De bijkomende kosten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

De bijkomende kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:20

Ik rijd al vanaf mijn 7e paard. Op mijn 14e heb ik voor het eerst een verzorgpaard gehad, en sindsdien eigenlijk alleen maar eigen paarden gereden en privéles gehad. Ik heb nog nooit een eigen paard gehad, maar sta nu voor de keuze om mijn verzorgpaardje te gaan kopen.
Maar nu vraag ik me af wat ongeveer de kosten zijn.
De stalling en het voer weet ik wel, maar ik wil weten wat je kwijt bent aan de hoefsmid (voorkant beslagen, achter bekapt) en aan de wormenkuren/inentingen.
Hoe vaak moet je minimaal je paard in laten enten? een wormenkuur geven? naar de hoefsmid gaan? Zijn er nog extra kosten die erbij komen? (behalve de dierenarts dan in geval van ziekte).

Ik hoor het graag van jullie!
Groetjes Kimberley

_Dunja_

Re: De bijkomende kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:28

hoefsmid is ca 25 euro alleen bekappen (6 tot 10 weken ligt aan je paard)
hoefsmid is ca 84 euro voor ijzers (7 tot 9 weken ligt aan je paard)

stalling is helemaal afhankelijk waar je gaat staan, ga je bij een pensionstal staan met binnenbak of bij een boer daar zit heel veel verschil in.

ontwormen is ongeveer 20 euro per 2 a 3 maanden ligt aan het merk

jaarlijkse enting verschilt per arts maar ongeveer 50 euro

paardentandarts gemiddeld 1 keer per jaar voor controle ligt er ook weer aan wat de tandarts moet doen varrieert tussen de 0 en 100 euro

dus ik kan je alleen een schatting geven omdat er zoveel verschillen zijn van artsen en stallingen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:50

Beslaan 84 euro?? Dat is voor rondom neem ik aan. Bij de hoefsmit die ik heb betaal je 4 keer bekappen en twee keer beslaan €50.

Naast boevengenoemde, moet je ook nog aan een verzekring denken, heel belangrijk. En aan de spullen voor je paard die je daarnaast nog aan moet schaffen.
En houdt altijd een potje bij de hand vor onvoorziene omstandigheden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:52

Inenten dient trouwens 2 keer per jaar gedaan te worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:55

Paarden kun je gewoon 1x per jaar laten enten, het is nog niet verplicht om het 2x per jaar te doen en zolang je geen wedstrijden rijdt of aan keuringen meedoet ben je helemaal niets verplicht Ik betaal voor enten ongeveer 30 euro per paard. Ik ben meestal 60 tot 75 euro kwijt voor mijn 2 paarden en dat is dan incl. voorrijkosten.

Hier kost bekappen 25 euro, voorijzers 50 euro en rondom 80 euro. Bekappen hoeft niet zovaak als beslaan (elke 6 tot 8 weken), met bekappen kun je zelf goed zien of het weer nodig is of niet.

Wormenspuiten zijn niet zo gek duur. Ik ontworm ze 4x per jaar (elke 3 maanden) en betaal 12,95 per spuit (Eqvalan). Je hebt nu ook spuiten voor 1200kg paard, dus dat zal wel voordeliger zijn op het moment dat je 2 paarden hebt of de spuit met iemand kunt delen.

Wel een top aanbod dat je je verzorgpaard kunt kopen

Succes met je keus.

Edit: tiepvaud

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:00

Tsja ik neem altijd maar het zekere voor het onzekere
Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:06

Alleen als je nationaal start moet je twee keer per jaar enten. In de basissport voldoet 1 keer per jaar. Wij doen het iedere 9/8 maanden ongeveer.
Hoefsmid is gemiddeld een keer in de 2 maanden. Bij mij kost vierkant bekappen en voor beslaan 60€, ik ken ook smeden die het voor 50€ doen of zelfs minder.
Wormspuiten kostte op mijn vorige pensionstal iedere 8 weken 18,?? dat was verplicht. Waar ik nu sta is 3 keer per jaar verplicht, ik doe het 4 keer, en keer per jaar zo'n dure en de rest eentje van 9,50€ scheelt nogal.
Verder moet je denken aan kosten voor hoefvet, vliegenspray, antiklit en andere spulletjes. Er gaat weleens wat kapot/op of raakt kwijt. Als je paard met een groep buitenstaat kun je net de pech hebben dat altijd zijn dekens worden gesloopt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:43

Lous schreef:
Tsja ik neem altijd maar het zekere voor het onzekere
Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Nou, ik heb een jaar geleden een DA gesproken op mijn werk (kwam een cursus bij ons doen) en zij zei dat het enten van elk dier puur commercieel is. Alleen de basisentingen zijn in principe nodig, dan zijn ze levenslang beschermd.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 19:08

bedankt voor de reacties!

Valt me eigenlijk nog mee, al die kosten Had gedacht dat het meer zou zijn. Weer een meevallertje
Mn moeder wil bijspringen voor de eventuele kosten voor de dierenarts, dus in principe zou ik het paardje kunnen kopen.

Dankjulliewel!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:15

Ik had er ook bijgeschreven dat de prijzen bij elke smid of arts anders kunnen liggen.
Ik betaal inderdaad 84 euro voor rondom beslaan en ik zie dat andere 50 of 60 betalen maar dat is dus per smid verschillend (ben wel jaloers hoor op jullie prijzen )

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:44

Bij mij is het €40 voor hoefijzers voor en vierkant bekappen.
Het is 2x €15 voor de ontworming (korrels), die koop ik bij de manege.

De entingen hangen af van welke soort het is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:00

Ontwormen zou hier normaal om de 9/10 weken moeten ,maar omdat ze liever alle paarden tegelijk doen en mijn paard daar nog niet zo heel lang staat zit er nou iets langer tussen. Prijzen daarvan zijn heel verschillend maar ik betaal 8 euro...

Bekappen doe ik zelf, ijzers zal ze nooit krijgen, dus dat scheelt behoorlijk.
Maar ik geloof dat de hoefsmit die hier het meest komt zo'n 25 euro voor vierkant bekappen vraagt, en 70 voor vierkant beslaan.

Het duurste is bij mij toch echt de spullen (zadel, tuig, hoofdstel, ze heeft nog geen eens dekens om, die zijn ook erg duur), verzorgings artikelen (anti klit, anti bijt, wondjes ontsmetting enz), men kar, trailer, lessen....

Voor stalling incl eten betaal ik 75 per maand, dat is dus in vergelijking met al die spullen echt niets.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:17

Vergeet niet dat een DA rekening flink kan oplopen!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 11:06

Voor de dierenarts heb ik een potje, zodat als er wat gebeurd dat ze meteen geholpen kan worden. De dekens en het tuig heb ik ook, mocht er wat kapot gaan, dan wil mijn moeder wel bijspringen

Bedankt!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:52

Ik heb nog een zadel liggen Kimberly

Maar goed, het meeste is volgens mij al genoemd, ik geloof dat van voren beslaan iets van €50 kost, het kost €70 voor rond om, hier doen we om de 9 maanden enten en het kost met zo'n groet club (ca 20 paarden) iets van €22 per paard, dus ik weet niet hoeveel paarden er bij jullie staan, maar anders zou je aan een pension stal bij jullie in de buurt kunnen vragen of je mag doen met de enting, verder geven we hier Equest wormenkuur, die kost €12,50 en hoeft maar om de 3 maanden.
Ik ben erg benieuwd naar je paardje