Dekenplan ? + Bucas Turnout Extra ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieterr

Dekenplan ? + Bucas Turnout Extra ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:50

Hallo,

Mijn paard wordt deze winter voor de eerste keer echt vaker gereden (vorige winter werd hij afgericht) en ik vrees dat hij een stevige teddyvacht gaat krijgen die heel langzaam droogt. Aangezien ik geen tijd heb om uren te wachten en dekentjes te verwisselen, wil ik dat proberen te vermijden. Maar ik heb tot nu toe nog nooit met dekens gewerkt (enkel af en toe een zweetdekentje).

Dus enkele vraagjes:

- wanneer begin ik met dekens op te leggen ?
- met welk deken begin ik ?

Ik dacht niet al te vroeg te beginnen (hij mag wel een beetje vacht hebben, ik rijd niet superintensief) en dan in de stal een fleece op te leggen en voor de weide het volgende deken te kopen:

Bucas Irish Turnout Extra:

Irish Turnout
• Traditional Classic Cut rug with our unique All-Fit Design
• Secured through two front straps with hook and loop overclosure
• Available in two insulation weights;

Light, with Polycotton lining and
Extra with 300g (9oz) of insulation
and a breathable polyester lining

Iemand tips in het algemeen en iemand ervaring met dit deken ? Is het goed waterdicht ?

Pieterr

Re: Dekenplan ? + Bucas Turnout Extra ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 13:24

Niemand die hier wat meer ervaring mee heeft dan ik?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:30

Fleece is niet echt geschikt als staldeken. Dat is niet echt stevig en zo kapot.

Ik begin meestal eind september als het koud begint te worden met een regendeken, daarna een wat warmere deken en als hij in oktober geschoren worden doe ik een warm winterdek op.
Omdat ik niet in de mogelijkheid ben om dekens om te wisselen voordat hij naar buiten gaat heb ik alleen maar dekens die waterdicht zijn en erg stevig.

Je zou kunnen beginnen met een regendek, een tussendek en een warme deken voor als het echt koud is. Je kan hiervoor een staldeken nemen en als het paard naar buiten gaat hier de regendeken overheen doen.

De bucas is voor als het echt winter is. Let wel goed op de pasvorm bij dekens. Mijn paard kan niet tegen de bucas. Hij lag helemaal open bij de borstsluiting en liep er heel vreemd door.
Ik heb nu een Rhino regendek en een New Zealand winterdek (omdat hij alles sloopt) en daaronder een onderdeken als hij geschoren is.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 18:40

Hey, bedankt! Hier kan ik al wat mee. Dat van die Bucas heb ik ook al ergens anders gehoord. Blijkbaar past die vaak niet. Misschien toch nr iets anders uitkijken.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:20

Ik zou niet met fleece werken, dat schuift en schuurt nogal vaak.
Zelf begin ik rond oktober met een dunne deken. Als het veel regent (ze staat overdag in de paddock) dan is dan een ademende regendeken, anders een ongevoerde katoenen deken. Wordt het kouder (en natter) dan dan verwissel ik die met een 150 grams regendeken. Als het nog kouder wordt een 200gr onder 150gr regendeken. Bij extreem koude nachten leg ik daar wel eens een wollen deken onder, maar niet elk jaar. Aan het einde van de winter bouw ik in omgekeerde volgorde af.
Ze staat in een buitenstal en krijgt wel iets vacht, maar zeker minder dan zonder dekens.