Zomer-/ Winter-/ Uitrij-/ Zweet-dekens ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxsweet

Zomer-/ Winter-/ Uitrij-/ Zweet-dekens ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:19

Ik heb dus net een paar maanden een paard.. En zelf zit ik nog net niet een jaar in de paardenwereld..
En ik wil graag wat meer over al die dekens weten..

Mijn paardje staat alleen overdag buiten en 's nachts op stal.
's Winters staan ze de hele dag door op stal..
Wat voor deken raden jullie me aan?
Ik was van plan om eind september maar een deken op te doen..
Want als ik geen deken om doe dan krijgt ze een wintervacht en dan wordt ze moeilijker droog toch?
En als ze 's winters op stal staat dan kan ze toch wel een gewone dunne deken om? Of heb je dan ook al een dikke (winter) deken nodig??

En kun/moet je 's winters ook met een deken rijden of is dat wat te veel van het goeie??
Ik hoorde dat je beter wel een deken op kunt doen met uitrijden ofzo, dat ze dan weer opgewarmd op stal komen..

Jaah hier zijn mijn typkunsten heel ingewikkeld maar ik vind het zelf ook allemaal zo ingewikkeld

Dankjulliewel alvast !!

Edit : Ik maakte een domme fout ..
Lees hieronder maar wat ik fout deed
Laatst bijgewerkt door xxsweet op 20-08-05 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien_x

Re: Zomer-/ Winter-/ Uitrij-/ Zweet-dekens ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:24

je zegt dat je haar overdag op stal zet en 's nachts buiten; ik zal het juist andersom doen juist maja dat is mijn mening!

Ik zou als ik jou was een: gewone winterdeken kopen voor inde winter waar hij mee buiten kan lopen, en een deken ( zo'n wollen ding) die je na het rijden erop kan doen, en die het zweet in zich opneemt.. dan word hij er sneller droog van! ( is geen dikke deken) maar dat moet je zelfweten hoe je het doet ik zou het zo doen !

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:26

oooh haha .. foutje van mij
zal het even verbeteren!!
dankjewel voor je tip

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:28

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:00

mijn paard staat in de winter met een hele dikke deken omdat ze het anders echt koud heeft( ze heeft in de winter ook een zomervacht)
en ik stap ook in en uit met een zweetdeken en als het heel koud is met twee.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:12

xxsweet schreef:
oooh haha .. foutje van mij
zal het even verbeteren!!
dankjewel voor je tip

haha j a ik dacht ook al
Niks te danken hoor

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:33

Als je de hele winter met 1 deken wil doen dan krijgt je paard alsnog een wintervacht. Het best is om te beginnen met een dunne deken en dat steeds op te bouwen. Mijn paard krijgt als eerst een ongevoerde regendeken op, daarna een 150 grams met de ongevoerde regendeken omdat de 150 grams niet waterdicht is en hij overdag een paar uur naar buiten gaat. Daarna een 300 grams die waterdicht is en als het echt koud word of als hij word geschoren kan de 150 grams nog onder de 300 grams. Als het warmer word dan word alles dus weer afgebouwd Zweetdeken heb je ook wel nodig maar of je daarmee in en uitgaat stappen moet je zelf weten. Als je het wel doet koelen de spieren wat geleidelijker af dus het is wel verstandig. Ookal staat jou paard binnen, daar zal het waarschijnlijk ook wel steeds iets kouder worden als het buiten koud word. Dus zou ik beginnen met een dunne deken en dan steeds dikker.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:37

Als jouw paard in een warme binnenstal staat heb je voldoende aan 1 goede winterdeken. Als je hem kort in het haar wilt houden en hij staat in een buitenbox kan je er een wollen deken of dunne deken onder doen.

Als je in een binnenbak rijdt heb je geen uitrijdeken nodig. Dan kan je als hij nat is ook gewoon even een zweetdekentje opleggen bij het in en/of uitstappen.

Het is handig om een tussendeken te hebben waar je mee kan beginnen als de dekenperiode begint zodat je niet meteen een hele dikke deken op moet doen.

het handigst is gewoon 1 zweetdeken, 1 ongevoerde of lichtgevoerde staldeken en 1 dikke deken.

als je paard s winters niet buiten staat hoef je ook geen waterdichte dekens te kopen. Scheelt weer een paar euri's.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:23

Welke dekens je nodig hebt, hangt af van wat voor soort paard je hebt en wat je ermee doet. Ga je je paard scheren van de winter, of niet?Als je je paard gaat scheren, dan moet je flink in de weer met dekens in de winter. Maar je zegt dat je je paard nog maar kort hebt en zelf nog niet zo lang rijdt, dus dan ga ik ervan uit dat je nog niet op hoog wedstrijden rijdt. Dus als je paard geen enorm dikke vacht ontwikkeld is het voor jou waarschijnlijk veel praktischer om je paard niet te scheren.

Paarden kunnen zichzelf veel beter warm houden dan mensen. (als ze tenminste ongeschoren zijn) Veel paarden krijgen dikkere dekens op zodra de eigenaar het wat koud begint te krijgen, maar dat is niet altijd een goede graadmeter. Bovendien is het aanmaken van een wintervacht niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar ook van de hoeveelheid daglicht.

Ik heb een NRPS merrie, waar deels volbloed in zit. Ze heeft een dunne vacht. Ze staat in een binnenbox, met veel frisse lucht. Ik begin meestal rond half september met een ongevoerde deken. (zomerdeken) Half / eind oktober gaat meestal de winterdeken erop. Ik heb al 4 jaar dezelfde winterdeken. Een waterdichte 200 grams Rambo Rhino deken. Pas als het echt gaat vriezen, krijgt ze een onderdeken. Zodra het minder koud is, merk ik dat ze snel gaat zweten met een onderdeken. Verder gebruik ik een zware wollen zweet deken voor na het rijden en een uitrij deken als ik losstap / uitstap. Maar daar kan je natuurlijk ook een deken voor gebruiken. Vind alleen een zadeluitsparing wel handig met in en uitstappen.

