Pony uit een wei kopen, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Pony uit een wei kopen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:38

Beetje gekke titel, maar het volgende is het verhaal.

Even verderop zit bij ons een handelaar in dieren. Hij heeft nu 3 welshmerries met veulens staan en ik heb mijn oog laten vallen op 1 van de merries (en veulen). Nu woont die man niet bij het betreffende land/pand, maar komt hier wel regelmatig langs. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dit aan moet gaan pakken. Als ik hem tegenkom wil ik hem aanhouden en beginnen over het feit dat ik interesse heb in die pony's. Maar dan verder? IK heb nog nooit op deze manier gehandeld, dus vandaar mijn vraag..
Ik weet ook niet wat de pony's waard zullen zijn.
Het gaat om een welsh (x nog iets) moeder, schatting 6-7 jaar oud en ze is een C-pony. Ze heeft al maanden geen hoefsmid etc gezien. Waarschijnlijk zal het vangen moeilijk worden, aangezien er nooit wat met deze dieren gedaan word. Moeder is verder donkerbruin met brede bles en 4 witte benen. Veulen is inmiddels zeker een maand of 7-8, ook een merrie, inmiddels bijna even groot als moeder. Het is een kruising welshx ?kruising X arabier. Deze heeft nog nooit een halstertje omgehad en zal ook moeilijk te vangen zijn. Beide ponys zijn wel plaatjes om te zien, maar daar houdt het verder eigenlijk ook mee op.
Het gaat hier even niet over het waarom ik deze ponys wil opkopen, maar ik ben dus erg benieuwd wat ze volgens jullie waard zouden zijn en hoe ik dit moet aanpakken!

Marigold

Re: Pony uit een wei kopen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:28

ik denk dat je het beste die man kan opwachten, en als je hem dan ziet, een praatje maken over de pony's.
of ze ook te koop zijn ofzo.
niet gelijk over de specifieke merrie beginnen.

dan vragen of je mee mag het land in, en info vragen/ praatje maken over het hoe en wat van de pony's.

als ze wel te koop zijn, dan zou je kunnen informeren wat hij vraagt voor 'een merrie met veulen'.
daarna kan je zeggen dat je misschien interesse hebt in de merrie met veulen die je op het oog hebt.
als jullie het over de prijs eens kunnen worden, kan je eerst vragen of je ze eens mag vangen en goed mag bekijken enzo.
weet niet of je ze wou laten keuren.

ik denk dat 1000 euro voor moeder én veulen redelijk is.
beginnen bij 800.
maximaal gaan tot 1200.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:39

Gewoon vragen, zeker ook de leeftijd. Als hij een prijs noemt vraag je verder naar papieren en verleden.
Als hij daar niks van weet of vaag is kan je de merrie altijd nog op proef mee vragen.

Maar als ze al boven de 20 is, nooit beleerd of chronish kreupe( zijn maar wat willekeurige voorbeelden waarom een merrie met veulen in een landje staat)l kun je toch beter naar een ander omzien. Maar dat zal hij wel moeten weten.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:52

Je kan ook een briefje op het hek prikken dat je de eigenaar graag eens zou willen spreken over de pony's

Wat ik ze waard vind: de merrie 500 euro en het veulen 250, meer zou ik er niet eens voor geven als ze echt niet mak zijn. Ik heb voor een ingereden c pony merrie die echt braaf was en ook geschikt voor kinderen 900 euro betaald, die was ook 6 jaar en al drachtig.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:57

Ik vind jullie bedragen eigenlijk behoorlijk hoog

Veulen is nog nooit in handen geweest en moeder heeft een halster om, maar daar is ook alles mee gezegd. Moeder heeft waarschijnlijk wormen (gezien haar omvang en ribbenkast die je kunt tellen) en zij heeft zeilboten ipv hoeven. Beide ponys hebben geen papieren en moeder staat nu inmiddels al ruim een jaar in het land niks te doen. Ik weet van kennissen dat die handelaar altidj belachelijke prijzen vraagt voor pony's. Ik weet zeker dat ze te koop zijn, hij zou zijn eigen vrouw nog verkopen .
Dat met een briefje op het hek heeft geen zin, de kans dat hij dit bij de ponys leest is klein, aangezien hij hier niet vaak is. Dan zou ik hem bij het huis in de brievenbus moeten gooien... (huis is niet bewoond door hem, maar er staat dus wel een huis)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:24

Ik kan alleen zeggen weet waar je aan begint.
Als je deze genoemde prijzen al te duur vind, dan zou ik verder kijken, zeker als je al weet dat de man veel vraagt.

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:41

Ik zou voor de merrie maar een 300 euro geven, heb zelf voor mijn welsh merrie van 5 jaar bereden/verkeersmak maar 500 euro betaalt