2-jarig probleem. Wie helpt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

2-jarig probleem. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 14:29

Zoals de titel al zegt, heb ik wat probleempjes met onze 2 jarige hengst.
*sommige kennen 'm wel het gaat over Wedge*
Ik heb de laatste dagen namelijk het gevoel dat het achteruit gaat.
Hij luisterd niet meer, bijt veel meer dan hij deed, hij loopt me omver en van de week heeft hij zelfs gesteigerd naar mij en mijn schouder op 1 haar na gemist. Steigeren heeft hij al een jaar niet meer gedaan, hij ging juist met sprongen vooruit maar nu lijkt hij weer met sprongen achteruit te gaan. Begint weer heel erg te klote als je hem wil poetsen of afspuiten. Ik kan hem niet meer aan een halstertouw meenemen maar moet de hengstenketting weer gebruiken.
Iemand enig idee hoe ik dit kan gaan aan pakken?
En zeggen dat we 'm moeten castreren hoeft niet want dat gebeurt nog niet.

Xox

Re: 2-jarig probleem. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:41

Hij gaat gewoon de pubertijd in als het ware. het enige wat je kan doen is consequent en streng optreden. Hem laten zien wie de baas is. Wij hadden een 2 jarige merrie die ook zulke kuren liet zien. (geldt niet alleen voor hengsten) Daar zijn wel heel streng maar rechtvaardig voor geweest en die is nu super betrouwbaar en braaf. Je doet gewoon de hengstenketting eraan en desnoods neem je een zweepje mee. Zulk gedrag is gewoon gevaarlijk zowel voor jezelf als voor het paard. In de kudde zal hij ook terecht gewezen worden bij ongewenst gedrag. Veel succes

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:02

Nou ik hoop maar dat het snel over is dan. Want ik word er knetter gek van!
Hij is momenteel echt vervelend!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:14

Is inderdaad lastig. Maar met een correcte opvoeding gaat het echt over. Veel succes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:17

Waarom moet je hem poetsen en afspuiten? Hij is pas twee en heeft imo recht op een beetje jeugd. Gewoon lekker 24/7 buiten staan met zijn vriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:20

Idd, niet teveel tutten
en ik zeg lekker toch castreren
Al die mensen die een dekhengst willen en daarvoor bereid zijn te verongelukken, het is maar wat je hobbie is

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:20

hij is gewoon aant pubberen! gewoon streng optreden dan gaat t denk ik he snelst over.. succes ermee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:44

Als hakkie-sjakkie geen optie is, dan is de enige andere optie strenger optreden. Hij mag NIET tegen je omhoog komen, noch letterlijk, noch figuurlijk. De enige manier om de meeste hengsten fatsoelijk te houden is consequent optreden tegen ongewenst gedrag. Bedenk dat het soms nodig kan zijn wat harder op te treden als je eigenlijk lief is. (Lees: er een keer ongezouten onder trappen, bij voorkeur met stalen neuzen)
Dat ie pubert geen hem nog steeds niet het recht om niet meer te hoeven luisteren!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:47

Beestje kan waarschijnlijk gewoon zijn energie niet kwijt, staat hij in het land met een (of meerdere) maatje?

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:47

Wanneer hengsten goed aangepakt worden, is het vaak helemaal niet nodig ze ooit te castreren en kunnen ze zelfs nog gewoon bij merrie's gereden worden enzovoort..
Dus ik zou zeggen, gewoon een beetje verder mee zeuren, dan komt het wel goed, het is tijdelijk en ik neem aan dat je een 2jarige nog niet zo heel veel in de hand hebt..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:23

Katja schreef:
Waarom moet je hem poetsen en afspuiten? Hij is pas twee en heeft imo recht op een beetje jeugd. Gewoon lekker 24/7 buiten staan met zijn vriendjes.

Wedge is de enigste hengst bij ons op stal. Dus met zijn vriendjes de wei op is geen optie
We hebben afgelopen zomer geprobeert om een wei te vinden en hem daar met een andere 2 jarige hengst neer te zetten. Maar dat is op het laatste moment niet door gegaan.
Dus staat hij gewoon op stal en dat is eigenlijk altijd goed gegaan.
Nu begint hij wat vervelend te worden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:25

runningkawa schreef:
Al die mensen die een dekhengst willen en daarvoor bereid zijn te verongelukken, het is maar wat je hobbie is

oliebol je hebt ons door
In september komt er als het goed is iemand kijken naar Wedge om te kijken of Wedge de moeite waard is. Zoja dan gaat hij naar de hengstenkeuring. Zo niet. Dan word hij pas maart ongeveer gecastreert.
Het is altijd goed gegaan, nu gaat het momenteel slechter, maar we willen hem zolang mogelijk hengst houden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:27

ikke schreef:
Als hakkie-sjakkie geen optie is, dan is de enige andere optie strenger optreden. Hij mag NIET tegen je omhoog komen, noch letterlijk, noch figuurlijk. De enige manier om de meeste hengsten fatsoelijk te houden is consequent optreden tegen ongewenst gedrag. Bedenk dat het soms nodig kan zijn wat harder op te treden als je eigenlijk lief is. (Lees: er een keer ongezouten onder trappen, bij voorkeur met stalen neuzen)
Dat ie pubert geen hem nog steeds niet het recht om niet meer te hoeven luisteren!

Hij heeft idd de afgelopen dagen al behoorlijk wat trappen opgevangen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:30

Sjuimpje schreef:
Beestje kan waarschijnlijk gewoon zijn energie niet kwijt, staat hij in het land met een (of meerdere) maatje?

Wedge staat op stal maar gaat iedere dag naar buiten.
Energie te veel valt reuze mee. Het is een best rustig paard.
Maar af en toe moet hij idd zijn energie kwijt.
Als ik merk dat hij veel energie heb zet ik hem in de bak waar hij zich dan lekker gaat uitsloven en zijn energie kwijt kan.
Zo is het nu sinds een half jaar en het gaat eigenlijk altijd prima.
Maar op het moment dus even niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:31

pubertijd best kans dat als hij vier is, je nog een sessie krijgt... gewoon heel streng mee zijn en dan gaat het wel weer over, is gewoon een irritante periode, bij dominante merries en ruinen ook .

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:39

Urielle schreef:
pubertijd best kans dat als hij vier is, je nog een sessie krijgt... gewoon heel streng mee zijn en dan gaat het wel weer over, is gewoon een irritante periode, bij dominante merries en ruinen ook .

Ik verheug me er nu al op
Nou ik weet nu iig dat het *als het goed is* tijdelijk is.

Zou dit gedrag ook te maken kunnen hebben met het wisselen van tanden?
Wedge is van april...