ik ben nieuw op dit forum en zit met het volgende. Ik ben bezig met de aanschaf van een paardje. Wat mij betreft is ze het helemaal, maar ik wil het toch ook wel zakelijk geregeld hebben.
Op dit moment wordt het paard ingereden bij een stal, dat gaat op zich prima. Wel loopt ze op dit moment een klein beetje onregelmatig. TOen ik ging kijken, vertelde de trainer me dat het paard 2 jaar geleden ook al kreupel is geweest aan dat been, en dat er toen - ook na foto's - niks gevonden is. Nu is ze niet echt kreupel, maar het is net een tikje onregelmatig.
Ik heb toen een redelijk standaard-contract opgesteld voor de koop. Ik heb dat voorgelegd aan de verkoper, en die reageerde heel vreemd. Hij wilde alle garantiebepalingen eruit halen (bijvoorbeeld over stalgebreken die er duidelijk ook al waren, maar binnen 2 weken na de koop aan het licht komen) etcetera. Hij emailde me letterlijk: wat mij betreft is het 'verkocht is verkocht, garantie tot aan de deur'.
Aan de ene kant snap ik het wel. het gaat niet om een heel duur paard, en misschien was de verkoper niet zo enthousiast over het feit dat ik het contractueel wilde vastleggen, maar het riekt er wat mij betreft een beetje naar dat er iets te verbergen is.
Nu laat ik het paardje sowieso nog klin en rong. keuren, maar ik ben toch wat huiverig.
Als je paard nu al onregelmatig is zou ik fijn doorzoeken naar een andere. Dat er op de rontgenfoto's 2 (!) jaar geleden niets te zien is zegt niets. Het kan ook een peesprobleem zijn. Ook al is ie nog zo goedkoop, je hebt nú al problemen terwijl het beestje nog niet eens van jou is....
kort antwoord: nee. ik zou doorzoeken naar een paard waarbij de eigenaar iets minder vreemd doet, en het paard wel goed loopt. laat je niet in de maling nemen hoor!
Ik zou vragen of je haar mag laten keuren door een osteopaat. Dit is iemand die alle botten en spieren nakijkt, wellicht zit er iets scheef waardoor ze onregelmatig loopt. En over de eigenaar, tja, ik zou denk hetzelfde zeggen, bedoel je moet natuurlijk vrij zijn om alle tests en dergelijke met haar te doen. Maar als je paard nu eenmaal gekocht hebt, kun je hem moeilijk verantwoordelijke stellen voor dingen die ze bij wijze van spreke nooit bij hem heeft gedaan. snappie? Ik zou haar goed laten nakijken en dan goed nadenken wat je wil. succes!!
Als je haar laat keuren en ze is nu al kreupel dan wordt ze afgekeurd en is het zonde van je geld. Alle paarden zijn weleens kreupel maar dann moet het wel snel overzijn en ik zou geen kreupel paard kopen, is ze naar een paar dagen weer beter hoeft het geen probleem te zijn maar denk vooral zakelijk als je een paard koopt dan kun je je daarna uitleven qau emoties!
Een paard dat kreupel loopt moet je gewoon niet kopen. Heel sneu voor dat paard, maar er zijn er genoeg, en je kan je geld maar 1 keer uitgeven. Tenzij je van jezelf vind dat je genoeg verstand van zaken hebt, of dat je genoeg geld en plek hebt om een kreupel paard te herbergen....
Dank jullie wel allemaal. Heel verstandig. Ik ving het zo moeilijk om het allemaal zakelijk te blijven bekijken.
Over de kreupelheid. De trainer dacht dat het eraan lag dat ze wat stijf was van de training. Ze heeft natuurlijk nog nooit echt hoeven werken. Wat mij betreft is het wel zo dat dat been dus een zwakke schakel is, maar ik zit nu echt hard te dubben over afhaken of uitgebreid laten keuren.
Meer advies altijd welkom (koppige mensen moet je dingen altijd heeeel vaak vertellen!)
ik zou het ook niet doen, als je toch kan kiezen, ga dan voor een paard dat helemaal regelmatig loopt! je weet nooit hoe zo een onregelmatigheid gekomen is, spierpijn wordt wel vaker genoemd. je kunt misschien een keertje onverwachts langsgaan (en het paard zien lopen) als je het toch wilt.
Neem aan de verkoper (omdat hij geen garantie gaf) ook niet mee wil betalen aan een keuring. Wil hij dat niet zou ik het ook niet doen. Een volledige keuring incl. foto's ben je zo € 450.00 voor kwijt in een kliniek beetje dure gok dan als hij nu al niet goed loopt.
Absoluut niet doen; een vriendin van mij heeft heel veel pech gehad met haar paard, ontdanks dat het paard goedgekeurd was bij de aankoop... Dat paard heeft hele dure operaties gehad aan de benen en mag eigenlijk alleen nog als gezelschapspaard gebruikt worden. NIET DOEN, want je kunt jezelf wel voor je kop slaan hoor, als zoiets je overkomt!! Er zijn heel veel leuke, lieve, mooie èn goed gezonde paarden!
Ik zou ook inderdaad verder gaan zoeken. Je zou bijna denken dat het paard dus ook stalgebreken heeft als hij dat ook niet in het contract wil vastleggen.
Als het een goed paard is en jij hebt een redelijk contract opgesteld dan lijkt het mij niet raar om daar mee te komen.
Ik zou het niet doen. Wij hebben ook een keer een pony gekocht die slechte voorbenen had, maar toch doorgegaan. Het is een hele lieve pony maar als we het over konden doen hadden we het niet gedaan.
Ik ga ook mee, niet doen. Onregelmatigheid is nooit goed. Je kan ook over een week of 2 nog een keer gaan kijken, en kijken of hij dan wel goed is.. maar dan alsnog zou ik erg oppassen. Een kreupel paard heb je niets aan, en weg is je geld als het echt ernstig blijkt te zijn!
Ik heb voor exact dezelfde situatie gestaan. Het paardje was niet kreupel, maar zij liep wel wat onregelmatig. De verkoper was ook heel kortaf over de koop: garantie tot aan de deur, ik ben geen winkel. Wij hebben verder gekeken en ergens anders een heel erg leuk paardje gekocht (voor nog eens 1000 euro minder). Geen hand vol maar een land vol.
Wat je eventueel wel kan doen, is vragen of je hem een paar weken op proef mag op de stal waar hij nu staat. Dat je hem gewoon 2 tot 4 weekjes verzorgd en rijdt, dan kan je altijd nog zien waar dit op uit draait.
Maar ik sluit me in ieder geval aan bij de unanieme opinie in dit topic.
Niet doen, mooi laten waar ze is. Als de man al moeilijk over je contract doet, dan is iets niet aan de haak. En erg jammer van de keuringskosten, kun je beter bijleggen bij een ander paard, en waar de koper wel eerlijk is.