Mag een Volvo V 70 (diesel) trailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloemkooltje

Mag een Volvo V 70 (diesel) trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:56

Ik moet zelf even de papieren nakijken maar dat kan pas vanavond of morgen en ben nieuwesgierig of de auto van mijn vader een 2paard trailer mag trekken

Mijn vraag dus: mag een Volvo V 70 stationwagon (diesel, niet de nieuwste versie maar jaar of 4,5 oud) een 2paardstrailer met 2 ponies (een van 350, ander van zeker 450 kilo ) trekken??

Ik wil namelijk met beide paardjes ergens naar cursus maar moet dus weten of de auto de trailer mag trekken. Ik ben zowiezo wel benieuwd met wat vor auto's jullie trailers trekken? En zijn dit dan 1, 1 1/2 of 2 paards trailers?

Loena

Re: Mag een Volvo V 70 (diesel) trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:00

Volgens mij kan je in de papieren van je auto kijken daar staat vermeld hoeveel de auto geremd mag trekken... dan kunnen wij het beter beoordelen.
Als de chauffeur dan ook nog zijn E rijbewijs heeft dan neem je het gewicht van de trailer en het gewicht van de ponies, dan weet je of het kan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:01

Het maakt niet uit hoe zwaar de pony's zijn die in de trailer staan. Het gaat om het gewicht van de trailer+het laadvermogen. Vaak ligt dat rond de 2000 kg. Dit is voor de meeste personenauto's toch wel wat aan de zware kant.
Kijk even op het kentekenbewijs van de auto, daar staat als het goed is wat ie max. mag trekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:04

Of je auto het technisch kan zal je in de papieren moeten opzoeken

de 2 pony's en de trailer zullen bij elkaar zo'n 1500kg gaan wegen, de auto moet dat technisch aan kunnen en vergeet niet dat je vader zn E rijbewijs moet hebben....

kijk ook eens hier voor de andere eisen:

viewtopic.php?p=5415655#5415655

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:05

In princiepe mag de Volvo geen paardentrailer trekken! Dit omdat je voor het trekken van een paardentrailer een bus of jeep ervoor moet hebben staan (dit is officeel, maar wordt door iedereen, ook de wet zelf niet meer gehanteerd)

Kijk maar ff op de papieren, maar ik verwacht geen twijfels meer omdat je het hebt over een diesel, dus ik denk aan een 2.5 liter en die kan een tweepaardstrailer + inhoud makkelijk trekken!
Anders vraag ff aan je vader die weet het meteen waarschijnlijk!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:08

www.autotrader.nl --> autogids kun je de specificaties opzoeken.

En fransheijs, ik ben wel benieuwd waar jij die informatie "officieel" vandaan hebt.... Jeep is een merk, zou toch heel apart zijn als je alleen daarmee mag rijden volgens jou...

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:09

haha terreinwagen! jij je zin!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:11

fransheijs schreef:
In princiepe mag de Volvo geen paardentrailer trekken! Dit omdat je voor het trekken van een paardentrailer een bus of jeep ervoor moet hebben staan (dit is officeel, maar wordt door iedereen, ook de wet zelf niet meer gehanteerd)

Ik ben ook heel benieuwd waar dit 'officieel' te vinden is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:12

En een Mitsubishi L200 dan, om maar eens een zijstraat te noemen?
Geen bus, geen terreinwagen, maar een pick-up en toch een hele beste trekauto!
En dat zou dan volgens jou "officieel" niet mogen??? Laat me niet lachen....
Ben heel benieuwd naar waar je je informatie vandaan hebt

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:16

fransheijs schreef:

Kijk maar ff op de papieren, maar ik verwacht geen twijfels meer omdat je het hebt over een diesel, dus ik denk aan een 2.5 liter en die kan een tweepaardstrailer + inhoud makkelijk trekken!
Anders vraag ff aan je vader die weet het meteen waarschijnlijk!

