Mijn fjord staat gewoon het hele jaar buiten zonder dek. Als het een veulen is moet je helemaal niet aan eendek beginnen. Laat maar lekker in de wintervacht staan.
Mocht het echt hard gaan vriezen (wanneer doet dat het nou in Nederland) kan je hem eventueel op stal zetten.
Ik sta particulier bij iemand, en betaal 75 euro per maand voor weidegang en hooi.
Ik voer alleen als ze gewerkt heeft, maar een veulen kan je best elke dag voeren. Dan zou ik beginnen met een halve kilo veulenbrok tot hij een jaar is ongeveer, en daarna basisbrok. Een zak voer kost ongeveer 8 euro en dat is meestal 25 kilo.
Ik zou wel onbeperkt hooi geven (tweede snede of later, dus niet dat hele eiwitrijke, daar worden ze dik van) vooral van de winter, want de spijsvertering helpt een paard warm te houden.
Ontwormen doe ik elke 8 weken, en een wormenkuur kost ongeveer 12 euro. Ik geef een hele, want mij fjord weegt ongeveer 500 kilo dus ik doseer iets over (kuur is voor 600 kilo) maar ik denk dat jij wel 2 keer kan doen met een kuur (weet natuurlijk niet hoe groot het veulen is).
Hoe vaak de hoefsmid moet komen is heel verschillend. Ik vijl zelf de hoeven een beetje bij. Ik haal er niks af maar hou de rand rond zodat ze goed kan afrollen en de hoef niet snel brokkelt, en de hoef zelf hou ik rond. Ik denk dat de hoefsmid mij maar 3 of 4 keer per jaar ziet. Bekappen kost ongeveer 20 euro.
Dan heb je nog de eventuele dierenarts kosten en de entingen natuurlijk. Enting kost me ongeveer 35 euro per jaar.
Dat was het wel zo'n beetje geloof ik
Qua onderhoud.