WIntervacht + Dekenvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

WIntervacht + Dekenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 16:24

Hoi,

Ja ik weet het , ook ik heb een paar vraagjes over wintervacht en dekens

Mijn pony staat 24/7 buiten, en de planning is dat hij de hele winter 24/7 buiten blijft.
Maar omdat het nu al veel regent enzo, en het soms kouder is, betekent dat dan dat hij al bezig met een wintervacht aanmaken, nu?

En over de dekens:

Wanneer moet ik beginnen met dekens?
Ik heb een ongevoerde regendeken, een 150 grams deken, en een 300 grams deken.
Met welk deken moet ik wanneer beginne?

En ik las ergens dat paarden in de winter onbeperkt hooi moeten krijgen, zodat hun darmen in beweging blijven en dan blijven ze warm.
Maar dit is dan toch ook zo als ze gras eten?

Groetjes karin

ellepel

Re: WIntervacht + Dekenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:54

ik kijk meestal naar de temperatuur.

als die overdag rond de 16 graden komt dan gaat de ongevoerde regendeken erop, een heel klein vachtje ontwikkeld mijn pony dan wel, maar is niet erg dik en lang.

die deken houd hij dan op totdat de dagtemperatuur tot onder de 8-10 graden zakt, dan is het snachts dus nog kouder, meestal zo'n 3-6 graden,

dan krijgt hij zijn winterdeken erop die ook nog es waterdicht is.
de mijne blijft ook gewoon buiten in de winter

kijk, het is nu ff heel belachelijk warm, dus dan is een deken even helemaal niet echt nodig, 22 graden is wel te warm.

maar die ongevoerde regendeken kun je er nu wel opdoen. t is bij mij nu net 17 graden hier..

als dan de temperatuur zo rond de 11 graden is gooi je die 150 grams erop, en word t rond de 5 graden overdag dan de winterdeken.

denk dat alles dan wel goedkomt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:01

met dit weer krijgt mijn paard geen deken op. Als het regent of gaat regenen dan krijgt ze een ongevoerde regendeken op, als het onder de 6 graden is krijgt ze haar winterdeken op(300gr. ofziets) ik denk dat ik eind oktober pas begin met de winterdeken, ligt natuurlijk aan de temperatuur.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:06

pff sjee wat een gedoe als je nu al een deken op gaat leggen dan zal die het in de winter lekker koud hebben ik wacht gewoon rustig af tot dat ik aan mijn paard merk dat hij het koud heeft gehad (dan gaan de haren bol staan ) en als dat dan 2 dagen aan houd dan ga ik eens voorzichtig een regendeken op leggen die ongevoerd is gaat de temp onder de 10 graden overdag dan komt er eens langzaam een 150 grams op te liggen en zo opbouwend
zodat hij geen kou staat te lijden in hartje winter

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:36

Als ik jouw advies zou volgen Onley, dan staat mijn merrie binnen no time in een berenvacht enmoet ik weer gaan scheren. Ik kan beter uit de voeten met Elmiran. Maar het ligt ook aan het paard, de een ontwikkelt meer vacht dan de ander, misschien heb jij mazzel