Verzog(st)ers? Hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Verzog(st)ers? Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:59

Tsja soms heb je beiden geen tijd voor je pony en als je verder niemand hebt, moet je dus op zoek naar een verzog(st)er.

Maar waar letten jullie dan op?
Wat mag hij/zij wel?
Wat mag hij/zij niet?
Laat je hem/haar ervoor betalen?
Hoe regel je het verder allemaal?
En als iemand komt vragen of hij/zij je pony mag verzorgen wat doe je dan?

In het algemeen hoe doen jullie het met verzorg(st)ers??

janinetjjj

Re: Verzog(st)ers? Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:07

Maak goede afspraken.
en maak een boekje over wat ze/hij heeft gedaan

Citaat:

proeftijd

is altijd handig als je bv na een week er achter komt dat het niet echt klikt ofzo. Zorg er voor dat je kunt kiezen uit verzorgers, want je wilt het beste voor je paard toch?

Citaat:

Eigen Keus, maar ik zou zeggen dat als er iets stuk gaat een kleine vergoeding, want zij gebruikt de spullen ook ( ookal heb jij het stukgemaakt of zij of het paard, dat maakt niet uit !! )

Citaat:
Wat mag hij/zij wel?
Wat mag hij/zij niet?

Ligt aan jou en je paard

Zelf heb ik geen verzorgers maar ben het vroeger wel geweest

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:22

Nog even een vraagje toevoegen?

Wat zijn jullie ervaringen met verzorg(st)ers?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:28

idd, dit ong dat ik mij ook af te vragen, ik heb genoeg tijd enz, maar wordt toch te groot, het is een shetlander

ik vind dat ze wel mag rijden, poetsen, wandelen buiten enz,, maar ik ben er wel altijd bij, aangezien ik een verzorgster van een jaar of 10 wil..

en ik wil haar er niet voor laten betalen, aangezien het maar een shet is, en ze ong 2 a 3 keer per week mag komen
en ik vind juist dat zij me helpt

wat ze niet mag/hoeft te doen, tjsa als er iets kapot gaat, betaal ik dat gewoon nieuw.. maar als het express is gedaan, ja dan vind ik toch ze het zelf moet betalen..
ook hoeft ze de wei niet uit te mesten, maar af en toe helpen met bijv de kruiwagen verplaatsen als ik aan het mesten ben dan kan wel
en ik wil niet dat ze zonder toestemming en zonderdat ik erbij ben gaat rijden ofzo.en ik heb ook geen zin dat ze allemaal vriendinnen mee gaat nemen
vooral omdat ik nog een jaarlingetje heb staan. wat daar niet erg blij mjee zal zijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:40

Lous schreef:
Tsja soms heb je beiden geen tijd voor je pony en als je verder niemand hebt, moet je dus op zoek naar een verzog(st)er.

Wat mag hij/zij wel?
Wat mag hij/zij niet?

In het algemeen hoe doen jullie het met verzorg(st)ers??

Een antwoord als verzorgster zijnde:
-Ik moest op proef komen, er werd gekeken of ik kon poetsen, zadelen en rijden met alle aanwezige paarden en de wederzijdse verwachtingen zijn besproken. De eerste keren rijden zal de eigenaar er altijd bij zijn en ik spreek altijd een proeftijd af waarbinnen iedereen kan zeggen als het toch niet is wat er verwacht werd. Er wordt ook afgesproken wat er gedaan wordt, mocht ik langdurig ziek zijn.
-Ik mag in principe alles, maar overleg natuurlijk voor ik iets nieuws ga doen en betrek de eigenaren erbij. Ook het wedstrijdschema of een nieuwe instructeur wordt eerst aan de eigenaar voorgelegd en ik vraag altijd toestemming of ik op een paard naar buiten mag, per keer. Ik spreek de eigenaar ook in elk geval wekelijks om te vertellen wat ik op dat moment met het paard doe en wat de vooruitgang of de terugval is.
-Ik hoef niet te betalen, afhankelijk van de eigenaar betaal ik soms zelf de lessen en wedstrijden, soms wordt alles betaald en krijg ik zelf ook een vergoeding. Hangt er vanaf hoe 'nodig' het is voor mezelf. Betalen voor een verzorgpaard doe ik niet. Ik zorg wel zelf voor mijn materialen (schabrakjes, bandages, peesbeschermers, soms zelfs zadel en hoofdstel)
-Voor de rest zorg ik altijd dat ik in het begin een goed gesprek heb met de eigenaren waarin je kennis maakt, er duidelijke afspraken gemaakt worden en heel duidelijk is wat wel en niet mag. De toekomstverwachtingen moeten overeenkomen. Als de eigenaar verwacht dat je twee keer in de week komt rijden op het weitje en je hebt zelf plannen om dagelijks te trainen, te lessen en wedstrijden te gaan rijden schiet het niet op en andersom ook niet. Ik vind het belangrijk dat de eigenaar en de verzorger elkaar ook gewoon mogen en vertrouwen.
-Ik heb het zelf nog nooit gevraagd, dus op de laatste vraag heb ik geen antwoord.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:43

