Hengst rijden ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia_

Hengst rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 07:03

Heeyy,

ik kan misschien een hengstje van 2 als verzorgpaardje krijgen, en daar misschien ook op gaan ryden.
Hij word professioneel ingereden, maar niet gecastreerd.
heeft er hier iemand ervaring met hengsten rijden ?
want ik ben bang dat hij erg druk is omdat hij hengst is en nog erg jong

groetjess

Urielle

Re: Hengst rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:05

Dat kan idd, andere paarden hebben er juist geen weet van dat ze hengst zijn. Wat is je vraag erover dan?

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 07:08

Oh , dat heb ik inderdaad een beetje onduidelijk opgeschrven ...
Ik wil graag weten of jullie daar problemen mee hebben
Dat ze te druk zijn ofzo

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:00

Ligt eraan! (dek)hengst van vriendin is ook 2 of 3 maandjes onder het zadel. Is heel rustig en braaf. Vaak als ik er ben mag ik wel eens uitstappen ofzo en hij is echt heel braaf en rustig!

Dus dat ligt er toch aan denk ik ... Dat verschilt gewoon van hengst tot hengst!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:00

Nou ik heb hele lieve hengsten meegemaakt, maar ook wel hele drukke. Ze zijn sneller afgeleid, je moet ze echt met de aandacht bij jou houden. Je moet hun respect verdienen, een ruin overbluf je misschien nog wel een keer maar daar kom je bij de meeste hengsten echt niet mee weg. Eerlijk gezegd vond ik het merendeel van de hengsten ook best lui van die Al Bundy figuren die het liefste op de bank hangen met een blikje bier Allen als er een mooie dame in de buurt is sloven ze zich ineens uit.
Zelfs de hele brave hengsten konden ineens een heel ander soort paard worden als er een mooie hengstige merrie in de buurt was. Als je een echt knuffeldier zoekt als verzorgpaardje is een hengst niet geschikt; je moet altijd op je hoede blijven. Dat is bij een ruin of merrie ook wel zo, maar toch hou je het bij een hengst nog meer in je achterhoofd.
Mag ik vragen waarom hij eigenlijk niet gecastreerd wordt? En heb je er begeleiding bij?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:05

ik heb ook een hengst lopen.geen problemen mee alleen je moet altijd alert blijven.die vam mij is heel mak en braaf.en meestal als er een merrie bij is istie ook nog geen groot probleem.
verschilt gewoon per paard.

Anneflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:10

zoiets moet je gewoon proberen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:10

Ik rijd een welshcob hengst. Maar dat is een dekhengst dus daarmee moet ik gewoon erg uitkijken.
Ik neem aan dat er nog minimaal een jaar gewacht wordt met inrijden he??

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:14

zoals de anderen ook al zeggen ligt mega aan het paard
ik heb hier 3 hengsten en 1 ruin die hebben we dus laten ruinen
en nu nog is hij de grootste etterbak (zelfs 3 jaar na het ruinen dus.)
als hengst was hij gewoon niet uh leuk (lees veilig genoeg) voor mijn kleine zijnde de eigenaar

ligt dus echt per paard heel erg verschillend alleen moet je met een hengst nog consequenter zijn dan met ruinen en merries

de ene hengst kan ook rustig tussen de merries rijden en de ander word helemaal gek door de hormonen die er door zijn lijf razen
dus tja ontdek en vind het uit zou ik zeggen

zo te lezen krijg je der wel begeleiding bij dus waarom niet
je kunt een poging wagen daarbij duurt het toch nog even voordat je er daadwerkelijk op kan gaan rijden en er kan nog veel gebeuren voor die tijd(lees paard kan veranderen of jij rijd ondertussen en ander paard )

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:14

in het stukje van Ellebel kan ik me helemaal vinden!
de meeste zijn lui,en ook al zijn ze heel braaf,je moet altijd op je hoede zijn,meer dan bij een ruin of merrie.
en je aandacht nooit laten verslappen,hoe braaf ze ook lijken.

dan heb ik het iig wel over dekhengsten,dus die in dekdienst zijn,dit zal ook wel schelen denk ik!

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 12:53

@ youngster : jaa ! tuurlijk word hij pas op zijn derde ingereden misschien zelfs wel als hij ouder is

En hij word niet gecastreerd omdat het een dekhenst word

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:58

Elk paardenkoppie zit weer anders in elkaar: karakters verschillen, dus ook bij hengsten. Ik zou het gewoon gaan uitproberen en ten aller tijde alert blijven.
Succes (en niet te vergeten: veel plezier!)

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:04

Ellebel schreef:
Eerlijk gezegd vond ik het merendeel van de hengsten ook best lui van die Al Bundy figuren die het liefste op de bank hangen met een blikje bier Allen als er een mooie dame in de buurt is sloven ze zich ineens uit.

Ik zie het plaatje al helemaal voor me *proest*, maar inderdaad lopen de meeste echt geen pas meer dan nodig is. Ik weet niet of het echt luihuid of flegmatiek is, misschien zijn ze juist wel slimmer

Als je op een consequente en eerlijke manier een hengst kan overtuigen dat jij de baas bent en niet hij, dan kun je er een heleboel plezier van hebben. Ik wil persoonlijk niets anders meer.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:15

hallo een hengst is altijd een zeker risico en het ligt er ook aan welk ras je moet zeker op je hoede blijven maar hengst hij nu al of merk je er weinig van hij is ook pas 2 maar de ene hengst eerder dan de andere werken met ze is een ander verhaal daar houden ze over het algemeen niet van een ruin veel beter maar een ruin blijft altijd hetzelfde een merrie weet je het nooit de ene dag komt ze bij je en de andere dag keert ze je de kont komt door hormonen en een hengst heeft dat wat erger maar wel een leuke uitdaging en je leert ook heel veel van veel plezier en succes moniek

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:28

Ik heb ook 2 jaar een hengst gereden, die ook merries gedekt heeft, dus weet dat ie een man is
Ik ben persoonlijk van mening dat het voor 90% met de opvoeding te maken heeft.. Je moet vooral niet bij voorbaat al anders gaan doen tegen je paard, omdat het een hengst is.. Wees consequent, maar ga niet op elk pasje of hinnikje reageren.. Hij blijft immers wel hormonen houden als je daar (nog) niet mee om kunt gaan is een hengst niet verstandig om mee te beginnen...

Mijn ervaring is dat wanneer een hengst echt je maatje is, hij voor je door het vuur gaat en alles voor je doet!! (Zelfs als er een mooie merrie voorbij komt )
Maar ja voorzichtigheid staat voorop, maar dat is met merries en ruinen ook zo...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:53

Zoals iedereen al zegt is elke hengst weer anders.
Ik heb een tijdje terug op de Shire dekhengst van Sherwood gereden, en die had toen 6 maanden niet gelopen. Kon er zo opstappen, maar ik kom hem ook zo voor een stal zetten waar een merrie stond. Echt het kon hem allemaal nix schelen.

Je moet vooral bij jezelf kijken of je het wel aan zou kunnen als hij wel een zenuwpees is, of als hij gek gaat doen.
Ik zou het in ieder geval proberen, je hebt ruim de tijd om het paardje te leren kennen voordat ie ingereden word. En wie niet waagt, wie niet wint !

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:07

Precies het verschild erg per hengst.
Sommige zijn (bijan) altijd super druk en kunnen geen merries zien.
Maar het gaat vaak ook gewoon heel rustig en goed.
Je moet gewoon heel direct en duidelijk zijn.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:47

Een paard blijft een paard en paarden zijn dieren. Zolang je dit voor ogen houd en ze dus als dieren behandeld zijn hengsten niet anders dan merrie's of ruinen.

