Roest slecht voor het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Roest slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 23:02

Regelmatig zie ik mijn vzpaard likken aan de metalen plaat boven zijn voerbak,deze plaat is verroest...
Ook de ketting waaraan we hem vastmaken voor te verzorgen is verroest,ook hier lekt hij regelmatig aan

Ik heb gehoord dat paarden roest heel lekker vinden,maar is het eigenlijk wel goed voor ze?

Qimm

Re: Roest slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:22

IK weet het niet, maar paarden hebben een soort ingebouwd beveiligings mechanisme tegen giftige dingen. Anders zouden alle wilde paarden ook door neervallen van alles taxussen die ze opaten. (die eten ze dus niet) Dus ik denk dat het wel gewoon kan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 01:38

Qimm schreef:
IK weet het niet, maar paarden hebben een soort ingebouwd beveiligings mechanisme tegen giftige dingen. Anders zouden alle wilde paarden ook door neervallen van alles taxussen die ze opaten. (die eten ze dus niet) Dus ik denk dat het wel gewoon kan.

Misschien dat het is van mineralentekort?Ik weet het niet

Heeft iemand anders nog een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 07:56

d'r was hier laatst een topic van iemand en die haar paard had een zink vergiftiging opgelopen van het likken aan bakken etc....

ik kan het zo gauw niet vinden, maar t kan blijkbaar dus wel.

op zich is een enkele keer eraan likken vast niet erg, maar als ze dag in dag uit dat doen lijkt me niet goed...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:28

Te veel van iets is natuurlijk nooit goed. Maar als een beetje roest echt giftig zou zijn denk ik niet dat al die westernruiters hun paard nog met een sweet iron mondstuk (die dus gaan roesten voor het lekker smaakje) zouden rijden
Maar wat de grens dan is... Geen idee.
Misschien is het een goed idee om een mineralen liksteen (zo'n rode) op te hangen. Als het een eventueel tekort is kan ie het uit de liksteen halen ipv roestige dingen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:30

Ik moet trouwens nog wel even inhaken op die taxus. Die eten paarden dus wél, omdat die niet in hun natuurlijke omgeving voor komen. Je moet er nooit, maar dan ook nooit helemaal vanuit gaan dat je paard iets giftigs niet zal eten.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:49

hoe zit het dan met grondwater wat ze drinken ? daar zit ook veel roest/ijzer in..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:39

taxus eet een paard wel...mijn fjord heeft een dik jaar terug een keer een hap van een taxus genomen. Gelukkig is er niets egbeurt en had natuurlijk ook gelijk de DA ingeschakelt maar er was godzijdank niets aan de hand

Maar ontopic. Ik zie idd ook wel eens paarden aan roestige dingen likken. Als het maar niet te veel gebeurt kan het volgens mij niet echt veel kwaad....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:21

Hij likt er best vaak aan:
Nadat hij een snoepje krijgt,na het eten

Meestal heeft hij net ervoor iets gegeten dan

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:23

ellepel schreef:
d'r was hier laatst een topic van iemand en die haar paard had een zink vergiftiging opgelopen van het likken aan bakken etc....

ik kan het zo gauw niet vinden, maar t kan blijkbaar dus wel.

op zich is een enkele keer eraan likken vast niet erg, maar als ze dag in dag uit dat doen lijkt me niet goed...

Weet je nog welk topic?
Met de zoekmachine kan ik het niet vinden