Buigproef zelf uitvoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Buigproef zelf uitvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:51

Nou, we hadden vandaag een discussie over buigproeven. Ik ga begin september de dierenarts nog eens laten komen voor een extra buigproef, omdat bij de vorige bleek dat haar been iets dikker dan normaal stond. Maar nu waren er een paar mensen die zeiden dat je de buigproef evengoed zelf even kon uitvoeren. Zouden jullie dat doen? Sommigen van stal doen het ook 1x per jaar, puur voor de controle...

Als jullie het ook doen, hoe doen jullie dat dan Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien. De vorige keer dat de DA er was, was ik er niet bij.

Nou, ik hoop dat ik er hier wat wijzer op wordt, want eerlijk gezegd wil ik nog steeds me DA laten komen

xxx

Needje

Re: Buigproef zelf uitvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:52

Ik zou t nooit zelf doen. Je kan m zelf nl ook kreupel trekken. Laat t maar aan een opgeleide DA over.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:56

Niet zelf doen! Zelfs al een DA een buigproef uitvoert kan het misgaan. Aan een buigproef kleven daarom ook nadelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:55

NIET DOEN! ga niet zelf prutsen met een buigproef, je moet goed weten wat je doet want je kan ook een paard kreupel maken met een verkeerd uitgevoerde buigproef.
Daarnaast moet je bij een arabier een andere druk geven dan bij een gelders paard, laat maar lekker je DA komen en het liefst iemand die al jaren ervaring heeft met buigproeven...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:58

iid de meiden hierboven hebben groot gelijk
onze DA heeft ons erteld dat je bij een buigproef echt schade kan aanbrengen aan het been indien je het verkeerd doet.....
dus overlaten aan de DA!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:19

Absoluut niet zelf doen. Buigproef vergt een hoop ervaring, je moet weten wat je moet voelen. Buiten dat is het nut van een buigproef maar heel beperkt.
Als je denkt dat je paard niet rad is, kijk het even een paar dagen aan, niet rijden of longeren, wel beweging geven. Als de klachten blijven haal je de DA erbij en laat hem/haar ernaar kijken. En het is dan maar de vraag of die dan een buigproef zal doen voor diagnose.......

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:40

Inderdaad nooit zelf gaan uitproberen. Sterker nog, een verkeerd uitgevoerde buigproef kan een kerngezond paard kreupel krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:55

chipieke schreef:
Nou, we hadden vandaag een discussie over buigproeven. Ik ga begin september de dierenarts nog eens laten komen voor een extra buigproef, omdat bij de vorige bleek dat haar been iets dikker dan normaal stond. Maar nu waren er een paar mensen die zeiden dat je de buigproef evengoed zelf even kon uitvoeren. Zouden jullie dat doen? Sommigen van stal doen het ook 1x per jaar, puur voor de controle...
Als jullie het ook doen, hoe doen jullie dat dan Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien. De vorige keer dat de DA er was, was ik er niet bij.

Nou, ik hoop dat ik er hier wat wijzer op wordt, want eerlijk gezegd wil ik nog steeds me DA laten komen

xxx

Controle van wat????
Als je het per se wilt, laat het dan aan de dierenarts over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:07

chipieke schreef:
Sommigen van stal doen het ook 1x per jaar, puur voor de controle...

Eerder puur om interessant te doen volgens mij. Wat een sukkels...

