Onrustig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaraJoyce

Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:30

Hoi!

Ik had even een vraagje...
Op stal kan mijn paard zomaar ineens heel onrustig worden...
Steigeren, hangen, draaien en noem maar op...
Meestal gebeurt dit als een ander paard weggaat, maar soms is het ook ineens zomaar en weet ik niet waar ze van schrikt.
De laatste tijd gaat dit wel ok, maar als ze weer zo is, krijg ik haar heel moeilijk rustig...
Hebben jullie misschien tips om dit te voorkomen of haar rustig te krijgen?

Ik heb al veel geprobeerd, kalmeren, lief doen, praten (toen dat niet hielp, boos worden, maar nee!!

Groetjes Sara

Chrissetje

Re: Onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:34

ik denk dat veel paarden dit probleem hebben
ik heb geen tip voor je...mss een beetje hooi erin gooien?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:54

Ik heb dat probleem niet. Simpelweg omdat de paarden van mei tot oktober lekker in de kudde buiten lopen. En als ze straks weer op stal komen, staan ze zowiezo 5 uur per dag buiten en als ik ze dan binnen haal krijgen ze een plak hooi en hebben ze altijd wat te kijken door het stalraampje. Mijn eigen paard heeft ook zo'n Likit in de stal waar ze lekker mee kan ouwehoeren.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 17:42

Bij ons hetzelfde! Dus dat is het niet
Ik bedoelde eigenlijk, op stal tijdens het poetsen en zadelen!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 09:20

Ik denk trouwens wel dat het erger is als ze hengstig is, maar anders doet ze het ook...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:14

wat je kunt doen:

zodra ze begint te klieren loop je uit de stal weg, je gaat er net voor staan,maar je draait je met je rug naar haar toe.
blijf net zo lang staan totdat ze weer rustig is en ga dan naar haar toe en aai haar.
dan ga je gewoon weer verder met waar je mee bezig was, net alsof er helemala niks gebeurt is..

gewoon even negeren dus.... want hoe je ook reageerd op zo'n dier ze worden dan altijd gesterkt in hun gedrag..

als je wilt opzadeln etc.. zelfde , eruit gaan en wachten tot ze weer normaal doet, kan zijn dat ze niet goed alleen durft te staan, dan in ieder geval niet gaan troosten dan maak je t erger.

heb je de mogelijkheid om buiten de stal op te zadelen?
zet haar dan zo neer dat ze andere paarden kan zien...

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:26

Ok! Heel erg bedankt, dat ga ik proberen.
Ja we hebben buiten een spuitplaats maar buiten (laatste paar keer niet!) is het vaak alleen maar erger...
Nu zomers staan alle paarden op het land waardoor alle boxen leeg zijn en ik dus vaak alleen op stal ben met haar. Dan schrikt ze vaak. Maar ik hoop dat het werkt en ga het zeker proberen!