paard wordt geschoren; eerst nog deken opleggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

paard wordt geschoren; eerst nog deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 18:52

Al een paar winters na elkaar leg ik bij mijn haflinger een deken op in de winter zodat ik haar de hele winter kan blijven doortrainen.

Elk jaar blijkt dat ik haar eind oktober of begin november moet scheren, omdat ze ondanks de (dikke) dekens toch te veel wintervacht krijgt.

Nu ben ik dus al zeker dat ik haar deze winter weer ga scheren, en vraag ik me af of ik haar zonder deken zou laten staan tot op het moment dat ik haar scheer, of dat ik toch weer eerst dekens ga opleggen.

Wat is jullie ervaring? Ik vraag me af of het gezond is om haar eerst een dikke wintervacht te laten aanmaken en die er dan plots af te scheren. Ze krijgt dan natuurlijk wel een goede deken in de plaats, maar toch... Of kan dit volgens jullie absoluut geen kwaad?

Alvast bedankt!

Eefken

simongek

Re: paard wordt geschoren; eerst nog deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:58

Ik doe mijn paard altijd wel een deken op. Niet super dik maar gewoon een tussendeken van 150 gram of zo.

In november wordt hij dan geschoren en dan gaat er meteen een dikke met een onderdeken op. Mijn paard heeft anders met 2 weken weer een mega vacht.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 20:13

ja, ik dacht het ook zo te doen; ze begint zelfs nu al wat dikker in haar vacht te komen, en we rijden nog volop wedstrijden, dus ik denk dat ze snel een deken zal krijgen...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 03:23

Als je wil dat je paard minder wintervacht gaat aanmaken moet je eigenlijk al begonnen zijn met dekens, dus zou ik die maar heel snel opdoen. Het heeft niet zo zeer met de kou te maken maar met de lengte van dagen en aangezien de dagen nu al korter worden gaan paarden al 'beginnen' met een wintervacht.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 03:29

De vorige jaren ben ik inderdaad ook al vroeger begonnen met dekens, maar dat hielp niet, daarom scheer ik haar sowieso en kan ik nu toch nog even wachten voor ik haar begin te "pesten" met dekens

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 22:06

ik had meer reacties verwacht, er worden zoveel paarden geschoren...