weidebeheer: omweiden of fasebeweiding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise

weidebeheer: omweiden of fasebeweiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:33

Hallo,

Morgen verhuist mijn paard naar een nieuwe wei: een stuk weiland van 3,5 ha. Hij komt daar samen met 4 anderen te staan.

Nu zijn we aan het bedenken wat het beste, het handigste etc is.

Er staan meer dan voldoende gras en de bedoeling is dat ze daar (tot het stopt met groeien natuurlijk dan komt de kuil erbij) van leven. (naast vit./mineralen uit brok enzo)

Voor het land lijkt het mij het beste om het in 3 grote weides op te delen. Dan de paarden, afhankelijk van hoe snel ze 1 wei leegeten, om de 4-6 weken omweiden. Uitmesten willen we bijhouden.

Dan heeft iedere wei 8-12 weken om weer bij te komen. Het gras staat nu minstens 15 cm hoog.

Of iedere dag een flinke strook gras erbij geven? en dan aan de achterkant weer inkorten zodat het daar weer kan groeien...

Voor het praktische en het wormenverhaal ben ik voor het eerste... maar ik weet niet.
we willen zowiezo een grote paddock maken voor de winter of de nacht etc.

Hoe doen jullie dat??

DubbelFun

Re: weidebeheer: omweiden of fasebeweiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:18

Citaat:
Hoe doen jullie dat??
Niet want ik heb geen 3,5 ha
Om een paard volledig zichzelf in leven te laten houden op gras heb je ong 1 ha per paard nodig, al zit er wel verschil of het gras van zandgrond of van kleigrond is.

Voor elke dag een stuk opschuiven zoals jij zegt heb je veel tijd nodig en de kans dat ze 'door het lint gaan' is ook groter.
Persoonlijk zou ik kiezen voor 3 a 4 stukken en ze dat helemaal kaal laten eten. Dan verweiden naar een vers stuk en het oude stuk maaien, want ze eten nooit alles gelijkmatig kaal. Hierna ga de je de mest verspreiden en laat je het land rusten.

In februari een kalktest doen en indien nodig kalken.
Bijmesten zou ik mee uitkijken, want dan groeit het onkruid vaak harder als het gras.

Voor de winter zou ik 1 stuk dicht bij huis houden als winteruitloop, zodat ze buiten de paddock toch nog een paar uur per dag kunnen grazen tegen de ververling. Dit wordt dan wel een kaalslag op den duur en zul je dus jaarlijks bij moeten zaaien.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 09:08

Sugarmiss schreef:
Om een paard volledig zichzelf in leven te laten houden op gras heb je ong 1 ha per paard nodig, al zit er wel verschil of het gras van zandgrond of van kleigrond is.

Dat heb ik ook altijd geleerd ja maar ik vraag me af waar dat dan precies op gebaseerd is, want waar Nacino nu staat leeft hij nu ook alleen van gras (hooi willen ze niet als je het aanbiedt) en daar hebben ze maar 1,5 ha. Ze leven dan ongeveer 3 maanden per jaar zonder hooi.
Ik nam altijd aan dat die ha per paard gebaseerd is op volcontinu leven van het gras, het jaar rond zeg maar. Maar aangezien we voldoende kuil hebben en de wei niet kapot willen laten lopen is dat voor de winter toch niet het plan.

Sugarmiss schreef:
Voor elke dag een stuk opschuiven zoals jij zegt heb je veel tijd nodig en de kans dat ze 'door het lint gaan' is ook groter.

Vind ik ook ja..

Sugarmiss schreef:
Persoonlijk zou ik kiezen voor 3 a 4 stukken en ze dat helemaal kaal laten eten. Dan verweiden naar een vers stuk en het oude stuk maaien, want ze eten nooit alles gelijkmatig kaal. Hierna ga de je de mest verspreiden en laat je het land rusten.

In februari een kalktest doen en indien nodig kalken.
Bijmesten zou ik mee uitkijken, want dan groeit het onkruid vaak harder als het gras.

Voor de winter zou ik 1 stuk dicht bij huis houden als winteruitloop, zodat ze buiten de paddock toch nog een paar uur per dag kunnen grazen tegen de ververling. Dit wordt dan wel een kaalslag op den duur en zul je dus jaarlijks bij moeten zaaien.

Zo was mijn idee ongeveer ook, hopelijk kan ik de anderen overtuigen

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:53

Wij doen aan stripbegrazing. Bij omweiden en de mest er niet uithalen krijg je in de loop van de zomer het probleem dat ze alleen het lekkere gras nog eten en de rest laten staan. Zeker als je gras lang en stengelig wordt eten ze het nog maar mondjesmaat.
Daardoor heb je dan veel meer grond nodig om ze nog van voldoende gras te kunnen voorzien. Daarnaast heb je hele dikke paarden als ze net op een nieuw stuk staan.

Als je stripbegrazing toepast eten ze de strip die je erbij geeft echt goed kaal (ook al is het wat minder lekker) en je kan ze beter in vorm houden. Het is alleen wel meer werk, in die zin dat wij om de 2 dagen een strip erbij geven.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:02

kebie schreef:
Het is alleen wel meer werk, in die zin dat wij om de 2 dagen een strip erbij geven.

Lijkt me opzich ook een goed idee ja, zo'n flinke strip erbij. je weiland blijft er idd wel mooier door.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:13

Die regel van een hectare per paard is bedoeld voor als je ook zelf hooi ervan wint.
In principe blijft je weiland (de zode) het mooiste als je het opdeelt in een aantal stukken en ze op tijd naar het volgende stuk doet. Af en toe met de bloter over de stukken die ze niet eten (mestplekken). Ook als je de mest weghaalt uit het weiland (zou ik wel doen) krijg je die plekken.
Ook het mest weghalen is natuurlijk makkelijker in een kleiner stuk dan wanneer je een groot stuk door moet met de kruiwagen. Die kan namelijk best zwaar worden en als je dan van het verste eind van de wei moet terugduwen