Westernhoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Westernhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:14

Hallo!

Ik ben ergens een vraag tegengekomen:
"Waarom hebben westernhoofdstellen geen neuriem?"

Ik snapte het niet helemaal, hebben westernhoofdstellen geen neusriem onder een bepaalde reden? Of is het dus gewoon voor de sier? Kan iemand mij hier een antwoord op geven?

alvast bedankt!

Groetjes
Jennifer

Happiness

Re: Westernhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:00

Ik denk omdat het vroeger voor de cowboys een hoofdstel zo simpel mogelijk moest dus geen neusriem, zo min mogelijk fratsen zodat ze de paarden zo snel mogelijk een hoofdstel om konden doen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:05

Mag ik je vraag omdraaien? waarom hebben 'engelse' hoofdstellen WEL een neusriem?

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:07

Ja dat vraag ik me ook wel af waarom engelse hoofdstellen dan wel een neusriem hebben

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 11:11

haha =P zo kan je het ook bekijken jah! Mja .. bedankt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:44

Met een neusriem houd je de mond dicht. Een open mond betekent verzet.
Bij het western wedstrijd-rijden wordt een open mond gezien als een slechte ruiterhand c.q. een paard wat zich niet gewillig laat leiden en krijg je dus minpunten.

In de training wordt nog wel vaak gebruik gemaakt van een losse neusriem. Sommige paarden (of ruiters ) hebben dit blijkbaar nodig.

Ik zou ook graag zien dat in de engelse sport een neusriem verboden werd en open monden (die dan dus duidelijk zichtbaar worden) op het jury-formulier een aantekening zouden krijgen.

Overigens lopen er nog veel engelse paarden met een te dik bit, omdat men denkt dat dit voor het paard vriendelijker is. Veel paarden kúnnen dus gewoon hun mond niet goed dicht doen (zit het bit in de weg). Neem hierbij dan ook nog eens een stevig aangetrokken neusriem en je kunt je voorstellen hoe een paard zich voelt.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 12:43

Sugarmiss schreef:
Met een neusriem houd je de mond dicht. Een open mond betekent verzet.
Bij het western wedstrijd-rijden wordt een open mond gezien als een slechte ruiterhand c.q. een paard wat zich niet gewillig laat leiden en krijg je dus minpunten.

In de training wordt nog wel vaak gebruik gemaakt van een losse neusriem. Sommige paarden (of ruiters ) hebben dit blijkbaar nodig.

Ik zou ook graag zien dat in de engelse sport een neusriem verboden werd en open monden (die dan dus duidelijk zichtbaar worden) op het jury-formulier een aantekening zouden krijgen.

Overigens lopen er nog veel engelse paarden met een te dik bit, omdat men denkt dat dit voor het paard vriendelijker is. Veel paarden kúnnen dus gewoon hun mond niet goed dicht doen (zit het bit in de weg). Neem hierbij dan ook nog eens een stevig aangetrokken neusriem en je kunt je voorstellen hoe een paard zich voelt.

ooh zo !!

En nee, zoiets lijkt mij idd ook niet fijn!