Met elastiekjes ga je hier nooit nette knotten in krijgen, daarvoor zijn de manen te dik en te lang.
Je kunt er zeker wel knotten in maken, maar dan zou ik het met naald en draad doen. En dat is echt niet heel moeilijk.
Op de manier hoe ik het doe heb je elastiekjes, pektouw (stroef vlechttouw, ook in het wit te krijgen) en een vlechtnaald nodig.
Eerst gewoon vlechtjes maken, niet te brede plukken pakken omdat je anders van die enorme bloemkolen krijgt, en een elastiekje onderaan.
Vervolgens een stuk pektouw pakken, knoopje aan het einde zodat het niet door kan schieten, en met de naald door het einde van het vlechtje steken. Vlechtje dubbelklappen en vlak langs de manenkam de naald door de vlecht steken (vlecht zit nu dus dubbel). Terugsteken vlak boven de manenkam en de naald van onderaf door de bovenkant van de dubbele vlecht steken. Weer vlak langs de manenkam naar de andere kant, zodat de vlecht 2x dubbel zit. Dan een paar keer heen en weer steken zodat het goed vast blijft zitten. Eindjes afknippen en klaar! 
Mijn paard had op deze foto nog langere en dikkere manen dan die van jou, knotten zijn voor het mooie dus iets te groot, maar het ging wel: