hoe streng zijn ze op het ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

hoe streng zijn ze op het ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 19:36

Een vraagje? In het weekend van 2,3,4 september ga ik hopelijk mijn ruiterbewijs halen bij stal ''t reelaer in Overijssel. Ik rijd al jaren, gewoon lekker voor de lol, voornamelijk buitenritten. Ik heb een superlief mengelmoes (vraag me niet welke) paardje en zij springt in de bak altijd netjes in de goede galop aan. Ik hoef daar geen hulpen voor te geven, dat weet ze gewoon. Nu heb ik een paar vragen. Op het ruiterbewijs moet je voélen of je in de goede galop zit. Op een vreemd paard..... ik weet ZEKER dat ik dat niet voel. Hoe controleer je nou of je goed zit? Wanneer je er zelf op zit he, bedoel ik. Als ik er naast sta zie ik het zelf ook wel. Maar erop.... ik zie echt niet welk been meer voorgrijpt.... wie kan mij dat heel duidelijk uitleggen en dan nog een vraag: hoe streng zijn ze daarop op het ruiterbewijs, wie weet dat?

lieSjj

Re: hoe streng zijn ze op het ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:59

ik heb me ruiter bewijs ik geloof drie jaar geleden gehaalt, maar in de galop voelen of je goed zit, merk je beter dan je denkt hoor! en anders moet je gewoon stieken naar benede gluren, het binnen voorbeen hoort meer naar voren te gaan. maar dit soort dingen hoor je allemaal echt al te weten hoor en anders zou k maar vast heel veel gaan leren anders gaat het je niet lukken denk k.. ( niet afkrakent bedoelt hoor! ) veel suc6 en plezier alvast!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:02

Heel streng..

Bij ons waren ze echt heel streng.. Ik vond het echt een takkenwijf die ik bijna heb aangereden op haar fiets met mijn paard toen we buiten moesten rijden.

Verder zou ik gewoon vragen of ze van die theorie avonden hebben, want die had de manege waar ik toen reed wel georganiseert..

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:03

zeer streng ja en zeker die kant waar jij heen gaat

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:12

jemig de pemig, wat irritant zeg. Ik voelde het wel op mijn haflinger of ik verkeerd zat. Het vervelende is.... ik rijd al vanaf mijn 12e buitenritten, val er nooit af... (zeg nooit nooit) en ben nu 40 en moét dat bewijs hebben om bij nieuwe stal buiten te kunnen rijden. Denk ik nog.... wat een onzin dat bewijsje.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:19

theorie valt op zich nog wel mee hoor *als jeleert teminste heb ik niet echt gedaan dom*

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:29

de theorie red ik wel... eigenlijk ben ik ook niet bang voor de praktijk, alleen twijfel over dat goede been in galop

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:46

Ik vraag me af of ze daar nu zo op letten.
Mijn dochter heeft 2 jaar geleden afgereden ( 12 jaar) en daar was het toen heel belangrijk dat je duidelijk overwicht had en vooral veilig kon rijden. Je moet het niet zien als een dressuurproef maar als een bewijs van je rijvaardigheid.
Iemand zakt bv omdat zijn paard steeds weigerde voor de sprong. Dat had hij nog nooit eerder meegemaakt en hij wist totaal niet hoe te reageren. Dat was ook een volwassene, alle kinderen slaagden.
Maar moet je in een binnenbak rijden dan? Ik dacht juist dat alles op een buitenterrein moest.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:49

als je een volte draait of een hoek ingaat, of wat voor wending dan ook, dan voel ik altijd als ze in de verkeerde galop zitten, dat het buitenbeen er niet helemaal onder is. De wending vallen ze naar binnen, en het hobbelt veel meer... Zo voel ik het. Je merkt het meestal wel snel, ook op een vreemde pony...

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:52

ja is ook buiten maar ik dacht dat je op commando in de rechter of de linker galop moest aanspringen??? Of dat je moest zeggen in welke galop je zat op dat moment. Nou al sla je me dood hoor, 50% kans dat ik het goed zeg.

Ooh imitador, dat is wel zo, op volte voel ik het idd wel! Maar ja... mag je dan even een volte draaien?? Ik weet bij god niet hoe het gaat op het examen.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:53

Hej , k heb em ook gedaan een 2 jaar geleden . En ze waren echt niet streng er was iemand 2 maal afgevallen was er nog door . Iemand zijn paard was gaan lopen , oh geen probleem hier is je brevet . En die theorie gewoon een avondje zeer goed leren en dat lukt wel !!

lynn

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:27

Ik heb hem ook gedaan op stal 't reelear.
We zouden een erg strenge examinator krijgen, maar dat viel dus harstikke mee.
Het belangrijkste is dat je het paard goed onder controle hebt en veilig rijdt.
In de goede galop hoe je volgens mij niet te voelen, sterker nog stal 't reelear had een trucje vertelt wat ik nog niet kende, daarvoor kon ik voelen in welke galop ik zat, maar daarna niet meer.

Ik denk dat je in het weekend een erg goede voorbereiding krijgt voor zowel het theoretische als practische gedeelte.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:46

een kennis van mij heeft het laatst gedaan ,en is voor praktijk gigantisch gezakt,ze waren heel streng.
ze moest een oxer springen,en verder idd 2× in goede galop aanspringen,va nde groep weggaloperen,etc.
het was haar vies tegengevallen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:37

Ik doe het zelfde weekend ruiterbewijsweekend op t Reelaer! Ik les daar ook, dus het is gewoon lekker thuis voor mij Alleen ga ik waarschijnlijk niet op een paard van de manege rijden. Laatst zijn 2 lesgenoten van mij ook geslaagd en die vonden het reuze meevallen. Dus het gaat helemaal goedkomen!

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 19:17

haai allemaal heel erg bedankt voor de berichten. We gaan er positief in, dan komt ik er vast goed vanaf.

Groeten Sanna