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:09

Sorry, maar dan spoor je echt niet!
Zo kun je een gezond been echt verzieken!
Ter controle...pffff...laten ze zichzelf eens controleren..
Laatst bijgewerkt door joepje op 19-08-05 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:09

Niet slim hoor.
Je kunt je paard er flink mee verprutsen.
Ik ben zowiezo niet fan van de buigproeven zelfs als een da het doet, laatst staan dat ik het zelf ga proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:16

Volgens mij hoort het zelf doen van een buigproef in het rijtje stomme dingen doen thuis.
Dus....niet doen!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:35

Als je zelf je paard wil controleren laat hem dan eens een paar rondjes op het harde draven, voltetjes van een metertje of 8 - 10.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:35

ik wist niet dat het ook verkeerd kon zijn. ik heb er zelf ook is over gedacht dat te doen, 2,5 jaar geleden kwam vip vlekkeloos door de buigproef, en was wel benieuwd of dat nog steeds zo was. maar dat hoef ik dus niet te gaan proberen lees ik al!
(wist niet ens dat de da druk op het been uitoefende, dacht alleen omhoog houden voor een minuut en dan wegdraven )

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:39

nee je DA oefent een bepaalde hoeveelheid druk uit op het been zodat de spieren wat meer te verduren hebben ... niet zelf mee gaan prutsen dus voor je het weet is je paard/pony kreupel en heb je meer schade toe gebracht dan dat je "gecontroleerd" hebt ...

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:47

heb ik weer wat geleerd vandaag. Ik wist helemaal niet dat er nadelen aan die buigproef kunnen kleven. Ik heb het de dierenarts tig keer zien doen evenals mijn oude baas (handelaar).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 16:56

Ik ben er persoonlijk ook tegen om de buigproef zelf uit te voeren, wou alleen ff bewijs dat de anderen van stal toch ongelijk hebben Alvast bedankt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:45

Als je het dan toch 1x per jaar wil laten controleren, laat het dan de DA doen als ie voor de jaarlijkse inenting komt

Niet dat ik dat laat doen, maar het is een ideetje...voornamelijk voor je stalgenoten...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:53

Zolang je paard gewoon goed loopt snap ik uberhaubt niet waarom je een buigproef zou moeten doen. En als je echt wilt weten of er wat zit, kan je beter elk jaar foto's laten maken. Dan zie je het tenminste gelijk...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:59

Needje schreef:
Zolang je paard gewoon goed loopt snap ik uberhaubt niet waarom je een buigproef zou moeten doen. En als je echt wilt weten of er wat zit, kan je beter elk jaar foto's laten maken. Dan zie je het tenminste gelijk...

Op een foto zijn vaak dingen te zien die helemaal geen gevolg hebben (kreupelheid e.d.) Ik ben zelf een grotere voorstander van de buigproef dan van de foto's! En weet je wat de kosten zijn van die foto's? Als je dat elk jaar laat doen dan loopt die rekening hoog op!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 18:07

Waarom een buigproef laten uitvoeren? Omdat ik een nieuw paard op proef heb natuurlijk

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:00

talented schreef:
Needje schreef:

Op een foto zijn vaak dingen te zien die helemaal geen gevolg hebben (kreupelheid e.d.) Ik ben zelf een grotere voorstander van de buigproef dan van de foto's! En weet je wat de kosten zijn van die foto's? Als je dat elk jaar laat doen dan loopt die rekening hoog op!

En je kunt met een buigproef ook dingen zien die je op de foto niet ziet. Bijvoorbeeld pijn aan spieren, gewrichten en kraakbeen.
Een foto kan heel mooi zijn, terwijl het paard toch kreupel is...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:57

Pfoe, was sarcastisch bedoeld........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:05

chipieke schreef:
Waarom een buigproef laten uitvoeren? Omdat ik een nieuw paard op proef heb natuurlijk

Jawel, maar dan nog; een buigproef zegt ook niet alles. Ik heb het zien gebeuren dat een paard erop werd afgekeurd terwijl er niks aan de hand was!! Bleek later dat die dierenarts zo ongeveer 90% van de paarden die ze moest keuren afkeurde! Dan ben je dus eigenlijk een muts van een dierenarts, je durft namelijk geen risico's in te schatten en dan keur je het paard maar af!! Lekker makkelijk, kunnen ze ook nooit bij je terugkomen om verhaal te halen (wat misschien in 1% van de gevallen gebeurt)