mylerbit voors en tegens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

mylerbit voors en tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:50

Mag je wedstrijden rijden met een mylerbit. Ik bedoel een comfort snaffle level One.

Wil graag weten wat jullie van dit bit vinden. Sinds kort heb ik dit bit en ik vind het niet scherper dan een enkel gebroken dik bit of een dubbel gebroken ander bit. Ik denk nl dat voor een paard het prettiger is een dunner bit in de mond te hebben dan zo een dikke bult. Andere bitten prikken ook nog in het verhemelte. Doordat ze dunner zijn drukken ze op een kleiner stuk van de lagen, maar is dat wel pijnlijker? Een groot stuk op de lagen voelt toch net zo pijnlijk aan?

Hoezo alleen voor ervaren ruiters. Elk bit is toch in principe voor ervaren ruiter, is toch altijd onprettig.

Mensen die nog nooit een Myler comfortsnaffle hebben gezien, zien alleen dat het dun is en keuren het totaal af, alleen omdat het zo dun is. De werking ervan als ik die uitleg vinden ze kolder.
Heb dus mega kritiek op mijn bit, wat ik onterecht vind.

Graag heb ik zoveel mogelijk meningen over dit bit van mylergebruikers en niet-mylergebruiker en antimylergebruikers.

Heb wel het bit met de sweetiron erin verwerkt en hoor daar tot mijn spijt dat dat brandblaren kan veroorzaken.

Marith_Ov

Re: mylerbit voors en tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:59

Ik heb ook een Mylerbit met Sweet iron, ik gebruik hem al 3 jaar en heb nog nooit brandblaren gehad bij mijn pony.

Ik vind het een fijn bit en met name omdat hij naar de mond is gevormd en geen notekraker effect heeft.

Mijn pony heeft ook wel eens een dubbelgebroken watertrens gehad en daar hapte ze op een gegeven moment niet meer naar als ik het bit in wou doen. Daarna weer met de Myler en na een keer weer mee rijden hapte ze weer als gewoonlijk naar het bit. Mijn pony lijkt het dus ook lekkerder te vinden. Ik ben echt pro Myler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:01

Is het scherper dan een klassiek bit volgens jouw?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:10

Nee, volgens mij niet. Ik heb het idee dat ze wat zachter zijn doordat bijde kanten van het bit onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en het bit dus absoluut niet kan dubbelklappen, wat met een dubbelgebroken bitje dus nog steeds kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:12

Je kunt het wel makkelijker door de mond trekken.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:19

Hoe dan . Ik heb een western D-ring aan het monstuk zitten, maar ik zou niet weten hoe ik die door de mond heen moet trekken, als je dat lukt, dan ben je wel erg grof bezig.

Deze ringen dus, maar dan zonder de oogjes die er in zitten:
Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:46

Ja russel dat zou ik ook wel eens willen weten???? Ik rijd zelf ook wel eens met een myler comfort snaffle maar ook met een shank snaffle van myler, en ik ben best tevreden. Maar echt zo geweldig als iedereen het doet voorkomen (lees: de verkopers!!) vind ik het ook weer niet hoor....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:10

Ik heb er ook een. Ik sta op een grote luxe pensioenstal met alleen maar wedstrijdruiters. De meeste inden dat ook heel vreemd dat ik met zo'm bit rij. Ik merk bij die van mij geen verschil met een gewoon bit. Maar dit bit was de enige in zijn maat. En hij loopt er verder goed op. Vind het er ook een stuk vriendelijker uitzien omdat het naar de mond gevormd is.
Ik heb wel het idee dat de bitten groot vallen. Ik had een 14.5 watertrens dubbelgebroken en die was te groot. Ik heb nu van myler een 15.5 en die is eigenlijk iets aan de grote kant.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:36

Ik rijd nu Z2-trainingen op mijn neppe myler, en heb er de Z1 mee uitgereden. Ik vind het zeer goed bevallen, Patos moest er even aan wennen, maar dat de inwerking scherper is vind ik niet, wel preciezer. Het metaal sweet iron wordt al jaren in de westernsport gebruikt en is zover ik weet juist zo ontworpen dat het géén brandblaren kan veroorzaken, ik heb er in het jaar dat ik dit bit heb iig geen ervaringen mee gehad. Ook Patos vind het fijner, de rvs en koperen trensen waarmee ik heb gereden liep ze altijd op de bijten (niet knabbelen dus) en ze wilde met veel moeite ontspannen in het nekstuk. Nu gaat het veel simpeler en ze loopt lekker te schuimen en te knabbelen, ze neemt het bit ook erg makkelijk aan. De myler-bitten gaan in principe in inches, ik had een 5", past precies in het 12,5 cm mondje van Patos. En wie het voor elkaar kreeg om het bit door de mond te trekken..., dat zou ik heel erg knap vinden gezien de grootte van de bitringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:45

Tammie schreef:
Hoe dan . Ik heb een western D-ring aan het monstuk zitten, maar ik zou niet weten hoe ik die door de mond heen moet trekken, als je dat lukt, dan ben je wel erg grof bezig.

Deze ringen dus, maar dan zonder de oogjes die er in zitten:
Afbeelding

Eigenlijk bedoel ik dus dat busje wat in het midden zit, zit dan aan een zijkant, dus het bit zit dan scheef in de mond. Dat bedoel ik door de mond heen trekken.

Ik vind het er vriendelijk uitzien omdat het een ronde vorm heeft en ik ben van mening dat paarden niet zo veel ruimte in de mond hebben om een bit lekker in de mond te hebben liggen. Drukt toch de tong wat naar beneden.

Mijn paard is rustiger in zijn mond, liet altijd zijn tanden zien. Maar zo super als ze zeggen is het ook niet, nee.

