wie van vlas weer over op stro gegaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tassie78

wie van vlas weer over op stro gegaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 23:31

wie zijn paard/ponny heeft ooit op vlas/ zaagsel gestaan voor alergie of benauwdheid en staan nu weer op stro ?

Bi0n_Tiffiej

Re: wie van vlas weer over op stro gegaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:42

uuh wij staan op vlas het beavlt ons veel beter dan stro. het stoft niet en het is makkelijk te onderhouden.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 03:15

Ik ben idd van zaagsel overgegaan op stro ivm allergie/hoesten. Dit kon bij deze stal niet anders want zaagsel nemen ze niet mee als ze mest komen ophalen.
Ik moet zeggen dat het goed bevallen is, maar ik heb nu dan ook een buitenbox en 1e kwaliteit stro en dat scheelt ook.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:26

Wij zijn heel snel van stro naar vlas overgegaan omdat het niet meer zo stinkt, mijn merrie pist enorm veel en de berg afval is heel klein. Eens in de 4 weken maken we de stallen leeg en verspreiden die over onze rijbak. Met stro hadden we veel meer werk.

Het beste idee wat we hebben kunnen doen. Het vlas mengt zich goed door het zand en is op tijd van 2 weken totaal verdwenen. Stro, nee niet meer.
Alleen de mestballen blijven over en die composteren we.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:23

Ik ben ook van stro overgegaan op vlas en het bevalt hartstikke goed! Zou niet meer terug naar stro willen!!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:15

Volgens mij zoekt ze mensen die het op vlas niet zo bevallen is en nu weer op stro staan en niet mensen die op vlas zijn blijven staan!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:07

Volgens mij net omgedraaid, wij hebben vlas gehad en zijn weer naar stro gegaan en ivm de stank en bergen afval die je ervan hebt weer op vlas overgegaan. Mijn merrie hoestte s,morgens als ze uit de stal kwam. Met vlas plots niet meer.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 16:21

MightyMike schreef:
Volgens mij zoekt ze mensen die het op vlas niet zo bevallen is en nu weer op stro staan en niet mensen die op vlas zijn blijven staan!
idd die mensen zoek ik

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 16:23

TheSam schreef:
Ik ben idd van zaagsel overgegaan op stro ivm allergie/hoesten. Dit kon bij deze stal niet anders want zaagsel nemen ze niet mee als ze mest komen ophalen.
Ik moet zeggen dat het goed bevallen is, maar ik heb nu dan ook een buitenbox en 1e kwaliteit stro en dat scheelt ook.

hoest jou paard nog wel eens of gaat t juist goed ?

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:18

ik ben van stro naar vlas naar zaagsel gegaan...En straks weer vlas denk ik...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:17

Ik ben van vlas overgegaan naar stro. Daar onze merrie de vlas opat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:32

Waarom bevalt vlas je niet?

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:08

Katja schreef:
Waarom bevalt vlas je niet?

vlas bevalt mijn wel maar t is behoorlijk duur stro is goedkoper en dan hebben ze wat te knabbelen volgens mij vinden paarden stro ook fijner maar als ik merk dat ze toch weer benauwd gaat worden ga ik toch weer trug naar vlas

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:52

Mijn paarden staan sinds vorig jaar op vlas. Nooit meer terug op stro!!!. Ik geef ze in de winter een plak stro om wat te knabbelen. Ik voer veel hooi, van vervelen is geen sprake.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:56

Mijn paard heeft ook een tijdje op vlas gestaan vanwege benauwdheid/allergie voor stro. Nu is die allergie weg en staat hij weer zonder problemen op stro.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:04

ik ben ook van vlas terug naar stro gegaan, en om dezelfde reden als Xox. de mijne vrat het alsof het hooi was. geen kleine beetjes dus. en vanwege het risico op verstopping ben ik toch terug naar stro gegaan. overigens dit was ook een giga smeerpoets in de stal, en de hoeveelheid die ik elke week weg moest gooien omdat het echt zwart was, was veel te veel voor wat je normaal gebruikt.
het werd dus ook heeeeeeel erg duur op deze manier.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:12

Nou voor mij geen vlas, een paard wat daar koliek van krijgt is niet meer te redden...

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:02

Mijn paard staat ook op vlas, ivm allergie. Een jaartje of 2 geleden hebben we geprobeerd om bovenop het vlas een plakje stro uit strooien, zodat ze wat te knabbelen had. Dat ging dus niet. De volgende dag meteen weer snot en hoesten. Ik denk dat je het zelf ook eens op deze manier moet uitproberen, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Ervaringen van anderen is wel leuk, maar gaan natuurlijk nooit voor je eigen paard op..

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:35

Ik zou wel eens willen weten of er paarden zijn die koliek hebben opgelopen van vlas. Hij die dit zegt moet dit eens met cijfers onderbinden.

Ik heb het wel eens gehoord dat paarden aan vlas vreten maar dit maar effe doen. Het smaakt toch niet. Als je een paard in de box zet wat op dieet staat, zal de kans wel wat groter zijn dat ze er aan vreten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:42

Ik kom per maand juist veel goedkoper uit met vlas. Zowel de paarden die schoon zijn op stal als die vies zijn.

Ik ben ook wel beneiuwd naar die cijfers johnnie. Wij hebben in het begin zo'n spulletje erover gegooid om zeker te zijn dat ze het vies vonden.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:08

Ik heb de mening aan de dierenarts op de kliniek gevraagd, goed spul alleen uitkijken voor paarden die het inderdaad opeten. Ze hebben wel een aantal gevallen van koliek door vlas gehad daar.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:39

Een koliek met dodelijke afloop ?

Dat paarden een koliek kunnen krijgen is de normaalste zaak van de wereld.
Gelukkig als je er snel bij bent en het paard laat lopen, is de kans heel klein dat ze er dood aan gaan. Ik denk dat iedereen zo langzamerhand wel een paard met koliek heeft gehad.
Ik denk dat dit niet veel met vlas te doen heeft.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:58

Als vlas bij mijn paard koliek zou veroorzaken hoeft het voor mij niet dodelijke afloop te wezen om het er uit te gooien, kliniek had het duidelijk over koliek veroorzaakt door vlas (eten ervan dus). Als mijn paard dit gaat doen als ie straks op vlas over gaat gaat ie er ook heel snel weer vanaf. Ga niet zitten wachten tot hij er dood van neer valt, al 1x meegemaakt met een paard wat ik moest verzorgen en dat vind ik meer als zat!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:15

Ja, das nu een heel vervelende ervaring. Heel rot voor je.

Ik kan me dan best wel voorstellen dat vlas er bij jouw niet meer in komt.