Wanneer bitringen gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Wanneer bitringen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:34

Nou, de titel zegt het eigenlijk al, wanneer moet je bitringen gebruiken?

_Nann_

Re: Wanneer bitringen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:38

bitringen voorkomen dat het bit door je paard zijn mond getrokken kan worden, maar het voorkomt dus ook dat bijv. de mondhoeken tussen het bit en de bitring komen, dus het voorkomt wondjes aan mondhoeken e.d. bij paarden die daar snel last van hebben, of gewoon een superdunne huid hebben daar, en het velletje komt er steeds tussen, word dna ook vaak bitringen gebruikt om dit te vermijden....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:52

Als je een lompe hand of een slecht afgewerkt en slecht passend bit hebt.
Wat mij betreft dus nooit

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:58

Ik heb ook bitringen, dit omdat het velletje van mijn paard steeds ertussen kwam. Dit is nu met de bitringen over. Mijn bit past prima, dus dat is het probleem niet. Ik heb altijd geleerd, dat als je geen d-trens hebt, maar een bit met ringen erdoor je altijd ringen moet gebruiken vanwege het velletje wat er tussen komt. Nu zal dat wel meevallen, ik zie vaak genoeg mensen met net zo een bit als ik die zonder bitringen rijden. Maar het zal per paard wel verschillen.

Ik heb ook wel is gehoord dat iemand bitringen kocht, omdat er wondjes kwamen van het bit. Zeiden ze, dit was niet waar, ze reden met veel te harde hand en trokken in de mond van het paard. Als je bitringen wilt kopen om wondjes te voorkomen moet je eerst is onderzoeken of het niet aan je eigen hand ligt.

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:59

ben het helemaal met OrissE_GipsY eens!!!!

k rijd ook met bitringen omdat mn paard gevoelige mondhoeken heeft
en heb geen lompe hand zoals margreet zegt

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:00

dat is niet helemaal waar.... ik heb geen lompe hand, en ik heb een supergoed bit, alleen krijg orisse somers als het erg droog weer wordt, hele droge modhoeken, met van die vellen eraan enzo, ook staan haar mondhoeken vanzichzelf al een beetje naar buiten, en ze heeft al een zuper gevoelige en dunne huid... dus wat krijg je dan : het velletje gaat tussen de bitring en het bit zitten... maar swinters is dit dus niet... dus het licht echt niet altijd aan de ruiterhand of het bit, het is ook maar net aan wat voor mond/huid je paardje heeft....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:38

Margreet; Dat is wel heel kortzichtig

Ik heb een pompend bit, dat kan 3 mm omhoog en omlaag schuiven. (een liverpoolstang). Daar komt het velletje tussen wanneer je hier niets tussen doet.
Alle andere bitten hebben geen bitringen nodig naar mijn idee.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:17

Dan maar kortzichtig. Voor trensen zijn er veel mooiere oplossingen dan die ringen. De bustrens bijvoorbeeld.

En er bestaat ook een combinatie tussen een bus en een watertrens waarbij de ringen los door de bussen heen kunnen bewegen zoals bij de watertrens, maar wel de mondhoeken afgeschermd zijn zoals bij een bustrens. Kan het niet anders uitleggen en er zo vlug geen afbeelding van vinden, maar dat vind ik persoonlijk een veel betere keuze bij gevoelige mondhoeken.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:25

deze? Afbeelding

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:26

ik ken die bitten idd ja.. ze staan ook in de catalogus van divoza... maar een bustrens hoef ik niet mee aan te komen bij orisse, want daar is ze veel te sterk voor...dan kan ik net zo goed niet gaan rijden.... want dan heb ik toch niets te zeggen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:27

Die ja. En dat is geen normale bustrens, want de ringen kunnen gewoon vrij bewegen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:30

Ik ben best tevreden met de watertrens die ik gebruik. En stel dat Zorro last zou krijgen van velletjes ertussen. Waarom zou ik dan een ander bit kopen als ik het ook op kan lossen met een paar bitringen? Hij loopt tenslotte fijn op het bit en het geld groeit me niet op m'n rug.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:46

En wie zegt dat het hier om een trens gaat

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:55

Wanneer? sinds gisteren, jarenlang niet gedaan( in het M en hoger zijn ze verboden)
Nu hebben we een nieuw hoofdstel en had Ulysses opeens een nare wond net boven zijn mondhoek.

Ter bescherming van het paard dus, een combinatie denk ik van de nu hoge neusriem en sperriem, bitligging en de niet altijd stille hand van de ruiter.

Ikzelf zie het probleem niet, wondje is nu weer mooi droog en bit ligt lekker stil. Sommige paardenhuiden gaan sneller kapot dan andere.

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:18

mijn paard wil niet lopen op een dubbel gebroken bit
heb het al geprobeerd
ze heeft nog nooit wondjes gehad maar wil het op die manier voorkomen!