zij was sowieso niet goed ingesteld en had zeer geregeld hypo klachten.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:44

ik heb inmiddels 13 jaar diabeet, ik heb 4 weken lang in het ziekenhuis gelegen. ik heb al die jaren gereden. ik ben erg moeilijk instelbaar, spuit 4x op een dag. ik heb ook geen vast ritme waarin ik leef, dat maakt het allemaal wat moeilijker, maar het rijden was iets van mij, ik kan er wel mijn emotie en energie bij/in kwijt, wat voor mij heel erg belangrijk is als diabeet. als ik naar buiten ga heb ik altijd wel wat bij me.

met wedstrijden gaat het altijd anders, ook al ben je misschien niet zenuwachtig, je suikers kunnen zo op en neer knallen. ik weet niet of je al heel erg gevoeld hebt hoe het is om een hypo te hebben, en of je het aan voelt komen, dat is wel belangrijk. ik voel mijn hypo's zelden aan, en bij 1,5/2 voel ik nog niks

maar ik zal verder geen lange teksten neerplaatsen, heb je vragen, dan hoor ik het wel, mag ook via pb

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:51

Hypo's voel ik -gelukkig- wel aankomen ja, maar de momenten waarop verschillen nogal (de ene keer merk ik pas iets als ik al op 1.8 of 2.2 zit en de keer daarop voel ik bij 3.5 al wat).

Ik heb inmiddels al een paar keer weer gereden en dat ging wonderbaarlijk goed eigenlijk, gewoon een uurtje van te voren meten en desnoods nog even een evergreen (oid, heb het geluk dat ik nog iets aan mag komen haha ) eten. En natuurlijk staan mijn dextro's altijd in de kast

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:58

ja hoor ben mijn leven al diabeet en zit aan de pomp. ik heb 2 eigen paardjes en het gaat eigenlijk goed, al meet ik mijn waardes voor en na het rijden wel.
onder de 5 stap ik al niet in de auto laat staan op een paard maar ondervind met het rijden eigenlijk geen problemen.
in mijn zadelkast liggen ook stroopwafels, druivensuiker etc en natuurlijk weten mensen op stal het, je weet maar nooit, zeker ook omdat ik mijn hypo's niet altijd aan voel komen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:05

Carolinef schreef:
ja hoor ben mijn leven al diabeet en zit aan de pomp. ik heb 2 eigen paardjes en het gaat eigenlijk goed, al meet ik mijn waardes voor en na het rijden wel.
onder de 5 stap ik al niet in de auto laat staan op een paard maar ondervind met het rijden eigenlijk geen problemen.
in mijn zadelkast liggen ook stroopwafels, druivensuiker etc en natuurlijk weten mensen op stal het, je weet maar nooit, zeker ook omdat ik mijn hypo's niet altijd aan voel komen.

oh wat goed zeg!! eerlijk gezegd ben ik wat te makkelijk, dextro's eet ik niet meer, dan kwam op een gegeven moment me strot uit.
met paardrijden heb ik eigenlijk nooit echt last gehad, met autorijden gelukkig ook nog niet!

ik reed 2 paarden op concours, dat was best heavy, aangezien je de hele dag bezig bent, en ik dan eigenlijk niks door me strot krijg, maar ik heb ook nooit een hypo gekregen daardoor. mijn lichaam is na zon dag best in de war, maar dat heb ik er voor over!

ik heb alleen een aantal keren gehad dat ik smorgens in een coma lag.. dat wil je dus echt niet meemaken..

ik heb ook altijd een schuldgevoel(naar andere toe) als ik een hyper heb gehad en dus erg chaggie kan zijn

maar ik denk dat je op een gegeven precies weet wat je allemaal kan.
Carolinef: heb jij al lang een pomp? ik heb er wel eens over na zitten denken, maar ik kwam ook niet in aanmerking, omdat het niet goed genoeg is om daar aan te beginnen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:11

Sjakie, ik denk dat jij het over DM type 2 hebt, volgens mij gaat het hier over 1.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:16

even kijken ik heb nu 3 jaar een pomp waarvan ik er maar 2 jaar tevreden over ben.

