Met pensioen/of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Met pensioen/of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 16:45

Mijn pony Elza is 24 jaar. Haar eigenaresse (Suze An) heeft haar ingereden toen ze 3 was. Toen Suze An 18 werd, was Elza ZZ-springen en M-dressuur. Z springen starten bij de paarden ging niet lukken en zo is ze gestopt met het rijden van Elza.

Februari 2004 ben ik weer met Elza begonnen. Elza was toen 22, inmiddels 24. Ze had dus al ruim 10 jaar geen wedstrijden meer gelopen, en was jaren niet gereden. Ze hadden er een paar veulentjes mee gefokt en dat was het. Mei 2004 reed ik al mijn eerste wedstrijden, inmiddels zijn we L1 startgerechtigd in de dressuur, en L springen met 9 winstpunten.

We hebben al aardig wat prijzen gewonnen, zijn 3 keer naar de Gelderse Kampioenschappen geweest en 1 keer naar de Hippiade. Thuis springen we nog met gemak 1.20 m. Hoger gaan we niet omdat het niet nodig is, maar opzich zou ze het nog steeds kunnen.

Afgelopen winter was Elza erg slecht, ze zit altijd heel erg dik in haar vacht 's winters, hoe dik haar deken ook is. Na een half uur uitstappen was ze vaak nóg niet droog. Ze begon te hoesten en dat ging van kwaad tot erger. Ze heeft een tijdje poeder door haar eten gekregen op advies van de DA, maar dit hielp niet goed. Uiteindelijk heb ik haar 2 maanden helemaal niet gereden en kreeg ze medicijnen. Ze is weer helemaal opgeknapt en hoest nooit meer. Ze was 's winters een beetje dun, inmiddels is ze weer mooi rond (beetje te dik zelfs).

Elza vindt het geweldig als ik ga rijden. Ze is dol op springen en crossen, het kan niet hoog en breed genoeg! Ook buiten gedraagt ze zich als een 3-jarige die voor het eerst in het bos komt, dan kan ze niet meer normaal stappen maar alleen nog maar vrolijk ronddribbelen. Ze geniet van de sfeer op wedstrijden, doet altijd haar best.

Ik was deze winter nogal geschrokken toen ze zo slecht was. We hadden haar bijna toen al met pensioen moeten doen, het zag er toen naar uit dat het niet meer goed zou komen. Toen ze wel weer opknapte hebben we besloten haar na dit jaar met pensioen te doen.

Maar is dit eigenlijk wel goed? Ik hoor verhalen over oude pony's die wegkwijnen als ze eenmaal met pensioen worden gedaan. Elza is geen oude slome pony, ze is juist heel fit. Agelopen week ben ik nog met haar naar Ermelo geweest op instructieweek, ze liep hier elke dag 2 uur en sprong gistermorgen nog een M-parcours. Tijdens het rijden over de heide liep ze geweldig te genieten. Kan ik niet beter gewoon lekker doorrijden met die pony? Maar wanneer is het dan wél genoeg geweest? Ze heeft zó goed gelopen, moet ik haar dan rijden totdat ze niet meer kan? Ik kan nog heel veel van deze pony leren.

Er staat al een jong paard (zoon van Elza) klaar waar ik mee kan beginnen. Deze wordt al ruim een halfjaar gereden door de eigenaresse, en het plan was om hem samen te gaan rijden.

Wat vinden jullie? Foto's van Elza staan in mijn profiel.

Sizz

Re: Met pensioen/of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:51

Loes, het is goed dat je aan Elza denkt om te stoppen, maar ik vindt dat Elza nog een paar jaar langer mee kan.

In Ermelo ook, anders pony's waren moe maar Elza liep daar nog vrolijk en jollig te doen.

Ik zou nog een paar jaartjes verder gaan.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:01

Ik zou gewoon kijken wat de pony nog aankan. Je kan haar best wat meer rust geven als jij denkt dat ze dat nodig heeft, maar als ik het zo hoor kan je denk ik nog best gewoon rijden, alleen moet je gewoon kijken tot hoever je kan gaan. Wel lief dat je zo aan je pony denkt, klasse!!!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:02

Komop Loez, Elza gaat erg goed op moment! Ze liep afgelopen week als een vierjarige rond. Je moet altijd op blijven letten, maar ik denk dat je haar in de sport moet houden. Ze geniet ervan als ze mee mag.
Misschien helpt het om haar te scheren 's winters, dan moet je wel een deken meer op doen, maar ze heeft minder last van haar vacht. Meestal knappen die oudjes daar goed van op.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:05

Ik ga haar in ieder geval scheren deze winter ja, dat zat al in de planning . Ik ga het iig met Suze An overleggen, moet dan sowieso kijken hoe we het doen met Bailador.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:06

Het is net hoe de pony zich voelt, naar leeftijd moet je eigenlijk niet kijken, de 1 is 20 en kan al niet meer en ik ken een pony van 40 en die loopt nog steeds vrolijk elke dag! Gewoon doen wat je denkt dat goed is voor haar en wat ze leuk vind!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:13

Ik zou haar als ik jou was ook in de sport houden totdat je door hebt dta het echt meer gaat..maar ik denk als jehaar nu met pensioen stuurd dat ze dan juist wegkwijnt omdat ze het rijden zo mist! ik zal gewoon door gaan en rijden totdat je merkt dat het niet meer gaat!

Succes met je keuze Liefs !

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:55

...
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 03-03-24 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 18:07

Ja dat ben ik.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 19:04

Ik heb net een halfuur met de eigenaresse gebeld, en we kijken nog even aan hoe ze het doet. Als ze zo goed blijft al ze nu is, rijd ik het indoorseizoen door, en aan het einde daarvan kijken we of we ook nog outdoor gaan starten. 2007 stoppen we in ieder geval.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:54

dat ze die dikke vacht in de winter krijgt zie je ontzettend veel bij "oudjes"

ik zou lekker door blijven rijden, Tella van 29 bij me op stal gaat nog 4x per week op buitenrit, vind ze geweldig!!

vooral wel blijven rijden zolang het kan, het is goed voor zo'n dier, het is immers haar hele leven dat gewent? en de beweging is zowiezo goed voor haar...

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 20:11

Ik was sowieso wel van plan om haar te blijven rijden. Maar als je niks meer hebt om naartoe te rijden, geen wedstrijden meer, dan is het niet zo leuk meer om in een bak te gaan dressuren...
Als ik eenmaal helemaal op het paard over ga zal ik nog maar tijd hebben voor hoogstens 2 ritjes per week. Ik denk niet dat ze van 2 ritjes echt op conditie zal blijven.
Ik heb het hier dus over het wedstrijdrijden, en of ik dáár mee door zal gaan. Het wordt straks nl. L1 dressuur, misschien, als ze het héél goed doet M springen..