jong paard in opfok of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zammaranoJarig

jong paard in opfok of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:48

aangezien hier op bokt altijd ellende lange discussies zijn of je je veulen, jaarling nou wel of niet in de opfok moet zetten, open ik een topic die hier ook echt over gaat!
Ik heb zelf ook een jaarling dus ben niewsgierig naar ervaringen van andere mensen

bijv:
viewtopic.php?f=1&t=453153&hilit=

dus bokkers geef je mening, hier mag het namelijk WEL!
Laatst bijgewerkt door zammarano op 17-08-05 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

aafje87

Re: jong paard in opfok of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:53

denk niet dat dit de bedoeling is, van bokt een gezellig slagveld te maken!
Maar goed ieder zijn meugt!

zammaranoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:58

ik als jaarling eigenaar vraag me dit ook gewoon af hoor! Heeft niets met slagveld te maken, ben gewoon nieuwsgierig!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:01

Ik vind opfok een prima oplossing, maar eigenlijk zouden er ook wat oudere paarden in moeten staan. Mijn kleine hengst gaat als het goed is naar iemand die ook 2 hengsten heeft van ong, de zelfde leeftijd. Lekker spelen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:02

Mijn veulen staat ook met een aantal leeftijdsgenootjes. Lekker spelen en van elkaar leren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:03

Mijn jaarling hengstje staat ook in de opfok. Ik ben erg blij mee, hij staat met een hengst van zijn leeftijd en 2 oudere ruinen. Ideaal.

zammaranoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:07

die van mij staat nu met een jaarling hengst en komt dlaijk met een andere jaarling hengst te staan en als het goed misschien ook nog een oudere merrie erbij en een jaarling merrie

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:20

Een merrie(s) erbij??? Sorry hoor, maar hengsten zijn erg vroeg vruchtbaar......

zammaranoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:26

jah op stal, ze hebben allemaal eigen stal in een grote schuur
in de wei komt ie met die jaarling-hengst te staan hahah anders hebebn we dalijk allemaal kleine zamirootjes rondlopen (niet dat ik dat nou zo egr vind hoor)

maar hij wordt nog voor het voorjaar geruind hoor, dus dna kan hij gewoon bij de merrie's

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:37

Nou, hier komt de knuppel dan: Opfok als idee is prima, de uitvoering zoals die in het algemeen in NL wordt gedaan is waardeloos.
Een goede opfokgroep bestaat uit paarden van verschillende leeftijden. De oudere paarden zullen de jongere dan de regels wel bijbrengen. Het scheiden van de sexen heeft de voorkeur (is ook wel natuurlijk) dat levert geen te jong drachtige merries op.

De in NL gebruikelijke methode van leeftijden bij elkaar is een volstrekt idioot idee. Dit levert vrijwel altijd wel ergens ellende op, alleen hoor je dat nooit omdat het of niet als zodanig wordt herkend, ofwel gebagitaliseert door anderen.
Ik heb er zo eentje en als die in een beter gemengde groep was opgegroeid, waren er een stuk minder problemen geweest. Welliswaar zijn die problemen ondertussen redelijk opgelost, maar ik ben wel ruim een jaar verder.

Verder is het noodzakelijk dat ze met enige regelmaat in de hand komen. Zelfs al zou je elke dag een half uur met het veulen bezig zijn (meer dan lang genoeg!) dan nog heeft het veulen 23,5 uur om paard te zijn. Als ze daar niet voldoende aan hebben, zal het zo-wie-zo wel nooit iets worden. Paarden verwilderen wel degelijk als je er lange tijd niet naar omkijkt.
Het is niet nodig om allerlei dingen te doen, maar de elementaire basis van stil staan, aangebonden zijn, overal aangeraakt kunnen worden en voeten geven is wel de minimale basis om te onderhouden.

zammaranoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:58

ikke schreef:
Nou, hier komt de knuppel dan: Opfok als idee is prima, de uitvoering zoals die in het algemeen in NL wordt gedaan is waardeloos.
Een goede opfokgroep bestaat uit paarden van verschillende leeftijden. De oudere paarden zullen de jongere dan de regels wel bijbrengen. Het scheiden van de sexen heeft de voorkeur (is ook wel natuurlijk) dat levert geen te jong drachtige merries op.

De in NL gebruikelijke methode van leeftijden bij elkaar is een volstrekt idioot idee. Dit levert vrijwel altijd wel ergens ellende op, alleen hoor je dat nooit omdat het of niet als zodanig wordt herkend, ofwel gebagitaliseert door anderen.
Ik heb er zo eentje en als die in een beter gemengde groep was opgegroeid, waren er een stuk minder problemen geweest. Welliswaar zijn die problemen ondertussen redelijk opgelost, maar ik ben wel ruim een jaar verder.