ik geloof uiteindelijk toch dat dit voor mij het beste werkt, ik ben nl nogal laks met spuiten sloeg regelmatig een spuitbeurt over.
ik heb al van alles gehad, heb 3 dgn in een coma gelegen (hba1 van 52 dus ga maar na) vergroote lever gehad, uitdrigende g=hersenen etc etc, puur omdat ik zeker als tiener zijnde veels te lui en laks ben omgegaan met mijn suiker en daarnaast erg veel stress heb gehad door de scheiding van mijn ouders, stress is bij mij de boosdoener vaak.
ja na een hypo kan je mij ook opvegen, gisteravond ook maar ga dan toch naar stal omdat ik me daarna meestal beter voel.
banketstaaf is alelen dat ik de ne keer met waardes van 5 al een hypo gevoel heb en dat ik soms met waardes van 2 nika merk en me prima voel.

ach ja het gaat wel maar ben wel gestopt met werken omdat het me te zwaar werd, fulltime baan, huishouden en kids. en ja ik voelde me heel banketstaaf to mijn collega's want je ziet niks aan de buitenkant he!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:20

ja dat snap ik!! voor mij was het afgelopen jaar zwaar, het werd me allemaal ff te veel. de studie werd even stil gezet en probeer het dan maar eens op een rijtje te krijgen. ik begrijp je overigens wel qua laks zijn end. mijn gewone spuiten vergeet ik niet zo snel, ben wel eens te laks om ze mee te nemen...mijn lantus spuit is van belang, maar ook deze vergat ik wel eens, waardoor ik de volgende dag doodziek was.
mijn hba1c zat op 56 toen ze ondekte dat ik diabetes had, ik raakte ook in coma, heb daarom ook 4 weken in het ziekenhuis gelegen

het meest laks ben ik nog met het controleren van mijn suikers. ik werd er gek van als dagenlang5/6 op een dag moest controleren.

en idd, je ziet het niet aan de buitenkant. sommige mensen denken er wel erg makkelijk over...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:18

ja uiteindelijk heb je alelen jezelf er maar mee als je het niet goed bij houdt, maar ik gun mezelf af en toe ook even een controleervrije dag.

dan controleer ik mezelf alleen als ik opsta en verder niet, tenzij ik erg twijfel. maar dat vind ik af en toe echt nodig, en dat opschrijven doe ik al helemaal niet meer van die suikers, gelukkig heeft het metertje ook een geheugen!

ach ja, van tijd tot tijd is het best klote en mag je er flink van balen, als je daarna maar weer kunt genieten van alle andere dingen die je wel hebt!

Ik ben nog het meest dankbare dat ik ondanks jaren met de pet naar mijn suikers gooien, 2 gezonde kinderen heb, kijk dan kan ik toch zeggen dat ik het goed heb gedaan!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:29

Suiker is een sluipmoordenaar en heel veel mensen beseffen dit niet.

Regelmaat is heel erg belangrijk. In principe is het niet erg als je altijd wat tehoog zit met je suiker en dan heb ik het over bijv. 8. Schommelen is daarintegen veel erger.

Mijn vader heeft jarenlang suiker gehad en was ook af en toe laks met spuiten en eten, met als gevolg dat hij in een hypo raakte. Dat voelde hij ook altijd wel aankomen en voelde zich verschrikkelijk naar. Als hij te hoog zat voelde hij dat zelf niet, maar wij als buitenstaanders merkten dit direct. Hij werd ook heel chagerijnig en kon niets verdragen.

Als mijn vader ging sporten at hij vaak pasta's en dat werkte prima. Als hij bijv. uit eten ging en wist dat hij een ijsje bijv. na zou nemen spoot hij altijd iets meer.
Alcohol is ook een boosdoener voor suikerpatienten. In eerste instantie verlaagd alcohol je gehalte, maar daarna zet het zich om in suikers en verhoogd het dus ook weer.