Hoe ze rijdt, hoe ze tegen mijn paard is, of ze een beetje verantwoordelijk is.

Wat mag hij/zij wel?

Rijden, poetsen, wandelen, longeren, paard genoeg aandacht geven.

Wat mag hij/zij niet?

Andere op mijn paard laten rijden, dingen beslissen waarzij niet over hoort te beslissen, dus bijv de hoefsmid laten komen zonder mij in overleg te zijn geweest.

Ligt eraan waar ik mijn paard heb staan en of het gewoon gaat voor vaste dagen of alleen dagen dat ik echt niet kan.. (het meisje van Olympia deed als wij niet konden, hoefde niks te betalen.. Verder heb ik na Olympia geen eigen paard meer gehad, maar heb nu alleen een bijrijdpaard voor 2 a 3 dagen in de week waar ik een deel van de stalling wel voor betaal, heb ik ook nog een beetje zeggenschap )

Goede afspraken maken, proeftijd om te kijken of het allemaal wel gaat zoals je hoopt, schriftje in de kast zodat je kan opschrijven wat je hebt gedaan enz en zo blijf je ook op de hoogte.. Als je niet kan even afbellen, zodat jij iets anders kan regelen.

Als diegene me zou bevallen en het klikt zou ik het gewoon proberen

Bij mijn bijrijdpaard is dit allemaal heel anders gegaan, geen proeftijd enz.. Maar dat komt ook omdat ik diegene al veel langer kende, alleen dat wisten we niet, want ik ben via iemand hier op bokt aan Rashida gekomen en toen ik een tijdje met dat meisje had gePMt kreeg ik het telefoonnummer van de eigenaresse en toen ik die opbelde dacht ik hee, een bekende stem en naam..En toen viel het kwartje ineens bij mij.. Dus toen wist ik ook meteen dat het goed zat

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:14

Ik heb een bijrijdster voor Indy.

Ik let er op dat ze goed met Indy overweg kan, dus in de omgang al. Indy moet af en toe op haar plek gezet worden dus dat moet wel gebeuren. En verantwoordelijkheid is erg belangrijk. Verder moet ze natuurlijk lief zijn voor In en netjes zijn met mijn spullen.

De huidige bijrijdster mag eigenlijk alles. Rijden (dressuur, spingen, buiten), longeren, wandelen, en eventueel vrijspingen of NH wanneer ze daarmee bezig zou willen gaan.

Ze heeft de eerste twee maanden een sympbolisch bedrag (10 euro) betaald zodat ik zeker wist dat ze kwam. Nu betaalt ze niks meer, maar krijg ik af en toe wat. Zoals laatst een vliegendeken.

Hoe regel ik het verder, tja.. We hebben gewoon veel contact, schrijven in een schrift op wat er gedaan is of bellen of smsen het door. En de afspraak is dat ze zo vroeg mogelijk belt als ze niet kan. Wanneer er wat gebeurt mag ze (in ernstige gevallen zeg maar) de dierenarts eerst bellen, dan pas mij. Dat soort dingen.

Als iemand nu mijn pony wil verzorgen hebben ze pech, want ik heb er al één!