Je mag je pojny neit knippen of scheren. Ook niet de sokken of de oren. De vacht moet er aan blijven dus ook geen dekens op doen. Het liefst willen ze dat je het paard voorbrengt met een wit halster. Merrie en ruinen mogen geen bit in, alleen eventueel de oudere hengsten. Je moet zelf helemaal in het wit ook je schoenen. Je aanjager moet ook helemaal in het wit.
Dan zijne r nog een lading regels over hoe je meot voorbrengen en wat je aanjager meot doen maar ik zal even kijken of ik morgen dat papier kan vinden waar dat allemaal iop staat
Dan heb ik stiekem ook nog een vraagje mbt de NSPS keuringen.. Een aandrijver, moet je die erbij hebben of is dat niet nodig? (Ik heb 17 september als het door gaat mijn eerste keuring). Ik weet nu een paar dingen meer, heb gemaild met iemand van het NSPS.
@ Karoliena, stel je vind het papier waarop staat hoe je het nog allemaal moet doen, mag ik daar misschien een kopie van ? Als het in ieder geval niet teveel werk is !
Ja zal straks even zoeken. naar mijn weten is een aanjager verplicht omdat er op eht papier ook regels staan voro de aanjager. Zal zo even gaan zoeken.
Goed ik heb alles even op een rijtje gezet en dan kan je het zo uitprinten. Het is een hele lijst hoor.
- veulen mogen niet los in de baan verschijnen, ze moeten dus een halster om en door een voorbrenger worden voorgebracht. Eventueel met de merrie erbij. - de hoeven moeten netjes bekapt zijn. - staart moet breed worden uitgeborsteld.en moet net boven de grond hangen. - manen en staart niet invlechten - vetlokken mogen niet weg geknipt worden. - oren mogen niet geknipt worden behalve de plukken haar dat uit het oor steken. - het paard meot een dubbele manenkam hebben. - bij voorkeur een wit halster. - hengsten mogen worden voorgebracht met een trensje of stangetje. - je moet witte kleren aan(ook witte schoenen), de kleren moeten netjes zijn dus geen t-shirt, daarnaast een rode stropdas. - Je betreed de ring in stap. - de aandrijver gaat als eerste de ring in met de zweep opgeheven in zijn rechterhand - de pony moet recht en vierkant worden opgesteld, recht voor de jury. - alle vier de benen moeten voor de jury zichtbaar zijn, vanuit de jury gezien moet het linkervoorbeen 1 hoef voor het rechtervoorbeen staan. Het linkerachterbeen moet 2 hoeven achter het rechterachterbeen staan - de aanjager mag tijdens het opstellen de beentjes van de pony aantikken om zo te zorgen dat hij goed staat opgesteld, dit moet uiteraard aan de andere zijde als waar de jury staat. - de voorbrenger staat voor de pony met zijn gezicht naar de pony toe. - als de pony goed staat opgesteld moet de aanjager een paar meter voor en iets rechts voor de pony op en probeert daar de aandacht van de pony te krijgen. - als je mag stappen stap je in een rechte lijn van de jury af naar het eind van de baan - aan het eind moet je keren en keren doe je altijd rechtsom, je loopt dan terug recht naar de jury. - ruim voor de jury draai je rechtsom en begin je te draven - de voorbrenger loopt links van de pony, het touw heeft hij in zijn rechterhand, de linkerhand is er om de pony te kunnen corigeren. - de aandrijver loopt enkele meters achter en iets links van de pony met een dwars horizontaal gehouden zweep. - voordat de pony aan het eind van de baan is steekt de aanjager de keuringsbaan over om weer op de goede kant te komen. - de aanjager mag nooit recht achter de pony lopen. - in draf moet de pony een opgeheven hoofdhouding hebben. - draven mag in een rechte laan maar ook de baan rond. - bij het draven mag de aanjager zich afzijdig houden.
Ik heb wel een foto van de keuring van Fly van het NSPS. Hoe het met veulens zit weet ik niet. Ze moeten ook een wit halster hebben en zelf moet je ook in het wit.
Ik weet niet of jullie het weten maar ik stel gewoon de vraag. Mijn shetlander gaan we zaterdagochtend ophalen, als de week bevalt hebben we 17 september onze eerste keuring, ik heb er in ieder geval al veel zin in!
Maar goed, dat wordt thuis dus oefenen en oefenen. Nu zie ik tussen de punten hierboven wat dingen staan, die me toch niet geheel duidelijk zijn:
- het paard moet een dubbele manenkam hebben Hieruit maak ik op dat de shetlander aan beide kanten de manen heeft moeten hangen? Maar wat als nu de manen onderin bijvoorbeeld aan 1 kant hangen en aan de bovenkant aan 2 kanten maar de ene kant veel dunner dan de andere kant? -daarnaast een rode stropdas De rode stropdas is echt nodig? of mag je die ook weglaten? Ik zag laatst namelijk wat foto's van een keuring (volgens mij NMPRS) zonder een rode stropdas. - De pony moet recht en vierkant worden opgesteld, recht voor de jury Dit wordt thuis denk ik 3 weekjes goed oefenen, maar wordt je gediskwalificeerd ofzo als je pony niet helemaal recht staat? Ik kan me voorstellen dat mijn shet in 3 weken niet helemaal leert recht te staan, ook niet met de aandrijver erbij als hij/ zij de voetjes aantikt met het zweepje.
Sorry voor de vragen, ik wil niet afgaan op de keuring en ik krijg het blad van NSPS ook nog niet thuis
Als de manen niet aan beide kanten hangen kan je dan oplossen door vlechten te maken. Je verdeeld de manenkam gewoon aan twee kanten en dan maak je aan allebei de kanten vlechten. Als je dit volhoud en steeds als een velcht terug valt over nieuw erin doet heb je met twee weken wel een dubbele manenkam. Ik zou dit dan gewoon vol blijven houden tot aan de keuring weet je zeker dat het goed zit.
Volgens mij is een rode stropdas echt verplicht, het staat heel duidelijk bij de kleding. En de stropdas is neit alleen voor de mannen hoor.
Nee je word niet gediskwalificeerd als hij niet helemaal goed doet alleen zal hij waarschijnlijk minder punten/minder hoge premie krijgen, maar dan heb je in ieder geval een keuring gedaan en dan kan het daarna natuurlijk alleen maar beter gaan.