Dus je mag er wel wedstrijden mee rijden?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:46

Ja, alleen moet voor de dressuurwedstrijden er wel gewone bitringen aanzitten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:51

Ik ben ook op zoek naar een adres waar ik de comfort snaffel level 1 kan kopen met busringen/D-ringen. Kan dat alleen via internet / ebay? Of hebben jullie ze hier ergens besteld. Ik weet nog geen maat (hij komt over een maand of 2 uit de opfok, dus ik heb nog alle tijd om dat eens te meten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:56

Ik heb hem bij het gareel in schijndel gekocht. Toen voor de wereldprijs van 42 euro. Een echte myler. Heb denk ik mazzel gehad.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:08

Patos, heb jij dan een Billy Allen? Die heb ik ook. Ik had een Myler geleend van iemand en die beviel erg goed. Ze was altijd erg onrustig met het hoofd en hapte niet naar het bit. En dat was met de Myler een heel stuk beter. De Billy Allen is helaas niet anatomisch gevormd, maar ook hierop loopt ze erg goed. Al heb ik toch het idee dat ze de Myler liever heeft dan de Billy Allen. Maar de B.A. is wel heel veel goedkoper dan de M. Ik ga nog eens informeren of ik die M. die ik had geleend niet kan kopen (ik heb hem al een half jaar in huis!).

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:14

Rosemarie schreef:
Patos, heb jij dan een Billy Allen? Die heb ik ook. Ik had een Myler geleend van iemand en die beviel erg goed. Ze was altijd erg onrustig met het hoofd en hapte niet naar het bit. En dat was met de Myler een heel stuk beter. De Billy Allen is helaas niet anatomisch gevormd, maar ook hierop loopt ze erg goed. Al heb ik toch het idee dat ze de Myler liever heeft dan de Billy Allen. Maar de B.A. is wel heel veel goedkoper dan de M. Ik ga nog eens informeren of ik die M. die ik had geleend niet kan kopen (ik heb hem al een half jaar in huis!).

Heb idd de Billy Allen, wilde toen eerst eens zien hoe het werkte en dan later de echte myler kopen. Maar dit beviel al zo goed dat ik eigenlijk geen zin heb om het belachelijk hoge bedrag voor een echte myler uit te geven.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:02

russel schreef:
Eigenlijk bedoel ik dus dat busje wat in het midden zit, zit dan aan een zijkant, dus het bit zit dan scheef in de mond. Dat bedoel ik door de mond heen trekken.

Dat gebeurd toch ook met een gewoon bit? Als je stelling vraagt d.m.v. je hand van de hals te halen dan komt elk bit toch scheef in de mond te liggen? Of het bit moet zo precies passen dat je geen ruimte meer tussen de ringen en de mondhoeken hebt. Volgens mij is dat de enige manier om het bit niet in de mond te late schuiven. Of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:14

Nou Tammie dat dacht ik dus ook, maar ik kreeg daar commentaar over. Diegene rijdt altijd met een enkelgebroken bit en ik dacht dus ook dat een dubbelgebroken bit altijd zo door de mond beweegt. Nu ga ik dus denken, verrek misshien is dat wel niet fijn. Maar hij schuimt er zo fijn op en dat busje is niet scherp.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:27

patos schreef:
Maar dit beviel al zo goed dat ik eigenlijk geen zin heb om het belachelijk hoge bedrag voor een echte myler uit te geven.

Zijn die Mylers zo duur dan?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:29

Als je veel geluk hebt kun je ze geloof ik zo rond de 80 euro krijgen, maar prijzen van 120 euro ben ik in het begin ook tegen gekomen. Hopelijk worden ze nu steeds goedkoper.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:10

Ja, degene die ik wilde hebben kost 120 euro. Ik had het geluk eentje te kunnen lenen (en kopen gaat helaas niet, want ze wil hem gebruiken om haar jonge paardje in te rijden). Ik was erg blij er eentje te kunnen lenen om te proberen voordat ik dat idiote bedrag uit zou geven. Maar de Billy Allen die ik heb kost bij www.justwestern.nl (Cornelie) ongeveer 45 euro (en bokkers krijgen korting! Toen ten minste). De Billy allen heeft minder ruimte om te knikken dan de Myler en is dus niet anatomisch gevormd, maar of dat fijn is is per paard verschillend. Die van mij lijkt wel iets stugger op dit bit (B.A). Waar dat precies aan ligt weet ik niet. Volgens mij zijn wij beide gelukkig met de B.A. Met de gewone (enkel en dubbelgebroken) trens was het een stuk minder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:19

Kijk eens op ebay, als je weet welke je zoekt, maat en vorm, kun je voor 40 euro slagen. Heb velen in duitsland en engeland aangeboden zien staan. Dit zijn maar kleine postpakketjes, dus moet mogelijk zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:19

Idd zijn de meeste Myler's hier erg duur. Koop ze vanaf Ebay.com, dat scheelt vaak stukken.

De maatvoering van een Myler is niet anders als van een 'normaal' bit, alleen de meeste mensen meten ze verkeerd op.
Doordat een Myler een 'comfort' vorm heeft moet je hem niet plat neerleggen om te meten, hij lijkt dan nl. breder.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:39

Even een tip, er staat een myler 12,5 en een 13,5 te koop op [EA]

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:44

Het bit moet voor wedstrijden toch minimaal 15 mm dik zijn anders mag je er neit mee starten heb ik begrepen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:07

Het regelement is onlangs zo aangepast dat er ook met myler bit kan worden gereden en die bitten hebben een standaard dikte. Nu heb ik het wel over het Z-regelement, maar dacht dat in alle andere klassen ook met Myler gereden mocht worden. Als je op de site van de KNHS kijkt zie je bij de beschrijving ook de vormen van het myler-bit duidelijk naar voren komen.