Het belangrijkste is dat de suikerpatient zijn of haar eigen lichaam leert kennen en dus aanvoelt.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:33

Carolinef schreef:

ja uiteindelijk heb je alelen jezelf er maar mee als
je het niet goed bij houdt, maar ik gun mezelf af en toe ook even een controleervrije dag.

dan controleer ik mezelf alleen als ik opsta en verder niet, tenzij ik erg twijfel. maar dat vind ik af en toe echt nodig, en dat opschrijven doe ik al helemaal niet meer van die suikers, gelukkig heeft het metertje ook een geheugen!

ach ja, van tijd tot tijd is het best stinkmodder en mag je er flink van balen, als je daarna maar weer kunt genieten van alle andere dingen die je wel hebt!

Ik ben nog het meest dankbare dat ik ondanks jaren met de pet naar mijn suikers gooien, 2 gezonde kinderen heb, kijk dan kan ik toch zeggen dat ik het goed heb gedaan!

Vind het echt jammer dat sommige er zo over denken en niet echt beseffen wat suiker met je lichaam doet.

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik kan je vertellen dat dus mijn vader vorig jaar is overleden op 48 jarige leeftijd en uit sectie bleek dus ook dat suiker de boosdoener was. Als hij dit niet had gehad was hij er waarschijnlijk nog geweest.

Echt waar wees zuinig op je lichaam.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:46

precies hardi.

de mensen moeten NOG beter worden voorgelicht.
met suiker ziekte kan je 100 worden, maar toch halen de meeste mensen de 65 niet eens.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:01

Margreet schreef:
Sjakie, ik denk dat jij het over DM type 2 hebt, volgens mij gaat het hier over 1.

voor beiden geld het zelfde, alleen bij insuline afhankelijk diabetes type 2 of diabetes 1 komt het allemaal veel nauwkeuriger.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:23

Ik heb ook suikerziekte!
Niet dat ik daar nou zo blij mee ben, maar goed.
Ik ben iemand die ook vrij laks is daarin.
Maar goed, als ik ga rijden, rij ik bij de buren, dus als ik te laag zit kan ik daar zo ff iets eten. Ik rij 1 keer in de week bij de ponyclub, en dat is voor mij wel heel intensief, daarom eten we die dag ook altijd pasta en eet ik na het rijden gewoon wat extra.
Maar zoals bij wedstrijden zou je denken dat ik dan ook te laag kom te zitten, is ook erg intensief rijden, maar nee, dan zit ik altijd veel te hoog!! Komt denk ik door de spanning dan.
Buitenrijden doe ik eigenlijk bijna niet, maar als ik het doe neem ik eigenlijk nooit wat mee Wel heb ik altijd mn mobiel bij me.
Maar zoals je ziet, dit is bij iedereen anders. Je zult echt zelf (met vallen en opstaan) erachter moeten komen hoe je lichaam waarop reageert.

Ik heb nu 5 jaar diabetes (ben nu 18) en ik spuit 2 keer per dag, mn dokter wil graag dat ik 4 keer per dag ga spuiten, maar dat wil ik simpelweg niet. Ik weet dat het waarschijnlijk beter is en iedereen weet het altijd beter en roept dat ik dat gewoon moet doen, maar af en toe word ik er echt niet goed van!! Ik wil dat niet, dan zit ik nog vaster dan dat ik nu al zit aan die ziekte. Mn HBA1C is tot nu toe altijd nog goed (meestal tussen de 6 en de 8). Ik heb alleen soms een flinke hypo (dokter erbij, spuit erin en klaar) maar ja verder gaat het best.
Ik weet het, ik zou me beter aan mn dieet moeten houden, maar ja wat dat betreft ben ik nog een superpuber, ik doe lekker waar ik zelf zin in heb...... Ik weet zeker dat er meer mensen zijn die dit zo voelen.
Iedereen die zegt maar diabetes kun je goed mee leven, en lichamelijk is dat ook zo, maar ik blijf het oneerlijk vinden dat ik het heb.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:44

vincentlover ik ga met je mee wat wedstrijden betreft. ik eet weinig op zon dag, maar waarschijnlijk door spanning dat de suikers wat omhoog gaan.

ik moet zeggen dat ik nooit problemen heb ''gevoeld'' met alcohol. na het uitgaan eet ik meestal wat en duik dan me bed in.

hebben jullie ook ervaring qua gedrag problemen of sociale problemen?
ik heb een periode heel erg in de put gezeten, waardoor ik echt niet met mijn ouders overweg kon. echt niet leuk om mee te maken, ik heb toen een tijdje bij een psyg gelopen die speciaal voor diabetespatienten was.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:55

Citaat:
ik heb een periode heel erg in de put gezeten, waardoor ik echt niet met mijn ouders overweg kon. echt niet leuk om mee te maken, ik heb toen een tijdje bij een psyg gelopen die speciaal voor diabetespatienten was.

