19 jarige hengst kopen? een goed idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicmistery

19 jarige hengst kopen? een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 08:02

Bij mij op stal heb ik ide mogelijkheid om een prachtige 19 jarige goedgekeurde haflinger hengst(adler) te kopen.
In de omgang en berijden een schat van een beest, behalve bij merrie's.
Ik zou er dus geen bosritten op kunnen maken in een groep.
Nu wil de staleigenaar hem castreren zodat ik er over een jaar gewoon in een groep mee kan rijden.
Het risico is voor hem zegt hij.
Nu ben ik best verliefd op Adler en meerdere met mij en het zou mijn eerste echte eigen paard worden.
Alleen zie ik een beetje tegen het castreren en de leeftijd op.
Wat zouden jullie doen?

ikke

Re: 19 jarige hengst kopen? een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:18

Die leeftijd zou ik maar matig mee zitten. Als ie goed gezond is, dikke kans dat ie dertig gaat worden.
Voor de castratie zou ik wel gaan voor kliniekwerk. Zeker als hij gedekt heeft, is het zaakje behoorlijk ontwikkeld, dat zou ik niet zomaar in het weiland doen. Ik begrijp dat soort acties zo-wie-zo al niet; twee maanden stalling is over het algemeen als meer dan de kosten van een kliniek. In die optiek snap ik ook niet waarom zo velen op zoek zijn naar goedkoper dan goedkoop. Als je de kliniek niet kunt betalen, moet je eigenlijk geen paard nemen, immers kun je wel elke maand de stalling betalen?
Het klinkt wat hard, maar de castratie is een eenmalig gebeuren, de kliniek kost je 300-400 euro en je hebt er daarna geen omkijken meer naar; in tegenstelling tot thuis, waar je enige tijd veel aandacht moet besteden aan je paard, met alle risico's van dien.

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:28

maar al die de hengsten instinkd al heeft dan blijft dat ook in zitten als je heb castreert (of hoe je het typt)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:31

Ik snap het geloof ik niet helemaal, hij word dan van jou maar de staleigenaar wil hem laten castreren? Sinds wanneer maakt een staleigenaar dat uit ?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:43

wat ik begrijp wil de eigenaar dat wel voor de koop regelen voor der met alle risico's van dien , alleen mag jij het dan betalen of de eigenaar nu? das me nog onduidelijk (de standaard kosten dus..)
wat ik begrijp wil de eigenaar dat dus geheel voor zijn rekening nemen voor de verkoop

tja zou het doen , hij zal wel iets rustiger worden maar het dekken ed zit er al echt in de karacter eigenschappen zullen niet veranderen alleen iets afzwakken ..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 10:51

Ik heb niets gehoord over een geld kwestie bij haar, maar misschien ziet ze er wel op een andere manier tegenop..

19 jaar, tja het is wat aan leeftijd maar als ie goed gezond is (even laten keuren dus ) dan kan ie nog wel 10 jaar mee..

En.. Ik denk dat je m gewoon lekker hengst moet laten. Want ik weet niet of ruinen hem te goede gaat komen.. (ik kan dat natuurlijk niet beoordelen achter de pc..)

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:24

leeftijd maakt weinig uit.. hoeveel paarden halen tegenwoordig de 10 niet.. maar goed dat terzijde.. ik heb willem gekocht toen hij 15,5 was.. bewuste keuze omdat het mijn eerste eigen paard is.

of ruinen verstandig is weet ik ook niet.. weinig verstand van.. ik weet ook niet wat jij er verder mee wil.. als je graag in groepen buiten rijd is dat hengst zijn geen goed idee, maar een paard wat al 19 jaar hengst is.. zou die zomaar vergeten datie geen ballen meer heeft?? ik weet het niet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:35

Het blijft natuurlijk toch een gok of zijn gedrag rustiger wordt naar merries toe als je hem laat ruinen.
Als ik het goed begrijp voldoet hij als hengst in ieder geval niet aan al jouw eisen (buitenritten met groep), of dat verandert na het ruinen is dus nog steeds de vraag. Dit levert voor jou dus de afweging of je eventueel kunt leven met een paard dat niet meekan op buitenritten, want die castratie geeft daarvoor geen garantie en al helemaal niet instant resultaat.

