past mijn dressuurzadel wel..? tips graag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

past mijn dressuurzadel wel..? tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:14

ik heb vanmiddag een dressuur zadel gekregen van iemand.. ik heb dat zadel net even gepast maar van achter stat het helemaal omhoog, als ik erop ga zitten en de singel goed aantrek is het niet meer zo. en ik kan vanaf de voorkant van het zadel bijna helemaal naar achteren kijken. kan dit kloppen en hebben meer bokkers hier last van??

angelaxx

Re: past mijn dressuurzadel wel..? tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:17

dat je van voren door de kamer in kan kijken dat klopt maar het is niet de bedoeling dat je zadel aan de achterkant zweeft want dan kan het gaan klapperen op de rug onder het rijden
het is mischien een idee om iemand met meer verstand van zadels er er naar te laten kijken

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:27

mijn idee was om er een bontje onder te doen, dan zul je het 'gat' op lijkt mij.. maar mijn nicht komt morgen even kijken.. die heeft er wel verstand van

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:28

ja je kunt er een bontje.. of een gel pet onder leggen doe ik zelf ook altijd.. je kunt bij mijn pony ook zo van voren naar achtere kijken,, ik doe dan een gelpet eerst dan het dekje met zadel! ze heeft nergens last van.. maar dat het achter om hoog stata ja dat weet ik ook niet.. zou ik toch iemand naar laten kijken wie er verstand van heeft ja

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:29

Sorry het is trouwns.. GellPad

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:42

is het niet zo dat als hij klappert of zweeft van achteren dat de boom te breed is??? ik weet niet hoe ik erbij kom... ergens gehoord ofzo?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:56

als hij zweeft van achter is dat niet goed, ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad en mijn paard heeft daar heel erg last van gekregen omdat het bij de schouders veel te strak zat.

ik zou je aanraden een ander zadel te nemen die wel perfect past, want een goed zadel is het aller balengrijkst!

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:58

het lijkt mij dat als het zadel zweeft van achter dat de boom dan juist te smal is.. als het te breed is ligt het toch veel te plat?? of zie ik dat verkeerd..?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:59

Als het zadel boven de rug zweeft, is het te smal.
Spreid eens twee vingers tot een V. Een andere vinger kan dan helemaal tot het einde, maar twee vingers breed niet. Er blijft dan een opening zichtbaar. Nou je gespreidde vingers zijn als het zadel en de vingers die er tussen schuift, de paarden rug. 1 vinger een smal paard, twee vingers een breed paard. Dan krijg je een beetje een idee...

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:15

iemand anders nog?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:11

Een zadel moet goed liggen, zonder shabrak, bontje, gelpad, whatever. Deze dingen zijn niet bedoeld om te verdoezelen dat het zadel goed ligt. Ik zou er gewoon even een zadelmaker naar laten kijken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:05

Hij moet dragen. Zoveel mogelijk, zonder shabrak en bontje. Dus ook van achter. Als je hem strak moet aansingelen om aansluiting te krijgen op de rug. Heb je meer druk van voren dan van achter. Is je zadel niet in balans en dus past ie niet.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:25

Ik ben het met de laatste twee reacties eens.

Een zadel moet gewoon goed liggen, zonder bontjes, gellpads en andere fratsen.
Misschien dat een zadel maker er nog wat aan kan doen maar als je er geen tot weinig verstand van hebt zou ik er sowieso iemand bij roepen die er wel verstand van heeft, liefst dus een zadelmaker.

Als het ruggetje van je paard verziekt wordt door een niet goed passend zadel ben je een stuk verder van huis.

Misschien dat je hem bij een zadelmaker nog in zou kunnen leveren als hij echt niet passend gemaakt kan worden voor een andere?

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 14:27

bedankt voor alle tips.. maar ik mag het zadel niet houden van mijn moeder, we zouden het overnemen van iemand,. het zadel is 12 jaar oud, daarvan is het 3 jaar gebruikt.. het ziet er nog erg goed uit maar diegene wil er 400 euro voor hebben.. en dat heb ik er niet voor... dus bedankt voor alle tips maar het is niet meer nodig..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:19

volgens mij, als je zadel van achter omhoog komt is hij te breed van voren en zakt hij tever over de schouder waardoor de achterkant vrij komt te liggen.

als je zadel te smal zou zijn ligt hij van voren te hoog en drukt hij aan de achterkant op de rug.

neem een balk en leg daar je zadel zonder dekje op,
kijk hoe het ligt,vul dan de voorkant op,
dan zul je zien dat het zadel achterover kantelt en platter komt te liggen.

dus als je zadel van achter omhoog ligt ,is de voorkant te breed en zakt hij te ver naar beneden.

snap je het een beetje?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:12

ik kan je maar een ding advizeren en dat is: laat er een vakman naar kijken. Helaas blijken vele instrukteurs ed. het ook niet altijd te weten.... Er zijn een aantal zeer kundige zadelmakers in nederland. Sommige komen ook op stal. Kost wat geld maar rug problemen kost meer...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:36

inderdaad mirgino... te brede boom->voorkant zakt naar beneden en achterkant komt omhoog...