Ik ben 2 keer ontslagen mede dankzij mn diabetes.
Ze wilden er geen rekening mee houden, ik mocht niet eten tussen door en dat soort dingen, echt belachelijk!

Ik voel me heel vaak benadeeld dat juist ik die ziekte heb. het is zooo oneerlijk! En niemand weet wat de oorzaak is en niemand kan er echt iets aan doen. Iedereen om je heen loopt te zeuren en weet het altijd beter. Dat vind ik echt heel erg vervelend.
Ik weet wel wat je bedoelt

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:05

dat is altijd vervelend, jammer dat ze je ontslagen hebben vanwege dat soort dingen
zit het bij jou in de familie?

bij ons namelijk niet, ik ben de eerste, maar ze zeggen dat het komt dat mijn moeder bij mijn zwangerschap, een zwangerschapvergiftiging heeft gehad
jaren nadat ze erachter kwamen dat ik diabeet was, werd mijn moeder ziek. zij kreeg de ziekte van hasimoto, haar schildklier werkt dus niet

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:31

vincentlover schreef:
Citaat:

Ik ben 2 keer ontslagen mede dankzij mn diabetes.
Ze wilden er geen rekening mee houden
, ik mocht niet eten tussen door en dat soort dingen, echt belachelijk!
\

2x Ontslagen!?!? Wat een rotstreek! Dat snap ik dan echt niet. Je kan toch prima werk leveren ookal heb je diabetes? Of zie ik dat nou verkeerd?

[/quote]\Ik voel me heel vaak benadeeld dat juist ik die ziekte heb. het is zooo oneerlijk! En niemand weet wat de oorzaak is en niemand kan er echt iets aan doen. Iedereen om je heen loopt te zeuren en weet het altijd beter. Dat vind ik echt heel erg vervelend.
Ik weet wel wat je bedoelt
[/quote]\

Wat ik ook niet snap, is het benadeelde gevoel waar jullie het over hebben. Begrijp me niet verkeerd, het is niet aanvallend bedoeld, maar ik heb dat nooit gehad. Sinds mijn 4e ben ik diabeet, en het leven daarvoor kan ik me niet meer herrinneren. Diabetes is imo geen ziekte, het is mijn levensstijl. Ik weet niet beter dan te spuiten en regelmatig te eten.

Maargoed, weer on-topic. Als ik een dag naar de manege ga, weet ik gewoon dat mijn suiker goed is. Ik neem standaard extra eten mee, en als ik ga rijden heb ik altijd wat kortwerkende koolhydraten en een mobiel bij me. Verder sta ik er niet alleen voor. Op een hectische dag (betekent eigenlijk bijna altijd ) vragen mensen ook regelmatig of alles nog goed gaat en of ik niets vergeten ben te doen ofzo. Dat vind ik niet beschamend ofzo, iedereen is daar heel vrij in.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:44

ik voel me niet benadeeld

ik weet nou niet of ik het een levenstijl zou kunnen noemen. misschien dat het zo voor jou werkt, maar voor mij niet, het is voor mij een ziekte die af ent oe heel erg in de weg zit. een levenstijl is voor mij iets waar je mee kan maar ook mee wil leven

natuurlijk hebben wij geen keus...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 08:47

Dat benadeelde gevoel herken ik eigenlijk ook (nog??) niet zo. Ik ben allang blij dat ik 'iets' heb waar ik gewoon mee kan blijven paardrijden. En dat suikerziekte iets is waar je last van kunt hebben *hypers en hypo's* maar echt pijn zal je vaak niet hebben (tenzij je last hebt van complicaties natuurlijk). Een vriendin van mij heeft de ziekte van Crohn, nou ik weet wel dat ik dan liever suikerziekte heb.

Straks naar de internist en dan vanavond weer lekker paardrijden, heu!