Gogue .. ??????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

Gogue .. ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:31

Een gogue, werd mij aangeraden,
maar het lijkt me maar nix.
dus vraag ik nu: wat is het effect als je met gogue rijdt?
het lijkt me maar niks omdat ik geen zin heb in scherpe "hulp"middelen.
en wat zijn jullie ervaringen met zon ding?

Ben benieuwd..

kuz

Lusitana

Re: Gogue .. ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:05

Ik denk dat je het beste aan de persoon kunt vragen die het je aanraad, waarom die dan denkt dat het goed is, wat het te verwachten effect is, en waarom dat niet gewoon bereikt kan worden met normaal rijden.
Het kan toch niet zo zijn dat iemand zegt van "knal er maar een gogue om" zonder het hoe en waarom?

Hoewel ik zeker kan zien dat het bij longeren nuttig kan zijn, ben ik bij rijden altijd zo, van wat zit, been en handen kunnen bereiken, moet je nooit vervangen of ondersteunen met en hulpteugel. Mocht het al "nodig" zijn, dan moet je streven naar een zo kort mogelijk periode met zo´n ding. Vraag dus ook hoelang hij/zij denkt dat het nodig zal zijn. hoe het trainingsprogramma er dan uitziet, hoe je er naar kunt werken om zonder gogue te rijden... Wees kritish, je paard heeft er recht op!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:03

Tijdens het longeren kan het een fijne hulpteugel zijn, voor de rest ben ik het met Lusitana eens; tijdens het rijden zo min mogelijk oplossen met hulpteugels.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:10

het is een fijne hulpteugel om het paard vwnw telaten lopen, als het paard goed loopt doet de goqe niks loopt hij te hoog dan straft ie in de mond, ook met de ruiterhand kun je niks aan de teugel "regelen' zorg wel dat je de achterhand er goed onderrijd zodat je niet aleen een *valse krul* krijgt

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:40

Okee, bedankt voor de reacties.
Toen ze mij een gogue aanraadde heb ik eerst niet echt doorgevraagd
ik zie haar maandag weer en zal dan even doorvragen..
maar ik heb verder geen ervaring met deze hulpteugel, en ben dan bang om hem verkeerd te gebruiken, snap je? Ik train nu heel veel in het ontspannen van de combi.

kus

Janine

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:03

bruine schreef:
het is een fijne hulpteugel om het paard vwnw telaten lopen, als het paard goed loopt doet de goqe niks loopt hij te hoog dan straft ie in de mond, ook met de ruiterhand kun je niks aan de teugel "regelen' zorg wel dat je de achterhand er goed onderrijd zodat je niet aleen een *valse krul* krijgt
straft niet in de mond hoor.Paard krijgt druk achter de oren.de ronde touwjtes glijden juist mooi door bitringen heen en als paard omhoog komt krijgt hij druk achter oren.Goque heeft een ontspannende en aanleunden werking.Ik vind het een fijne hulpteugel voor bij jonge paarden.Ik gebruik hem meestal maar 2 weken en ze nemen het bit fijn en goed aan.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:14

van divoza-->Topkwaliteit teugel van Engels leder. Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen.Door het rondlopen van de teugel, blijft het paard een constante aanleuning houden met het bit, hierdoor wordt het paard nageeflijk. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. Kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt. Zeer geschikt voor het africhten van jonge paarden.

k vind t om te rijden niet echt een goede hulpteugel omdat het hoofd als t ware vast staat.. een meisje van mijn school heeft op haar stage ook een keer met een gogue gereden... paard raakte in paniek zn hoofd stond vast dus begon te steigeren en ze sloegen achterover...gevolg gebroken heup...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:26

Ik moest er voorheen mee rijden omdat mijn pony ongelooflijk erg met haar hoofd liep te schudden, ze kon nog gewoon met haar hoofd omhoog, niks geen getrek naar beneden, maar zodra ze het hoofd weer ver naar achteren gooide voelde ze het wel even.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:49

Sorry dat ik het vraag.. Maar wat is het voor een hulpteugel? Een tielemans teugel kan toch ook helpen? (hoewel ik dit zielig vind)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:51

Afbeelding
Het lijkt me inderdaad niet dat het druk geeft op het bit. (ik ben niet echt een kenner van hulpteugels) Maar ik zou eigenlijk niet zo snel een hulpteugel nemen. Als het paard echt niet wil heeft het eigenlijk altijd wel een reden. Met een hulpteugel dwing je zo'n paard iets, en DAT vindt ik zelf verkeerd.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:36

pricilia schreef:
Sorry dat ik het vraag.. Maar wat is het voor een hulpteugel? Een tielemans teugel kan toch ook helpen? (hoewel ik dit zielig vind)

Wat is zielig aan een thiedeman? ( Sorry , ook niet echt ervaring mee..)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:45

heb vanmorgen toevallig nog een paard voor de eerste keer gelongeerd met een gogue, die heeft normaal 'niks' aan
gebruik hem ook bij het longeren van de jonge paarden veel omdat hij rond loopt en ik vind het minder stug dan een bijzetje. Nadeel van een bijzetje vind ik ook dat het meer 'in de krul' trekt, met de gogue zakken ze meer met hun neus naar hun knieen, richting halsstrekken zeg maar.
Rijden doe ik wel zonder hulpteugels maar als onervaren ruiter met een vierjarig groen paard in een lastige periode (ja, foute combi ) ben ik er met rijden ook erg blij mee geweest .
Het fijne van een gogue vind ik dat het dus rond loopt en daardoor een meer verende werking heeft. Het paard zoekt zelf de ontspanning op en de inwerking is regelmatiger dan die van een ruiterhand: hij ontspant, gogue is ontspannen.
Zowel met longeren als met rijden moet je wel, net als met elke hulpteugel, zorgen dat ze achter actief blijven. Ook rustig laten wennen, in het begin de gogue erg lang zetten anders heb je kans dat ze panikeren en idd achterover slaan. Beetje bij beetje kun je hem wat korter maken tot hij op de goede lengte is.
Ik gebruik hem met longeren om de paarden te laten wennen aan een ander gebruik van hun spieren zonder dat ik zelf een storende werking heb.
Ik vind een gogue de fijnste hulpteugel, maar gebruik hem dus alleen nog maar voor het longeren - de rest moeten we samen leren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:47

ik vind een thiedemann niet zielig, maar ik vind de inwerking dwingender dan een gogue.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:39

janinetjjj schreef:
pricilia schreef:

Wat is zielig aan een thiedeman? ( Sorry , ook niet echt ervaring mee..)

Dat je em alsware naar beneden trekt.. Heb er 1x mee gereden op een verzorgpony omdat dat van de eigen moest.