Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Urielle schreef:De martingaal moet zo afgesteld zijn dat er alleen druk komt als het paard zijn hoofd echt heel hoog houdt. Het is dus geen hulpje om je paard laag en rond te krijgen.
hardi schreef:Even een aanvulling. Je martingaal moet zo afgesteld zijn dat als jij je teugels op maat neemt dat er dus geen hoek in je teugels komt. Je teugels moeten horizontaal blijven.
hardi schreef:Het is geen hulpteugel om hem inderdaad rond en laag te rijden.
Toydoll schreef:Ik dacht dat die stops ervoor waren zodat die ringen niet richting je hand verschoven, op t moment dat de martingaal dus in zou moeten werken. Ik heb wel die leren stops aan mn teugels, maar ik heb die ringen er dus vóór, niet achter.Urielle schreef:De martingaal moet zo afgesteld zijn dat er alleen druk komt als het paard zijn hoofd echt heel hoog houdt. Het is dus geen hulpje om je paard laag en rond te krijgen.
Ik had dacht ik toch duidelijk gezegt dat ie er alleen voor is als zij er van door spurt en haar hoofd zon beetje op mn schoot legt. Ook als ze verzet ergens langs te gaan, en om hoog wil komen. Zoals ik ook al zei, werkt hij dus bijna nooit in, maar als ze mooi laag en rond gaat lopen (wat ik dus zelf doe, daar heb ik echt geen hulpteugel voor nodig) schuiven die ringen over de gespen heen, dus helemaal tot aan t bit, en als ze dan een beetje meer omhoog komt blijven die ringen haken, waardoor zij haar hoofd dus ook niet een heel klein beetje omhoog kan brengen, en dat wil ik absoluut niet.
Snap je het nu?
Ik vraag mij dus nu af of hij te groot is, omdat ik nog nooit heb gezien dat een martingaal helemaal tot het bit behoort te komen, en mn paard is de laatste tijd een stuk braver en heeft met de martingaal nog geen verzet of schrikacties vertoont.... Daarom weet ik dus ook niet of ie goed inwerkt.
Toydoll schreef:hardi schreef:Even een aanvulling. Je martingaal moet zo afgesteld zijn dat als jij je teugels op maat neemt dat er dus geen hoek in je teugels komt. Je teugels moeten horizontaal blijven.
ah okay, dat gebeurt zeker niet, maar ik rijd ook met vrij lange teugel... De martingaal hangt nog vrij losjes in een boogje als ik gewoon mn teugels op maat heb, en mn pony 'normaal' loopt.hardi schreef:Het is geen hulpteugel om hem inderdaad rond en laag te rijden.
Waar zien jullie mij voor aan :p Ik denk dat ik mijn verhaal wat vreemd getypt aangezien jullie allemaal denken dat ik mijn paard in de krul trek :s
Als er iets is wat ik níet wil, is dat het.
Nogmaals, dat rond rijden heeft verder weinig met de teugel te maken, behalve dat als ze dus goed loopt ze eigenlijk 'gestraft' wordt door die martingaal.
sandr0, okay , dan is dat het probleem waarschijnlijk

hardi schreef:Wat mijn paard hier dus om heeft noemen ze een borstttuig (de band om haar borst). een martingaal heeft een band om zijn nek en is dus niet aan het zadel bevestigd. Alleen onder aan de singel, net als hier op de foto van het borsttuig. Ze hebben dezelfde werking en dat is dat de paarden zichzelf dus afstraffen als ze het hoofd omhoog gooien. Het borsttuig zie je ook eigenlijk alleenmaar met springen omdat die band voor de borst het zadel op zijn plaats houdt.
Nog even over die aanvallende reactie van jou. Maakt niet uit hoor. Kan me voorstellen dat je het zo opvatte.
Olympia schreef:je paard is nog jong en zal een hoop moeten leren.. En dus ook zal ze moeten leren om zonder martingaal haar hoofd niet meer omhoog proberen te gooien..
Verder, zou ik gewoon als ik jou was in de winkel gaan kijken en als ie dan niet te duur is een complete en echte martingaal kopen
het probleem van dat je martingaal bij het bit blijft hangen is dus opgelost als je die martingaal stops bij het bit doet en de martingaal ringetjes erachter 
hardi schreef:Wat mijn paard hier dus om heeft noemen ze een borstttuig (de band om haar borst). een martingaal heeft een band om zijn nek en is dus niet aan het zadel bevestigd. Alleen onder aan de singel, net als hier op de foto van het borsttuig. Ze hebben dezelfde werking en dat is dat de paarden zichzelf dus afstraffen als ze het hoofd omhoog gooien. Het borsttuig zie je ook eigenlijk alleenmaar met springen omdat die band voor de borst het zadel op zijn plaats houdt.
Nog even over die aanvallende reactie van jou. Maakt niet uit hoor. Kan me voorstellen dat je het zo opvatte.
Blue_Star schreef:hardi schreef:Wat mijn paard hier dus om heeft noemen ze een borstttuig (de band om haar borst). een martingaal heeft een band om zijn nek en is dus niet aan het zadel bevestigd. Alleen onder aan de singel, net als hier op de foto van het borsttuig. Ze hebben dezelfde werking en dat is dat de paarden zichzelf dus afstraffen als ze het hoofd omhoog gooien. Het borsttuig zie je ook eigenlijk alleenmaar met springen omdat die band voor de borst het zadel op zijn plaats houdt.
Pardon!Mag ik er even tussenkomen??
Ik heb heus wel een martingaal dat wel aan het zadel bevestigd is!!
Sorry als dit aanvallend overkomt,het viel me direct op
hardi schreef:Nee hoor maakt niet uit en vat het niet aanvallend op.
Ikzelf ken alleen een martingaal dat dus onder aan de singel is bevestigd en een band om de hals net als de thiedeman.
Wist niet dat je martingaals had die naast dat je ze onder aan je singel bevestigd ook nog eens aan je zadel bevestigd.

LPtjuh schreef:heey die heb ik ook nooit eerder gezien , heb je er een foto van
hardi schreef:Ikzelf ken alleen een martingaal dat dus onder aan de singel is bevestigd en een band om de hals net als de thiedeman.
Wist niet dat je martingaals had die naast dat je ze onder aan je singel bevestigd ook nog eens aan je zadel bevestigd.