Hoeveel kilo kan een D-pony dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiake

Hoeveel kilo kan een D-pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:19

Hoeveel kilo kan een d-pony ongeveer dragen?
Vorige keer zakte hij door zijn benen en viel, en ik heb er dagen mee gezeten dat het echt kwam doordat ik te zwaar ben.
Hij is zelf ook redelijk zwaar (Hij staat nu op dieet).
Strunkelen doet hij ook vaak tijdens het rijden .. is het nu echt omdat ik te dik ben of .. ?
Kunnen jullie mij zeggen hoeveel zo'n pony normaal moet kunnen dragen?
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-08-05 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

aam_mic

Re: Hoeveel kilo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:22

ik reed laatst op een fjord die ook te dik was die ging dus steeds door ze benen.. dus ik denk dat het komt omdat het paard zelf te dik is, die fjord kon mij namelijk makkelijk houden en een paard kan 20 procent van ze eigen gewicht houden

Karin

Re: Hoeveel kilo kan een D-pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:28

Hangt vooral af van de bouw van de pony en de mate waarin hij getraind is.

Ik ken IJslanders van C-ponyhoogte die met gemak volwassen mannen dragen, en ook smalle Arabiertjes van 1.48 in de endurance waar volwassen personen afstanden van meer dan 100 km mee rijden. Zelf rijd ik op een Haflinger van 1.45 en die heeft geen moeite met mij (ca. 65 kg).

Dat struikelen kan heel goed komen doordat je pony zelf te dik is. Hij heeft dan last van zijn overgewicht en kan ook zijn benen niet goed onder zijn lichaam zetten. Overgewicht is sowieso niet echt gezond, misschien helpt het als hij idd wat kilo's afvalt.

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:36

Ja maar ikzelf ben ook niet echt zo super mager .. Dusja .. Alhoewel vroeger trainde ik 2/3 uur per dag met hem en doet deed hij het niet .. en nu loopt hij met moeite een uurtje per dag en is veel bijgekomen en doet het wel .. Dus het ligt aan hem? wat zou ik dan best doen? Er zelf nog op rijden? Of longeren tot er enkele kilo's afzijn?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:40

Ik zeg niet dat het dus aan hem ligt, maar het is mogelijk.

Mijn idee: minder voer en regelmatig aan het werk. Je hoeft hem niet volledig in het zweet te rijden tot hij er half bij neervalt, maar beweging moet hij IMO zeker hebben.

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:49

Hij staat sinds maandag op houtskrullen en krijgt nog maar 1 schep eten 's morgens en 's avonds en in de dag zet ik hem een paar uurtjes op de wei zodat hij wat kan lopen .. en dan longeer ik 45 minuten ongeveer en laat ik ze nog wat los lopen in de piste en dan galoppeert ze echt wel hard en lang ..