Klinkt misschien heel dom hoor, maar wij hebben een ruin op stal staan (die is nu ongeveer 2 jaar ruin) en hij gedraagt zich echt nog vollop als een hengst. Nu is hij van de week op mijn haflingermerrie gesprongen en nu maken de staleigenaren zich toch een beetje zorgen. Vooral omdat de ruin zich helemaal niet als een ruin gedraagt zeg maar. Hij blijft maar op merrie's springen terwijl hij al 2 jaar ruin is. Kan het zijn dat Milka drachtig kan worden? (Ik denk van niet, maar omdat de staleigenaren zich ook zorgen maken ga je dat zelf ook een beetje doen.)
Nou als die echt goed gecastereerd is 2 jaar geleden kan het dus ECHT niet hoor!
Je hebt wel dat als hengsten net gecastereerd zijn ze nog zo'n 2 maanden vruchtbaar zijn maar, aangezien deze al 2 jaar gecastereerd is kan het eigenlijk niet..
Laatst bijgewerkt door Tooske op 16-08-05 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Als hij goed geruind is, zal er geen veulentje van komen. Het gedrag komt wel vaker voor. Soms een hormonenkwestie, maar zelfs dat niet altijd. Zolang de ruin zich netjes gedraagt naar de merries kan het weinig kwaad en vinden de merries het vaak een geweldig verzetje
Alleen als het een klophengst is kan hij nog veulentjes verwekken... (misschien een goed idee om een keer de dierenarts te laten komen en daarnaar te kijken??? straks lopen er allemaal veulentjes........)
Een klophengst is niet erg vruchtbaar, hoor. De achtergebleven bal zit in het lichaam, daar is het te warm voor normaal functioneren. Dus zelfs al is het een klophengst, dan nog is de kans op veulentjes niet erg groot (maar niet nul).
Pfff ik hoop maar dat het goed gaat. Ik verwacht in ieder geval wel dat ze schijndrachtig gaat worden. Dat was ze 2 jaar geleden ook toen ze in contact was gekomen met een ruin.
Inderdaad als hij goed is geruind is hij zeker niet meer vruchtbaar, er zijn veel ruinen die nog dekken, die van mij ook nog geregeld (en moet je em eens zien gaan als ie n andere hengst ziet!), maar dat hebben meer ruinen en daar hoef je je niet druk over te maken. Als je echt zeker wilt weten of hij geen klophengst is kun je bloedonderzoek laten doen.. Maar als hij door een goede dierenarts is geruind is het echt bijna onmogelijk dat ie klophengst is! Meestal kunnen die mensen wel tot twee tellen
Hoe oud was hij toen hij gecastreerd is? Meestal als ze al wat ouder zijn, blijven ze meer hengstenkuren behouden, dan dat ze jonger gecastreerd worden.
als je echt twijfeld kun je een bloedtestje laten doen
zo kwam ik er ook achter dat mijn gecastereerde dekhengst toch nog wel een beetje veel hengst bleek te zijn
was iets uh zeg maar niet helemaal goed gegaan met de casteratie
het is nu dus een onnatuurlijke klophengst
ach hij is verder braaf en als de dame in kwestie erg aandringt wil hij der wel eventjes dekken , voordeel voorhem is dat hij dan nog klaar komt ook en de dames schijnen het ook niet zo erg te vinden
Ik weet niet in hoeverre hij zich als hengst gedraagd. Mijn ruin is nu 3 jaar ruin, maar als mijn merrie hengstig is zit hij er echt wel bovenop!!!
En op mijn vorige pensionstal stond een ruin, die liep 3 dagen als een debiel achter zijn hengstige weigenootje aan en zat er ook iedere keer op als hij de kans kreeg. (Dat beest werd helemaal mager als die merrie hengstig was!)
Dus ik zou de ruin even na laten kijken voor de zekerheid, maar ik vind het niet heel raar.
ik heb ook het zelfde probleem mijn ruin is 13 merrie en ruin lopen gewoon bij elkaar in maar als ze hengstig is gaat hij zich als een hengst gedragen ik heb hem alleen nog niet betrapt als hij er boven op springt anders moet hij maar apart lopen
Ik denk het niet, Jointy is ook al héééél lang ruin en stond altijd met Jellie samen, ineens na 2 jaar begon hij haar heel veel te dekken en zich te gedragen als een hengst..
Is vanzelf weer over gegaan, en was niks aan de hand..
Mijn pony is drie jaar hengst geweest en heeft toen ook gedekt en is nu al 2 jaar ruin en als er bij ons een merrie hengstig is dan is hij niet de beroerste om daar even op te springen. Gelukkig vinden de merrie eigenaren het allemaal ok en zijn ze blij dat ze af en toe een verzetje hebben. Maar veulentjes hebben we nog niet gezien, maar als het goed is kan dat ook niet!!
Het is niet zo raar als een ruin nog denkt dat 'ie hengst is, hebben er wel meer last van, vooral als ze op latere leeftijd gecastreerd zijn. De kans dat een merrie drachtig wordt van een klophengst is maar 1 procent dus heel klein...