Als je besluit om het wel te doen, zou ik inderdaad zoals Ikke zegt, naar de kliniek. Bij een ex-dekhengst heb je het over iets meer dan bij een 2-jarige puber

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:39

Een hengst die al 19 jaar hengst is verliest zijn streken niet, het heeft dus totaal geen zin om het te castreren.
Het enige wat zo is is dat hij niet meer vruchtbaar is, hij zal blijven proberen te dekken!!
Tja bosritjes in een groep kan je dus gewoon vergeten!
Wat betreft zijn leeftijd in combi met zijn gezondheid, tja het is een risico factor, hij is toch wel wat op leeftijd.
Denk al met al dat als je je eerste eigen paard koopt geen hengst moet nemen die al zo oud is.
Een ruin of merrie is geen probleem, maar blijft ook altijd een risico wat betreft gezondheid.
Maar een hengst nee, lijkt me geen goede zet!

magicmistery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:45

Het paard is als hengst superbraaf.
Hij is heel lief in omgang en rijden.
Hij is alleen supervervelend als er een merrie in de buurt is.
Zoals hij nu is kan ik nooit bosritten in een groep maken en dat is
eigenlijk wel de bedoeling.
De huidige eigenaar wil hem op zijn kosten laten castreren en mocht hij dan niet naar mijn zin zijn hoef ik hem niet te kopen.

Vandaag heb ik voor het eerst op hem gereden en hij is echt super.
Ook is hij supergezond en ziet er prachtig uit.
een echte geldkwestie is het niet, maar ik zie echt wel tegen zo'n
castratie op.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:14

Ik zou hem niet castreren. Waarom een 19 jarige paard castreren? Hij blijft toch hengst in zijn doen en laten. Het enige is dat hij niet meer vruchtbaar is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:27

felicity schreef:
Ik zou hem niet castreren. Waarom een 19 jarige paard castreren? Hij blijft toch hengst in zijn doen en laten. Het enige is dat hij niet meer vruchtbaar is.

Juist! En dan kun je hem dus makkelijker in een groep houden. Als daar al merries in staan, waar hij mogelijk op springt, dan komen daar tenminste geen veulentjes van.
Het is namelijk helemaal niet te voorspellen hoe zijn gedrag na de castratie is. Ik ken ook zeer laat gecastreerde hengsten die na de castratie helemaal niet meer naar merries omkeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:59

Ik heb het idee dat je hem alleen maar wilt omdat hij zo mooi is.
Er lopen nog honderdduizend mooie paarden rond, waar je WEL een bosrit op kunt maken.

Een hengst die vervelend is als er merries in de buurt zijn, zal waarschijnlijk ook vervelend zijn als ruin met merries in de buurt.

De leeftijd maakt de operatie op zich niet echt risico voller, maar wat is het nut?

Laat hem lekker genieten van zijn hengst zijn bij een andere baas.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:24

Misschien wil de eigenaar hem castreren omdat hij niet wil dat er nog met hem gefokt wordt?

Voor het gedrag lijkt het me niet uitmaken, dus hoe erg vind je het om niet met een groep buiten te kunnen rijden. Maar is 'ie echt zo lastig? Misschien als je voorop loopt.... Ik heb al meerdere (dek) hengsten gereden en als de mederuiters er een beetje rekening mee houden is het prima te doen.

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:27

Het is niets om tegenop te zien, maar het is opzich wel een late leeftijd om hem te laten castreren, Hij kan er weleens flinke streken aan over houden, maar dat ligt ook aan het karakter van het paardje.
Veel succes ermee!

joy4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:31

heey..

Als je hem echt zo onwijs leuk vind kan er toch niet
echt iets zijn dat je tegenhoud om hem te kopen?
Tja.. het castreren..Euhhw.. Als 't alleen maar is om
in een groep te rijden..Tsjaa, ik weet niet wat ik
zou doen.. maarjah De leeftijd zou ik niet echt
mee zitten.. Ik bedoel.. Heb er plezier van, zolang
je er plezier van kan hebben !!

Groetjes

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:40

misschien moet je ook eens kijken waar je vrienden op rijden??..misschien raar..maar ik rij met allemaal ruinen, tja..dan is een hengst geen probleem voor een groepsritje en ik rij altijd met dezelfde mensen!..en voor de rest kan je er toch rekening mee houden??...Vind de leeftijd er eigenlijk niet zoveel toe doen...als je hem lief/mooi/knap/eigenwijs dus kortom helemaal jou droompaardje vind, kopen!...rij zelf ook op een 21 jarige bok en ik zou niet weten wat ik zonder hem moest doen..en een plezier dat we hebben!!!..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:10

gekke_koei schreef:
leeftijd maakt weinig uit.. hoeveel paarden halen tegenwoordig de 10 niet..

ehm... de meeste

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:12

Castratie op die leeftijd wordt zeker kliniekwerk, en hengstengedrag is aardig afhankelijk van de hormonen, kans is groot dat hij zich wel weet te gedragen in de buurt van merries als het zaakje er eenmaal af is. Of hij ooit in de kudde kan op het land, is plan twee.

