Wat zijn de kosten voor jouw fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Wat zijn de kosten voor jouw fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:19

En daarmee bedoel ik niet de aanschafkosten, maar het voer, of hij/zij in stal staat, ontworming etc.
En zouden jullie er ook bij willen zetten hoe oud hij/zij dan is en hoeveel werk hij/zij verricht.

Dit zou ik graag willen weten, omdat ik een fjord aangeboden heb gekregen en ik ook al 2 shetlanders heb. Dus hoeveel de kosten dan totaal worden.

SSDesign

Re: Wat zijn de kosten voor jouw fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:25

Ik denk even de zoekmachine gebruiken, er zijn al heel veel topics daarover geweest...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:54

Nou sorry maar heb net gekeken en ik kan echt niks hierover vinden.
Dus nogmaals voor alle eigenaren met fjorden wat zijn jullie kosten aan een fjord?

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:53

Ik rijd mijn 5-jarige fjord ongeveer 4 keer in de week (dressuur) en nog 2 keer longeren (meestal bijgezet) en dit alles vrij intensief. Ze staat de hele zomer op de wei en als er niet zoveel gras staat krijgt ze hooi bijgevoerd. Dat is meestal niet zo veel. 's Winters staat ze op de inloopstal en krijg ze 4 plakken hooi per dag (een pak hooi in de twee dagen) en twee maal daags 1/4 kg basisbrok. En ook nog winterpenen. Ik doe met zo'n grote zak (ik zou zo snel niet weten hoeveel kg) doe ik een maand en betaal er 4 euro voor. Voor de rest ontworm ik 's winters in x in de 8 weken en 's zomers een x in de 6 weken. Voor de rest zo'n 6 x per jaar de smid, de jaarlijkse enting, eventuele andere vee-arts kosten en nog de kosten van de huur van de wei. Maar het valt goed mee. Het tuig en de hele zooi kosten veel geld. Zadel, hoofdstel, beenbescherming, dekens etc, dat kost ook veel.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:10

Kan je dan je ford in principe heel het jaar buiten lopen? Evt wel met dek maar hijheeft niet echt een stal nodig zoals je bij bv kwpn-ers ziet?
En hij hoeft ook niet zoveel brok te hebben ?

Ik kan nm een veulen krijgen zou hij meer nodig hebben dan een volwassen fjord?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:49

Mijn fjord staat gewoon het hele jaar buiten zonder dek. Als het een veulen is moet je helemaal niet aan eendek beginnen. Laat maar lekker in de wintervacht staan.
Mocht het echt hard gaan vriezen (wanneer doet dat het nou in Nederland) kan je hem eventueel op stal zetten.
Ik sta particulier bij iemand, en betaal 75 euro per maand voor weidegang en hooi.
Ik voer alleen als ze gewerkt heeft, maar een veulen kan je best elke dag voeren. Dan zou ik beginnen met een halve kilo veulenbrok tot hij een jaar is ongeveer, en daarna basisbrok. Een zak voer kost ongeveer 8 euro en dat is meestal 25 kilo.
Ik zou wel onbeperkt hooi geven (tweede snede of later, dus niet dat hele eiwitrijke, daar worden ze dik van) vooral van de winter, want de spijsvertering helpt een paard warm te houden.
Ontwormen doe ik elke 8 weken, en een wormenkuur kost ongeveer 12 euro. Ik geef een hele, want mij fjord weegt ongeveer 500 kilo dus ik doseer iets over (kuur is voor 600 kilo) maar ik denk dat jij wel 2 keer kan doen met een kuur (weet natuurlijk niet hoe groot het veulen is).
Hoe vaak de hoefsmid moet komen is heel verschillend. Ik vijl zelf de hoeven een beetje bij. Ik haal er niks af maar hou de rand rond zodat ze goed kan afrollen en de hoef niet snel brokkelt, en de hoef zelf hou ik rond. Ik denk dat de hoefsmid mij maar 3 of 4 keer per jaar ziet. Bekappen kost ongeveer 20 euro.
Dan heb je nog de eventuele dierenarts kosten en de entingen natuurlijk. Enting kost me ongeveer 35 euro per jaar.

Dat was het wel zo'n beetje geloof ik Qua onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:51

Ik heb een fjord van nu ruim 2 jaar oud. Ik doe er weinig mee nog ( alleen poetsen etc ). Als ze op stal staat mest ik elke dag uit ( en dan staat ze alleen s'nachts op stal ) en voor een baal ( flinke baal ) betaal ik 3,65.
Ze krijgt een klein beetje basis brok en musley zak musley betaal ik 10 euro voor en voor de brok 6.50 Voor de hoefsmid betaal ik 20 euro en daar zitten de voorrijk kosten al bij in.
Ik ontworm haar om de 8 weken met telkens een andere wormenkuur de duurste is 21 euro en de goedkoopste rond de 10 dus dat is verschillend.
En dan ent ik haar 1 keer per jaar en wat dat kost weet ik eigenlijk niet eens maar zal wel niet duurder zijn dan 40 euro!
ik hoop dat je hir genoeg aan hebt!