Hoe opbouwen na ruim drie maanden rust?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Hoe opbouwen na ruim drie maanden rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 20:00

In verband met een gebroken griffelbeentje heeft Indy ruim drie maanden stil gestaan. Wel dag en nacht in de wei, maar ik kon verder niks met haar doen.

Sinds afgelopen woensdag weten we dat het genezen is, en we mochten weer rustig aan beginnen. Sindsdien rij ik dagelijks (met af en toe een rustdag) een kwartier tot twintig minuten. Ik rij met name buiten stapritjes, en draaf dan ook een paar meter. Ik heb ook een aantal keer stapoefeningen gedaan in de binnenbak (20 x 60). Die waren wel minimaal hoor, dingen als grote voltes en halthouden.

Vandaag heb ik voor het eerst weer een paar rondjes gedraafd in de buitenbak (20 x 40) omdat ik merk aan Indy dat ze weer wil werken. Al die stapbuitenritjes en stapoefeningen met dat beetje draf vindt ze best leuk, maar ze moet na al die maanden haar energie kwijt. Ze wil weer aan de gang.

Nu vraag ik me af wat ik nu mag, in verband met spieren die waarschijnlijk verslapt zijn na zo'n rustperiode. Hoe kan ik het het beste opbouwen en hoeveel mag ik nu doen?

BarbaLala

Re: Hoe opbouwen na ruim drie maanden rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:05

volgens mij gewoon rustig zo verdergaan met opbouwen als je nu doet en over een week of 1,5 - 2 iets meer draf erbij?
Suc6 iig en ik kom zéker snel op stalbezoek!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:14

Bouw het zo verder op met per week 2 tot 5 minuten draven erbij.

Begin in de bak met 1 of 2 rondjes en dan buiten ook een klein stukje.
Verder inderdaad lekker stappen, veel oefeningen doen die haar lekker soepel maken.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:19

mijn paard moest vorig jaar 6 maanden rust hebben. Dus ik ben begonnen met haar te verdoven want anders ging het niet..Dan gewoon 20 min stappen ofzo en 2 rondjes rond de bak draven...en dan gewoon elke keer zachtjes aan wat meer draven... veel stappen ook en ook niet in één stuk door blijven draven...draf..stap..draf...stap.. zoiets