Rare les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Rare les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 09:55

Hoi,

Mijn vriendin heeft een Friese ruin die ze nu 8 maanden heeft. Zij zit zelf niet op bokt, vandaar dat ik dit voor haar plaats. Sinds vier maanden heeft ze les van een aardige vrouw die haar helpt met het aanleren van de goede galop. De Fries kan namelijk niet op links aangalopperen. Maar elke keer als ze les heeft zijn er een paar punten die toch wel een beetje de aandacht hebben...
Ten eerste duurt de les soms wel langer als een uur, soms wel haast anderhalf uur!!! En daarbij zit haast geen stap in! Het is dus continue draven. Het paard is na afloop echt doodop en kleddernat!Ten tweede komt in de les erg het aan de teugel rijden aan bod, dus niet het aanleren van de goede galop. Nou snapt mijn vriendin ook wel dat je je paard eerst in de ontspanning moet laten lopen, maar echt de hele les wordt alleen maar gewerkt aan hoe dat koppie naar beneden moet.
Ten derde: ruim 45 min. van de les word alleen maar besteed aan rijden op een volte. Aangezien de ruin het erg moeilijk vind om op de linkerkant te lopen en dus contant naar links word gehouden in de volte, vlucht hij soms weg. Volgens de intructrice is dat niet tolerant en dat vind zij dus helemaal niet kunnen.

Wat vinden jullie hier nou van? Het is btw echt geen slechte instructrice hoor, ze weet waar ze mee bezig is. Ze heeft een diploma ORUN. Maar dit zijn tocht echt de dingen die mijn vriendin aan het denken zet.

vamp

Re: Rare les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:05

tja, ik vind het niet echt fijn vinden. vooral als je langer of zwaarder werkt is het belangrijk af en toe te stappen. als ik haar was zou ik naar een andere instructrice kijken...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:27

Ongeacht wat wij er van vinden, blijkbaar is je vriendin niet helemaal tevreden want ze twijfelt. Dus dan in mijn advies: zoek een andere instructrice. Wat de één een goede methode vindt, vindt de ander juist slecht. En het is heel belangrijk dat jullie op één lijn zitten!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:45

Kan ze niet even met de instructice overleggen hoe t allemaal anders kan? En vragen waarom zij t specifiek zo aanpakt? Kan ook leerzaam zijn .

Ik denk dat zij zelf ook wel moe zal zijn an 1,5 uur rijden zonder stappauze? Ik zou van mn paard afrollen dan!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:52

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:00

lijkt me dat dit heel slecht is voor zowel dier als ruiter..

een les is met drie kwartier al lang genoeg vind ik.

andere instructie vragen en anders eisen dat inclusief in en uitstappen de les maximaal een uur duurt.

zij betaald en is dus baas, dus mag je eisen stellen.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 15:35

ellepel schreef:
lijkt me dat dit heel slecht is voor zowel dier als ruiter..

een les is met drie kwartier al lang genoeg vind ik.

andere instructie vragen en anders eisen dat inclusief in en uitstappen de les maximaal een uur duurt.

zij betaald en is dus baas, dus mag je eisen stellen.

Ja dat is inderdaad wel een goede oplossing. Maar als ze lesgeeft draaft ze daar helemaal in door. Het lijkt wel of ze zich niet meer kan beheersen haha. Mijn vriendin lest meestal `s avonds en dan is zeg maar een tijd afgesproken zeg maar van 8 tot 9, maar vaak zit ze er idd om kwart over 9 nog op.
Is het idd slecht voor het paard? Want uiteraard loopt het paard echt geen anderhalf uur per dag

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:59

dat de les soms langer door gaat is geen punt. ik vind het alleen maar positief want je leert dr meer van!
dat ze niet stappen vind ik wel slecht. spieren zijn zuurstof nodig bij een training.
veder rij ik ook heel vaak op de volte met les. m'n pony wil niet goed genoeg nageven en dat is toch wel een punt dat goed moet zijn. eerst een half uurtje basis en daarna oefeningen.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 23:11

Als de fries links niet wilt galopperen, en ook de volte op de linkerhand moeilijk vind, dat lijkt me dit een probleem in zijn rug of bekken wat je vriendin door een osteopaat kan laten nakijken. Meestal mag je na zo'n behandeling een week niet rijden en daarna veel voorwaarts-neerwaarts en veel rechtuit rijden.
Ik heb met mijn paard ook problemen gehad en daarna waren we allebei een stuk gelukkiger

Wat de instructie betreft, 1.5u les krijgen is volgens mij geen probleem, maar zowel ruiter als paard moeten af en toe de kans krijgen om uit te blazen (en dus even te stappen aan lange teugel).

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:59

Afgezien van de lengte van de les (maar misschien komt dat door haar fanatisme, misschien even erover hebben?) vind ik het eigenlijk heel redelijk overkomen.
Ze probeert de basis beter voor elkaar te krijgen. 100 keer aangalloperen zonder dat het lukt heeft geen zin.
Op de volte gaat dat beter dan op de rechte lijn. Dus dat ze aanraadt op een gebogen lijn te blijven is m.i. volkomen logisch.

Maar goed, als zij het graag anders wil dan moet ze weggaan natuurlijk.

Maar mij klinkt het wel in de oren als een goed instructrice.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 14:49

Venetia schreef:
Afgezien van de lengte van de les (maar misschien komt dat door haar fanatisme, misschien even erover hebben?) vind ik het eigenlijk heel redelijk overkomen.
Ze probeert de basis beter voor elkaar te krijgen. 100 keer aangalloperen zonder dat het lukt heeft geen zin.
Op de volte gaat dat beter dan op de rechte lijn. Dus dat ze aanraadt op een gebogen lijn te blijven is m.i. volkomen logisch.

Maar goed, als zij het graag anders wil dan moet ze weggaan natuurlijk.

Maar mij klinkt het wel in de oren als een goed instructrice.

Ja ze probeert de basis idd voor elkaar te krijgen, maar als haar paard na een uur netjes aan de teugel loopt en dan nog eens haast een half uur bezig met wel goed aangalopperen, denk ik dat dat niet niet een beetje teveel van het goede is?

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:56

Wat wil je nou dat wij nu zeggen?
advies?

Nou ten eerste was ik al in discussie gegaan met de instructrice..
en als ze niet naar jopu wilt luisteren gewoon ander instructrice zoeken.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:54

chagrijntje schreef:
Wat wil je nou dat wij nu zeggen?
advies?

Nou ten eerste was ik al in discussie gegaan met de instructrice..
en als ze niet naar jopu wilt luisteren gewoon ander instructrice zoeken.

Rustig, ik vraag alleen om meningen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:32

Laat je vriendin gewoon zeggen dat ze pauze nodig heeft! Sommige instructeurs gaan zo in hun werk op dat ze de tijd niet in de gaten hebben.

Gewoon hand opsteken en roepen:PAUZE!
dan naar de instructrice stappen en tijdens het stappen om theorie uitleg vragen, waarom op de volte? moet ik niet meer rechte lijnen lopen? Hoe vind je mijn wendingen of valt hij er teveel doorheen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:42

TJa, als je het niet eens ben met je instructrice: stap erop af en praat! Misschien heeft de instructrice niet door dat ze misschien iets te fanatiek wordt. Zomaar naar een andere instructie gaan, zonder overleg zou ik zeker niet doen, als er na het overleg niets verbeterd en het nog niet naar je zin gaat, kun je altijd nog een ander zoeken.
Op zich heb ik ook altijd veel tijd van mijn les op de volte gereden, ik kan niet echt zeggen dat het paard er slechter van is geworden.