Als je 10 verschillende mensen vraagt hoeveel dekens ze hebben en wanneer ze welke dekens gebruiken, zal je waarschijnlijk 10 verschillende antwoorden krijgen.
Maar als je net begint hoef je echt niet direct 20 dekens te kopen hoor.
Zomer / tussen dekens worden vaak minder intensief gebruikt dan winterdekens. Ik zou je aanraden om in een goede winterdeken te investeren. (let o.a. op pasvorm, ademend vermogen, scheurvastheid, en het aantal grammen zegt trouwens lang niet alles over hoe warm de deken is.) En verder rustig te kijken naar welke andere dekens je echt nodig hebt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:49

Als ik jou was, zou ik een niet te dikke deken kopen. 150/200 grams al dan niet waterdicht. Wat je fijn vindt. Dan kan je als het echt kouder wordt en je merkt dat je paard het koud heeft, altijd nog een onder deken kopen en onder je andere deken doen. Dat heeft hetzelfde effect als een dikke winterdeken. Dan ben je minder geld kwijt.

Persoonlijk bouw ik mijn dekens echt op.
Eerst zomerdeken.
Dan zomerdeken overdag en 's nachts tussendeken (200 grams)
Hierna dag en nacht de tussendeken.
Wordt het dan echt kouder krijgt ze haar winterdeken op. Eventueel 's avonds en 's ochtends wisselen.
In het voorjaar doe ik weer hetzelfde, maar dan andersom.

Of je een uitrijdeken gebruikt, hangt ook voor een groot deel van je paard af. Reageert je paard snel op kou, word je paard erg nat tijdens het rijden. Rijd je binnen of buiten. Moet je misschien over de weg naar de rijbak, waait het etc. Vaak kan je wel gewoon af met een zweetdeken over de billen leggen.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 20:13

Zoow .. jaah egt allemaal verschillende antwoorden .. maar dat vind ik wel fijn want dan kan ik een algemene conclusie trekken !
Alvast bedankt..

En meer tips zijn welkom hoor

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:17

Siempie schreef:
Wellicht kun je eens kijken op http://
http://www.paardnatuurlijk.nl[/url].

Persoonlijk kies ik voor geen dekens, tenzij ik fanatiek wedstrijden zou rijden.

Ik er gekeken en ben heel tevreden met het antwoord.. En ben van plan om geen dekens te gebruiken maar om de natuur z'n gang te laten gaan..
Ik rijdt toch geen wedstrijden en ik ga mn paard ook niet scheren..

Maar als ik op de manege rijdt (en het is winter) dan zeggen ze de hele tijd dat je je paardje wel door moet laten bewegen en niet zo ineens stil moet gaan staan..
Maar dan is het toch ook niet goed als je je paard zo hups zonder dekens het land weer opgooit?? Natuurlijk wel met goed uitstappen, maar met goed uitstappen verdwijnt nooit al het zweet.. Zou je dan ook misschien met een zweet-mesje het zweet eraf kunnen halen? of is het beter om alles te laten zitten ?!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:23

Als je er dan voor kiest om geen dekens te gebruiken zou ik je wel aanraden om een zweetdeken te kopen! Of anders heeeeeel lang uitstappen.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:47

jaah precies.. daar zat ik ook over te denken!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:33

Ik gebruik zelf geen deken op m'n pony en rijdt toch behoorlijk in de winter. (En nee ik ben geen paard-natuurlijk-aanhanger ofzo).

Ik vind het een stuk handiger dan al het gesleep met dekens. Ze kan zelf heel goed verzinnen hoeveel wintervacht ze nodig heeft. Zodra het weer echt omslaat heeft ze het wel goed koud een paar dagen, maar dan heeft ze binnen een paar dagen een berenvachtje.

Met rijden wordt ze meestal niet echt nat, tenzij ik echt lang en intensief rijd. Dan is ze wel eens van haar oren tot haar staart nat, maar met gewoon 10 minuutjes uitstappen, zweetdekentje erop en na een minuutje of 20 het zweetdekentje weer af is ze vrijwel droog en heeft ze nog nooit wat gekregen.

Ik vind dit zo echt ideaal, maar dat zal per paard en mens verschillen. Gewoon een beetje verstandig omgaan met dekens en het komt helemaal goed .

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 10:24

Dankjewel
Ik denk dat ik ook echt geen dekens ga gebruiken, misschien een zweet- of uitrijdeken maar verder niks.. Mijn paardje weet vast zelf wel wanneer ze het koud en warm heeft, dat kan ik niet voor haar beslissen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:25

Je moet nog maar is goed op paardnatuurlijk lezen over dat zweten.
Als je je paard goed uitstapt en ze niet mer dampt en niet meer nat op de huid (de vacht transporteerd het zweet naar buiten) is het goed en kan ze gewoon de wei op. Ook al zit er nog zweet op de buitenkant zegmaar. Dat is gewoon hetzelfde als dat ze nat geregend is.
Maar wel goed opletten dus dat ze niet meer warm is.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 10:28

dat op paardnatuurlijk heb ik gister goed gelezen !! En ik wist niet dat het zo ongeveer bij paarden ging ..
Ik zal er om denken hoor allegra !!

Zijn er nog meer mensen die geen dekens gebruiken ??