Verder is het noodzakelijk dat ze met enige regelmaat in de hand komen. Zelfs al zou je elke dag een half uur met het veulen bezig zijn (meer dan lang genoeg!) dan nog heeft het veulen 23,5 uur om paard te zijn. Als ze daar niet voldoende aan hebben, zal het zo-wie-zo wel nooit iets worden. Paarden verwilderen wel degelijk als je er lange tijd niet naar omkijkt.
Het is niet nodig om allerlei dingen te doen, maar de elementaire basis van stil staan, aangebonden zijn, overal aangeraakt kunnen worden en voeten geven is wel de minimale basis om te onderhouden.

*o/* juist meid!
hier ben ik het dus helemaal mee eens!
vooral met de laatste alinea

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:27

Mijn ruin heeft als jonge hengst in de flevopolder in een wei gestaan van een hectare of 10, tussen allemaal hengsten en ruinen in allerlei leeftijden, dat was helemaal geweldig. Hij is dus ook nooit een probleem geweest, als hengst niet en nu al 11 jaar als ruin ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:37

Mijn bijrijdster heeft haar fjordenhengst staan bij www.hetparadepaardje.nl in de Woerdense Verlaat. Ik heb zelf totaal geen verstand van opfok en jonge paarden, maar zoals het er daar aan toegaat lijkt mij prima. Ze komen ook elke dag 'onder de mensen'.

Verder, wat ik wel een bijkomend voordeel vindt, is de prijs. Voor de gemiddelde stal betaal je een hoop geld, en voor de opfok meestal zo rond de €100. De eerste 3 jaar heb je 'niet zo veel' aan het paardje (ik chargeer dit eventjes) want rijden is natuurlijk ( meestal) de bedoeling, en als je dan dit bedrag voor de eerste, zeg, 2,5 jaar kwijt bent, kan je wel weer pe sparen voor een goed passend zadel, of zoiets!

Maar dat stukje van Ikke, daar kan ik mij ook weer goed in vinden, maar dit is puur de kant waarvan ik het bekijk!

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:41

Mijn pony heeft in groep gestaan met jaarlingen en tweejarigen. Hij is nu erg sociaal en ik kan hem met allerlei paarden in de wei doen, groot klein, oud jong, dominant onderdanig.... Hij is hierbij wel aardig wat in de hand geweest (af en toe halster om, veel aaien, borsteltje.. niet wandelen ofzo...)
Momenteel heb ik m weer 2 maanden in de wei (de opfokwei, hij heeft er tussendoor natuurlijk wel in de wei gestaan, maar een andere hij is nu 4), weer met jaarlingen en tweejarigen. En het gaat echt super. De anderen stonden er al (11 paarden) en kon m er zo bij doen. Hij heeft een paar bokjes gegeven 2 minuten gedraafd met zn staart omhoog en toen gingen ze allemaal eten....

Ben dus wel degelijk tevreden

Ben benieuwd hoe hij het over 2 weken doet (dan ga ik er weer op). Hij is nu niet in de hand geweest tussendoor (ja 2 keer geaaid )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:43

opfok vind ik goed.
Maar dat kan ook bij de stal zijn waar ook je oudere staat.
Als ze maar met andere paarden de hele dag kunnen spelen, dat noem ik al opfok. Dus niet ff los in een padokje en de rest van de dag op stal, daar ben ik echt fel tegen.

Elke dag getut vind ik eerlijk gezegt ook onzin.
Heel vaak worden ze daar juist niet gemakkelijker van (al denken veel mensen van wel)
Want te vaak word dat niet consequent genoeg gedaan, met alle gevolgen van dien.
En een veulen, jaarling, is het getut vaak na 10 min al beu en word dan vervelend. En wat dan te doen is voor veel mensen toch erg moeilijk (en dan krijg je van die leuke topics op bokt, hij bijt hij steigerd ed.)

Een jong paard moet de hoofdzakelijke dingen kennen als overal aanraken, halster om en af.
Voetjes geven en meelopen.

En dat leren ze echt niet af als je dat niet dageljks/wekelijks doet.

Mijn ervaring met zadelmak maken is dan ook, op een enkele uitzondering na, dat de paarden waarmee getut was, stront vervelend waren met zadelmak maken.
En de paarden die alleen wat hoofdzakelijke dingetjes kenden, heerlijk, eerlijk en vertrouwend waren.

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:12

Maar dat soort dingetjes kun je een paard als veulen leren, als het nog bij de moeder, en dus op stal/dichtbij stal staat. En dus niet in de opfok.
Als jong paard hoef je er dan inderdaad niets, weinig aan te doen.
En het is inderdaad het belangrijkste WIE het doet

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:32

ikke schreef:

De in NL gebruikelijke methode van leeftijden bij elkaar is een volstrekt idioot idee.

Spijt me ernstig, maar vraag me af in welk sprookje dit staat!!