Ik heb zelf een hengst en tis een braaf en lief dier maar laat zich horen. Iedereen in zn buurt weet dat hij aanwezig is, maar tegelijkertijd is het een sulletje die zeker niet lui is. Geloof niet dat luiheid er wat mee te maken heeft. Zelf vind ik dat er veel te veel ophef over gemaakt word. Merrie´s die last hebben van teveel hormonen zijn namelijk ook flink onhandelbaar en slaan ook erg makkelijk uit en bijten van zich af tja hengsten die te veel last hebben van hormonen die willen dekken.
Ben zelf van mening dat als je een hengst eerlijk en rechtvaardig opvoed en niet anders dan ieder ander paard dan heb je er een prima kameraad aan.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:54

Het belangrijkste bij een hengst is: hem de baas blijven en hem in z'n waarde laten.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:55

ik heb weinig problemen, ja jonge hengsten zijn wat "vuriger" dan een ruin ofzo, je moet gewoon goed opletten, en geen risico's nemen, en laat duidelijk merken dat jij degene bent die het voor het zeggen heeft.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:17

ik rijd ook een hengst geen problemen ze zijn soms wat drukker maar hoeft niet en het is altijd iets meer opletten maar ach dat ben ik gewend

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:18

Het verschilt idd per paard, als ik jou was zou ik erbij zijn als hij ingereden word, dan zie je hoe die ohz is, en kun je evt. wat dingen vragen, en misschien willen ze je 1 of 2 begeleiden Veel succes iig.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:53

Bedankt voor de reacties Ik ben nog wel een beetje aan het twijfelen hoor ! Ik heb nu 5 jaar rijervaring, en tjaa paarden zijn mijn leven , als het aan mij lag reed ik al sinds mijn 3de paard.. helaas dachten mijn ouders daar anders over maar goed. Ik ben behoorlijk leergierig ( al zeg ik het zelf:P) en juist daarom lijkt het me erg leuk !
maar als ze hem gaan laten inrijden verzorg ik hem dus een jaar en als ik hem dan niet aankan met rijden moet ik dus afscheid nemen terwijl ik dan waarschijnlijk al erg aan hem gehecht ben.. aan de andere kant heeft het natuurlijk ook wel z'n vooreel dat ik hem eerst leer kennen en daarna ga rijden.
De eigenaar ( en de hoefsmid, haha) zeiden dat het een zeer rustige hengst is, maar ik weet natuurlijk niet of dat nog steeds zo is als hij ingereden is ( en of zijn hormonen nu al aan het werk zijn)

Nouja kuss

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:55

oh @ diana_14 : ik kan er niet bij zijn als hij ingereden word hij word op een andere stal proffesioneel ingereden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:01

Ik heb zelf een hengst gereden.
Die verzorgde ik ook al een jaar. Gelongeerd, poetsen, wandelen, enz.
Hij is toen door de eigenaar ingereden en daarna ging ik hem rijden.
In het begin was er niks aan de hand, maar na een paar maanden kreeg hij praatjes.
Zolang er geen ander paard in de buurt waas, ging het prima. Hij was braaf, was geconcentreerd op mij, superlief en aanhankelijk.
Maar zodra hij een ander paard in het oog kreeg, was hij daar op gefocusd. Wilde aandacht trekken, laten zien wie hij was. En vergat daarbij mij wel eens.
Hij trok me dan gewoon mee, alsof hij geen bit in had. Is zelfs een keer bijna met mij over een hek gesprongen.
Ik kon doen wat ik wilde, heb 'm omgetrokken, flink op z'n sodemieter gegeven, maar het interesseerde hem niks.
Dit deed hij overigens niet alleen bij mij.
Na een half jaar is hij alsnog geruind. En na 2 weken was er al verandering. Hij reageerde niet meer heftig op andere paarden, was nog veel liever geworden.
Met rijden ook nooit geen problemen meer gehad, kon perfect met andere paarden op de wei.
Nou is dit misschien een uitzondering, maar goed die zijn er dus wel.