Vergunning houden van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmMetjes

Vergunning houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:00

Heb gezocht op internet en Bokt maar kon niet de juiste info vinden.

Hoe zit het met het houden van paarden aan huis. Mag dit zomaar overal (even uitgaande van een vrijstaande woning met weiland)?

Mag je in een bestaande schuur zomaar stallen maken of behoeft dit een verbouwingsvergunning?

Heb ooit gehoord dat een schuilstal in weiland is toegestaan als het verplaatsbaar is en aan bepaalde maten voldoet. Weet iemand hier het fijne van?

Faas

Re: Vergunning houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:02

Het is een beetje afhankelijk van je gemeente. Voor zover ik weet mogen wij hier maximaal vijf paarden houden. Wij hebben in een schuur stallen gemaakt en daar geen vergunning voor gevraagd. Voor zover ik weet heb je pas een vergunning nodig als je aan de buitenkant iets veranderd. Binnen maakt niet uit.

Schuilstal is niet overal toegestaan en ook daarvoor moet je eeen vergunning hebben. Nu zijn ze hier in drenthe allesbehalve streng maar ik kan me voorstellen dat dat bij jullie een ander verhaal is.

Bel even je gemeente!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:04

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:04

hej
ik weet dat er hier in wassenaar een vrijstaand huis was met land
deze mensen hebben stallen en aantal andere dingen gebouwd.
dit alles zonder bouwvergunning
toen moesten ze het afbreken, en alles opnieuw opbouwen met de bouwvergunning,
misschien kun je bij je gemeente informatie vragen,
die zullen het wel weten toch ?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:09

als je een wonining hebt met land al is het maar een ruime achtertuin mag je daar paarden op houden. en als je een schuur hebt en je zet daar een stal in zal niemand daar wat van zeggen mits je niets veranderd aan het uitelijk van de schuur, dus als je daar ramen in gaat zetten die groter worden als de bestaande ramen of als je een halve buitenmuur gaat slopen om daar een buitenstal voor je paard van te maken ja dan moet je een bouwvergunning aan gaan vragen. maar zolang alles binnen gebeurt en de schur is jou eigendom mag je daar in doen en laten wat je zelf wil.
het is natuurlijk netter om je buren wel even te waarschuwen dat je een paard in de schuur gaat zetten als ze er erg dicht op wonen, maar verders is het aan jou wat je gaat doen in die schuur, zolang het voor eigen gebruik is al maak je er een reparatie werkplaats van

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:13

Dat is niet helemaal waar. Tenminste niet in elke gemeente. In Almere kun je bijvoorbeeld een halve hectare grond hebben maar zet er geen paard op. Mag simpelweg niet.

Je moet wel degelijk even heel goed navragen OF er paarden mogen staan en bovenal of het bestemmingsplan nog veranderingen zal ondergaan voor jij het koopt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:13

Bij ons in de omgeving moet je vanaf 5 paarden een vergunning hebben. Ik zou als ik jou was even de gemeente bellen, dan weet je het zeker.
Over het houden in de achtertuin (binnen de bebouwde kom) heb ik mijn twijfels, volgens mij mag dat niet zomaar overal.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:17

Ben aan het kijken naar woningen in diverse gemeentes. Begrijp dus dat er geen vaste richtlijnen voor zijn. Zal ook eens op vrom.nl kijken. Of je paarden in je weiland mag zetten is afhankelijk van welke bestemming er op rust als ik het goed begrijp?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:22

je moet er eigenlijk een vergunning voor hebben .. we hebben een schuilstal omgebouwt tot stallen en daarnaast een shet stal gezet .. snel in de zelfde kleur verven en ze merken er niks van ... al dat gezeur van de gemeente is alleen maar om geld ...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:47

hier was het tot 6 of 8 paarden hobbymatig, voor meer paarden moet je een vergunning hebben(ivm de mest)

alles wat wij hier willen slopen/bouwen en verbouwen moeten we met een bouwvergunning doen, en de gemeente kan zo heerlijk moeilijk doen over de kleur van het dak etc etc

we hebben trouwens controle gehad van de gemeente, moesten we nog vanalles gaan veranderen en nouja uiteindelijk hebben we 1 lelijke hoekpaal nogsteeds niet geplaatst haha