Grotere onzin heb ik nog nooit gelezen w.b. opfok! En daarbij kun je niet zeggen "IS", want alles wat jij hierboven opsomt is een mening, dus kun je beter zeggen "IK VIND".

Ik ben dus een absolute voorstander van de opfok. Vér weg bij mensen en als 3 jarige blanco mee beginnen. Fijnere paarden kun je je niet wensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:44

Ik denk dat het ook gewoon verschilt per paard, en dan qua karakter. Mijn vriendin heeft een tuiger en een fjord, allebei niet in de opfok, maar de fjord hebben we van de week voor de wagen geplaatst en liep er zo mee weg ( uiteraard wel geoefend) maar de tuiger is gewoon een 'druktemaker', die vind een emmer al eng. Ondanks dat ze dagelijks evenveel tijd besteed aan beide.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:54

1 ding is zeker; Een jong paard moet de wei in, in een koppel. Waar krijgt een jong paard daar de gelegenheid voor? Bij een opfok, of bij jouw thuis als je een hoop paarden hebt.

Wij hebben zelf geen weide alleen een paddock, wat moet je dan met een diertje van 2 jaar? Naar de opfok, daar kan hij tenminste paard zijn. Iedereen heeft hier 1, 2 paardjes, maar meer niet. Geen mogelijkheid om het dier in een koppel te gooien. Juist voor deze omgeving is een opfokstal super. Anders wordt ieder jong dier maar in een box gegooit en er zo af en toe uitgehaalt om te borsteln.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:04

Mijn vriendin haar jaarling merrie loopt gewoon mee met de kudde.Daar zit een 2.5 jarige hengst,3 veulentjes,een stuk of 4-5 merries en een ruin.
En alles gaat goed,geen onverwachte zwangerschappen of dekkingen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:26

Ik ben ook voorstander van de opfok, het liefst in een gemengde groep met oudere en jongere dieren doorelkaar en ruinen en merries ook bij elkaar.
Dat is het meest gunstigste en natuurlijkste samenstelling (kijk naar de natuur) alleen niet iedereen heeft/geeft die mogelijkheid.

Mijn jaarling merrie staat met meerdere 1 en 2-jarige merries in de opfok en krijgt er straks in oktober/november weer veulentjes bij die zij mag gaan 'opvoeden'.
Ze komen regelmatig in de hand en het is niet nodig om ze dagelijks te borstelen en tutten, worden ze inderdaad alleen maar vervelend van en ze vergeten het echt niet.
Swinters komen ze ook lekker de hele dag buiten en snachts worden ze in groepjes opgestald.
ik heb er geen omkijken naar en het bevalt me prima! Af en toe vis ik dr uit de wei en ga wat met dr doen maar niet teveel getuttel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:41

In Zeewolde is ook een prachtig natuurgebied van 80km2. Lopen merries met veulens, andere jonge dieren, ruinen van alle leeftijden en ook wat oude knollies die met pensioen zijn. Mijn merrie heeft daar ook een periode gelopen, onwijs lekker voor haar! De 'natuur' wordt daar echt nagebootst. Je kunt er lekker wandelen en je kunt je paard zovaak gaan bekijken als je wilt en nee, ze is er niet wild van geworden

En dat voor maar 50 euro per maand he

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:35

Quellian schreef:
<knip>
Ik ben dus een absolute voorstander van de opfok. Vér weg bij mensen en als 3 jarige blanco mee beginnen. Fijnere paarden kun je je niet wensen

Die mening deel ik niet, helaas uit persoonlijke ervaring, zoals ik al eerder meldde.

Het idee van opfok is op zich ook niet verkeerd, maar liever wel in de buurt van kundige (!!!) mensen en in leeftijdsgemenge groepen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:43

Citaat:
Die mening deel ik niet, helaas uit persoonlijke ervaring, zoals ik al eerder meldde.

ik heb de ervaring precies anders om, ook uit ervaring

saleteinshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:55

In de opfok worden ze op hun plaats gezet en opgevoed zoals dat bij alle dieren in denatuur gebeurd. Dat is alleen maar goed maar inderdaad is het wel fijn om ze al wat in dehand te hebben maar zoals runningkawa al schreef moet je wel consequent zijn en dat is inderdaad het probleem bij de meesten want hij is zo lief, of hij is nog zo klein of jong. Maar bij dit soort gedachten leg je zelf al de basis voor een latere draak. Behandel ook een jong dier zoals een moeder of kudde dat doet. Doet het iets wat niet mag, straf hetdan meteen af. Hoeft niet keihard natuurlijk maar wees duidelijk. Stel je grenzen. En wat is er nou op tegen dat ze 2 of 3 jaar lekker in de wei mogen spelen met leeftijdsgenootjes voor het echte werk gaat beginnen? Zoek alleen wel een goed en betrouwbaar adres uit.