Als je de mogelijkheid hebt om dat paard te houden (ook als het met de stalling daar niet lukt en je moet verhuizen), en het klikt verder met het dier, zou ik het doen!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:42

Over de castratie: ik ken een ezelhengst die op zijn 17e gecastreerd is. Hij heeft voor die tijd 'gewoon' gedekt. Hij was toen ook niet prettig in zijn gedrag. Hij beet en sloeg ook wel eens. Hoe hij naar merries toe was, weet ik niet. Na zijn castratie is zijn gedrag zeer ten goede veranderd. Hij bijt niet meer, slaat niet meer (of je moet het heel bont maken met hem) en is naar mensen toe erg knuffelig en vriendelijk geworden. Hij is veel rustiger ook, vooral in het seizoen. De merrie waar hij bij staat dekt hij wel als ze hengstig is, maar dus zonder gevolgen. Ook dit is niet abnormaal, ik ken meerdere dekkende ruinen, ook dieren die met 1 al gecastreerd zijn.

Dus castratie, ook op latere leeftijd, kan wel degelijk invloed hebben op het karakter.

Ik ben het wel een beetje met Lusitano eens dat je echt alleen maar hiervoor moet gaan als je dit paard heel graag wilt hebben en er een klik is. Niet doen als je het gevoel hebt 'ja, dit is wel een leuke pony en ze willen zo graag dat ik hem koop'. Daar is het een beetje een te lastig verhaal voor.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:48

- Hij ziet er mooi uit
- Hij rijdt lekker (je hebt er 1 keer op gereden)

- Je kan geen buitenritten in een groep maken
- Je kan geen buitenritten alleen maken (stel dat je een merrie tegenkomt)
- Als je op een pensionstal staat, kan je nooit tegelijk in de bak rijden
- Je eerste eigen paard, meteen een dekhengst?

Zoals Lusitana al zei, het lijkt (Lijkt!) alsof je hem alleen wil hebben omdat hij mooi is.
Als dat niet zo is, dan houd ik verder mijn mond, maar zo komt het wel een beetje over. Er zitten meer nadelen dan voordelen aan denk ik, helemaal als je zo van buitenrijden houdt!

edit: als jij wel helemaal voor dit paard wil gaan, en het buitenrijden dus eventueel wel wil vergeten, dan zou ik het doen! Ongeacht wat zijn gedrag na de castratie dan is, dan weet jij al dat je ervoor wil gaan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:37

Er wordt nog een aspect vergeten. Het karakter / eigenschappen. Hij kan wel lief over komen, maar bij hengsten moet je ontzettend consequent zijn, anders pakken ze je terug. Je moet natuurlijk bij elk paard consequent zijn, maar bij hengsten echt. Ze zijn, ik zou bijna zeggen wraaklustig, hoewel je natuurlijk geen menselijke eigenschappen aan paarden moet geven. Ze nemen je dingen sneller kwalijk, vergeven je minder snel en hebben dus de neiging je te straffen voor wat je ze aandoet. Dat zit hem in de hormonen. Al dat kan dus wel wat afzwakken na castratie, maar niet accuut.

(Natuurlijk zijn er ook hengsten die gewoon zoet zijn, maar die zijn dat dan ook met merries erbij en zo klinkt deze Haflinger dus niet)

Maar ik zal altijd een hengst of een pas gecastreerde hengst afraden als eerste paard.

Ik zou voor eerste echte eigen paard niet voor mooi gaan, maar voor bruikbaar.
Als je dan eenmaal ervaring hebt, kun je bij een eventueel volgende paard veel beter oordelen wat je precies van een paard wilt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:49

Ik ga met Lusitana mee.
Een makkelijk dier in de groep zal het misschien nooit worden...

Ik vind castratie van een dier van 19 jaar trouwens toch een flink risico(ook al is dat risico in dit geval voor de verkoper). Het moet zeker in de kliniek gebeuren(volgens mij doen veel klinieken dat standaard als ze 3 jaar of ouder zijn) en volgens mij gebeurt het dan ook vaak onder narcose. Vooral die narcose vind ik voor zo'n 'oudje' een risico.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:30

Misschien eens wat DA raadplegen over de castratie.

Wat zijn de risico's op die leeftijd en welke mogenlijkheden zijn er.

Daarna zou ik het gewoon even aankijken hoe hij zich ontwikkelt.
Als ie wat rustiger wordt en vooral in de hand te houden is als hij merries ziet ...zou ik het wel doen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:00

gomir schreef:
Ik vind castratie van een dier van 19 jaar trouwens toch een flink risico(ook al is dat risico in dit geval voor de verkoper). Het moet zeker in de kliniek gebeuren(volgens mij doen veel klinieken dat standaard als ze 3 jaar of ouder zijn) en volgens mij gebeurt het dan ook vaak onder narcose. Vooral die narcose vind ik voor zo'n 'oudje' een risico.

dat was ook het eerste waar ik aan dacht. een castratie is sowieso al best link, en dan bij een 19 jarige.... ik weet niet, maar volgens mij is dat behoorlijk risicovol