rubbere matten vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

rubbere matten vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 09:44

omdat mijn paard koliek kreeg van teveel stro en ook zaagsel eet, en nu al een week op beton staat, ben ik op zoek naar info over rubbere matten voor in de stal.

Heb ik dan nog bodembedekking nodig??
Wie gebruikt het?
Hoe werkt het?
Wat kost het? stal van 3x3m
Waar is het verkrijgbaar

manonutjuh

Re: rubbere matten vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 13:02

?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:10

Een beetje geduld kan ook wel.. t staat er nog maar 4 uurtjes op...

Ik gebruik zelf van die grote rubberen koematten, heb nu 2 stuks van 1,5 * 4 m oid. Heb ik nl eens gekregen van een bevriende koeienboer die ze over had nadat hij zijn stal had bemat.

Ik gebruik verder zelf nog wel strooisel, nl zaagsel voor in de natte hoek omdat ik geen afvoer onder de matten heb. En daarnaast nog een laagje stro erboven op, dit omdat ik dat zelf gewoon een fijner gevoel vind, en dan hebben ze eventueel wat te eten.

Voor het waar te verkrijgen en de kosten kan je ook rustig even online zoeken, er zijn er vele die het verkopen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:13

Ik vind het echt geen ideale bedekking als je er niks bij doet.
Ik zou nog verder experimenteren met strooisels (vlas al geporbeert?) en anders zijn er middeltjes die je op het strooisel kan doen zodat het niet lekker meer is.
Of misschien meer hooi voeren?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:13

ik heb al jaren rubber matten in mn nieuwe stal, vochtdoorlatend met een riool eronder
als je vochtdoorlatende matten hebt zonder rioolaansluiting, dan komt alle urine onder de matten te liggen en dat is niet aan te raden

als je dus wel zo'n afvoer onder de box hebt, hoeft e rin principe niet op de matten te liggen, ik heb er hier 1 staan die meerdere maren koleik heeft gehad ivm stro en zaagsel eten, die staat op helemaal niets, behalve de matten
en mn ruin wil niet plassen op het rubber(dat vind ie teveel spetteren ) die heeft dus in het midden een beetje stro liggen
eigenlijk is dat niet goed, dat verstopt nml de microgaatjes in de matten, waardoor de urine er niet meer goed doorheen loopt

ook haal ik geregeld de matten uit de stal en spuit ik alles schoon, en iedere maand ook een keer stal schoonspuiten terwijl de matten er nog gewoon inliggen, is alles weer lekker schoon, matten laten alles weer goed door daarna, en ik haal de 1 mat omhoog om even de afvoor schoon te spoelen, dan ruikt het ook weer lekker fris!

matten kosten nu nog rond de 40,- per m2 dus per mat want mijn matten zijn 1x1 meter en ik heb 9 hele matten in de stal liggen en 1 mat in stukjes gesneden om de kantjes op te vullen
dus je zou voor 400 euro klaar zijn voor de matten (per box is dat dus)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:16

nog ff toevoeging, ik vond t er eerst maar kaal uitzien alleen die matten, maar de paarden gaan er gewoon op liggen en hebben sinds ik de matten heb geen schaafwondjes gehad!
toen mn paard 2 jaar geleden 1 week in ermelo stond met trainingsweek(dikke laag met stable-carpet, soort zachte bolletjes/vlokken van spul, gebruikt het op zelfde manier als vlas en zaagsel ed) had ie gelijk een lelijke schaafwond op zn sprong, gekregen door te gaan liggen en bij t opstaan schoof dus de bodembedekking weg en schaafde hij zn been kapot aan het beton

ook staan ze hier van 8-18 buiten dus niet zo lang op stal, k vind eht iig ideaal! zolang je maar een afvoer eronder hebt, anders moet je dus alsnog strooisel enz gebruiken

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:17

- Nee
- De eigenaar van mij vorige verzorgpaard (zelfde probleem)
- Je moet geen rubberen voetenveeg matten hebben. Maar je moet zoeken naar rubberen tegels. Zorg dat je ze goed vast kan leggen
- Voor prijzen moet je ff in een (grote) doe het zelf zaak kijken
- De doe-het-zelf zaak dus . Misschien ook wel bij argrarische winkels of internet.

Ik zou hem wel "onbeperkt" hooi geven (eigenlijk altijd wel aanbevolen), zodat hij altijd wat te doen en te rommelen heeft. Als hij teveel eet kan je het in eeen hooinet stoppen zodat hij flink moet pielen om het er uit te krijgen.
Dit verzorgpaard kreeg ok nog wel eens een speelbal, of wat hout om op te knauwen (ook zowiezo geen slecht idee).

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 15:50

oke, bedankt alle maal, ik heb wel een afvoer putje zitten in de stal, maar een beetje sto kan wel erop. ga het doorgeven, maar nog meer mensen met ervaring, barst los!!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:56

wij hadden vroeger een stuk voor de staldeur liggen. m'n vorige pony had geen ijzers en ging toen wij gingen voeren altijd met z'n hoeven over de grond heen schrapen. z'n hoeven zijn toen zo gaan slijten dat hij op z'n straal liep. toen hebben we dr een rubberen mat neergelegt en t was helemaal over. m'n vader heeft het ergens vandaan..waar weet ik niet. t was ongeveer 2x2 meter.