Pony ook s'nachts in de winter op de wei die niet gewend is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlosje

Pony ook s'nachts in de winter op de wei die niet gewend is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 17:34

Hallo

Omdat mijn 19-jarige new forest pony in de winter(stal) periode altijd een stuk sjagarijniger en kribbiger is, vroeg ik me af of het niet beter is hem s'winters ook lekker dag en nacht in de wei te zetten.

Alleen 1 ding hij is het dus niet gewend, om ook s'nachts buiten de staan. Hij ging meestal in oktober naar binnen, maar hij krijgt wel altijd een erge dikke vacht.

Zal ik hem een deken moeten omdoen? en welke deken raden jullie me aan?

Groetjes Kathelijn

spyro

Re: Pony ook s'nachts in de winter op de wei die niet gewend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:45

Hoi
Mijn new forest pony gaat dit jaar ook voor het eerst naar buiten in de winter en blijft dan dag en nacht in een paddock met schuilcontainer.
Naar mijn idee ontwikkeld hij zelf een goede vacht en zou ik zelf geen deken omdoen. Zijn vachtje reguleerd alles goed zelf en als er een deken in het spel komt ontregel je zijn eigen regulatie. Het is ook een ontzettend gedoe al die dekens.
En het zijn geen watjes maar paarden, die die dingen dus heel goed zelf kunnen regelen.
Ik heb vroeger ook dekens gebruikt, maar heb besloten om mijn pony nu dekenloos te laten gaan. Hij kan zelf het beste zijn eigen vacht reguleren.
Als je voldoende hooi bijvoerd kan hij zich ook warm eten!!

carlosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:58

Ik weet alleen niet of er een schuilstal bij is..regen is daarintegen erger dan kou

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:33

Bij mijn 12-jarige pony heb ik gemerkt, toen hij vorige winter voor het eerst in 6 jaar weer dag en nacht buiten stond, dat hij het met de regen toch te koud had. (wij hebben geen schuilstal) Ik heb toen een ongevoerde regendeken voor hem gekocht. Dat heeft wel geholpen, alleen was hij toen al flink mager geworden. Dit jaar ga ik het zo lang mogelijk aankijken. Wellicht omdat hij nu al het hele jaar dag en nacht op de wei staat, dat hij wel voldoende vacht aan gaat maken. Het liefst laat ik hem zonder staan. Maar zodra hij het koud krijgt gaat die regendeken erop. Ik heb ook nog een onderdeken erbij, die bij de regendeken hoort, zodat die er ook nog onder kan als het echt koud is. Ik zou het zeker proberen als ik jou was, ze worden er absoluut happier door, maar schaf een goede regendeken aan en let goed op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:04

Je komt al een heel eind met een heg of dicht hek tegen de wind. Zolang als je paard onbeperkt! hooi heeft en uit de wind kan staan kom je een heel eind. Als je paard in september/oktober het inderdaad even koud gaat krijgen hooi en eventueel tarwe of haverstro bijvoeren. Dit rillen geeft het signaal dat het paard een dikke(re) wintervacht moet aanmaken. Als je je paard de gehele winter dag en nacht buiten wil laten zijn ze beter af zonder dekens, omdat ze dan veel beter hun lichaamstemperatuur kunnen regelen. Dat een paard in de winter wat afvalt is normaal, het moet alleen niet te erg worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:09

carlosje schreef:
Ik weet alleen niet of er een schuilstal bij is..regen is daarintegen erger dan kou

Klopt, min10 is minder erg dan drie dagen regen. Ik zou eerst goed gaan kijken waar je winterwei is en wat er precies aanwezig is. Is het ook wel veilig om een paard daar dag en nacht te laten staan? En staat hij niet de gehele dag in de bagger? Kijk of er een verharde plaats is of gemaakt kan worden waar hooi gevoerd kan worden. Dan kunnen de paarden regelmatig droog staan met de voeten en er komt ook niet zoveel zand in het hooi en dus in het paard.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:16

Bij Piet is er zover ik weet geen schuilstal bij, maar je kan ook wel effe met hem gaan praten misschien heeft hij wel een oplossing.
En ze krijgen onbepert hooi bijgevoerd

En het is veilig om ze dag en nacht in de wei te laten staan, meerdere paarden blijven buiten, en de weides liggen om het huis van Piet heen, dus wel toezicht.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 19-08-05 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:21

Met mijn merrie ging het heel goed, stond in de winter 24/7 binnen en in de zomer 24/7 buiten, nu bij mij 24/7 hele jaar buiten, in de winter wel met schuilstal. Ze heeft de overgang op haar 26ste 27ste gemaakt ging heel goed! En ze is veel blijer, ze wilt nu niet eens meer op stal staan, en presteerd ook beter.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:31

Zorg dat hij vanaf de zomer dan idd ook hele dagen buiten staat, hij moet wel de kans krijgen om zn vacht aan te passen.
Er moet wel enige bescherming in het land aanwezig zijn, in de vorm van een dichte heg of een schutting die in een hoek staat. Paarden moeten wel in de schaduw kunnen staan, en een beetje uit de wind en regen is ook nooit verkeerd. En idd, er moet ook wel een verhard stuk liggen, zodat ze wel normaal kunnen lopen, ook als het heel nat is. Hooi kan je t beste in een ruif geven denk ik, anders verlopen ze zo veel en dat is ook zonde van het hooi. Hooi moet ook onbeperkt gevoerd worden, anders krijgen ze het koud (hooi houdt de darmen bezig, als de darmen bezig zijn produceert het paard veel warmte).

Ik denk wel dat het moet lukken. Wees alleen voorzichtig met dekens, je doet ze snel te snel om, en dan schop je het hele zelf regulatie systeem in de war, waardoor je paard juist ziek kan worden..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:31

Je kan heel makkelijk een schuilhoekje maken van een paar (oude) balen stro. Zit je ook niet met vergunningen enzo (voor een stapeltje stro heb je geen vergunning nodig, voor een schuilstal vaak wel)
Ik zou je paard lekker buiten laten, veel beter voor hem. En als het niet gaat kan je hem altijd nog binnen halen, toch?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:29

Kaar peit wil niks op zijn land hebben van de winter geen schuilhok niks, gaat zijn land kapot, er staan genoeg boeren in omgeving waar het wel eventueel mag.