Beetje dubbel wat je zegt Een Volvo mag geen trailer trekken omdat het geen jeep of bus is, maar hij mag hem wel trekken omdat het een diesel is. Ik hoop heel erg dat het laatste wat je zegt klopt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:19

Ff voor de goede orde. Niet iedere bus mag een 2 paardstrailer trekken hoor. Onze oude bus (een mitsubitsu) mocht maar 1500 kilo trekken, nou dat red je dus echt niet met een 2paards.
We hebben nu een nieuwe volkwagen en die mag 2200 trekken geloof ik. Ruim zat dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:30

Laad je pony's op de trailer, zet het spul op de weegbrug en je weet precies wat erachter hangt. Voorop gesteld dat je vader E-rijbewijs heeft en de Volvo het mag trekken, dan kan het.
gezien de gewichten die je opgeeft en Volvo kennende verwacht ik wel dat het kan.
De rest van de l*lverhalen die hier langkomen, gewoon naast je neerleggen. Het verhaal in de link, door Margreet geschreven, is het enig juiste verhaal. Volg wat Margreet zegt en zij die het met Margreet eens zijn. Alle overige aangehaalde zaken zijn gezwam in de ruimte door mensen die niet weten waar ze over praten. Klokken en klepels en zo.........

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:32

Klotsende melk en uiers

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:33

wij hebben een volvo v40 voor de trailer die mag 1400 kilo trekken en dat is zat voor mijn 1,5 paard trailer!
ik denk dat de v70 en dan diesel wel meer mag trekken dus de auto kan er gewoon voor....

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:37

ikke schreef:
Laad je pony's op de trailer, zet het spul op de weegbrug en je weet precies wat erachter hangt. Voorop gesteld dat je vader E-rijbewijs heeft en de Volvo het mag trekken, dan kan het.
gezien de gewichten die je opgeeft en Volvo kennende verwacht ik wel dat het kan.
De rest van de l*lverhalen die hier langkomen, gewoon naast je neerleggen. Het verhaal in de link, door Margreet geschreven, is het enig juiste verhaal. Volg wat Margreet zegt en zij die het met Margreet eens zijn. Alle overige aangehaalde zaken zijn gezwam in de ruimte door mensen die niet weten waar ze over praten. Klokken en klepels en zo.........

Vaderlief gaat hem niet trekken, een vriendin wel en die heeft haar E rijbewijs Ben blij dat paps een diesel heeft aangeschaft want zo te horen mogen die net wat meer trekken dan een benzine auto

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:09

@IKKE: wat bedoel je met l*lverhalen. Het geval van de weegbrug gaat toch echt niet helemaal op hoor.
Als je auto maar 1500 kilo mag trekken kan je bijna nooit een 2-paards trailer trekken. Zelfs leeg mag je hem dan niet trekken, want het gaat echt om het laadvermogen, en niet om de werkelijke inhoud. Anders zou iedere auto een lege 2 paards mogen trekken en dat is toch echt niet zo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:11

Als je je E-rijbewijs hebt, gaat het erom wat je daadwerkelijk aan gewicht achter je auto hebt hangen, met als limiet het gewicht dat de auto op papier mag trekken. Dan mag je met een auto die op papier 1500 kg mag trekken prima een 2-paardstrailer trekken, zolang die met inhoud maar niet boven de 1500 kg uitkomt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:13

voer het kenteken in op de RDW site, en je kunt online zien wat deze auto mag trekken.....en inderdaad, de rest van de regels staat in Margreet dr handleiding!

En crazycactus, het gaat als je rijbewijs E hebt, wel degelijk om het daadwerkelijke gewicht! Wat jij zegt is alleen van toepassing als je GEEN E hebt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:15

O..... ehhh blond dan maar....

Maar het is geen l*lverhaal...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:22

Karin schreef:
Als je je E-rijbewijs hebt, gaat het erom wat je daadwerkelijk aan gewicht achter je auto hebt hangen, met als limiet het gewicht dat de auto op papier mag trekken. Dan mag je met een auto die op papier 1500 kg mag trekken prima een 2-paardstrailer trekken, zolang die met inhoud maar niet boven de 1500 kg uitkomt.

Ik dacht dat dit dus verandert was. Dat ze nu echt puur alleen de kentekenbewijzen controleren, en niet gaan onderzoeken wat het daadwerkelijke gewicht is. Kan ik dit nog ergens nakijken?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:46

Hoi,

Op het kentekenbewijs staat als het goed is het aantal kilo's dat de auto geremd mag trekken.
Ik denk zelf iets van 1500 of 1600 kg, maar dit zeker nakijken. Op de site van autoweek kan je bij carbase ook alles opzoeken. Invullen welke auto het is bouwjaar type motor type auto. Daar staat het ook in.

Ik rij zelf met een tweepaards polyester trailer achter een Mazda 626 GE van 1994 met een 1.8i-16V motor met het trekvermogen van 1350 kg. Maar dan staat er maar een paard in. Nog een erbij dat kan ie niet hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:48

bloemkooltje schreef:
Vaderlief gaat hem niet trekken, een vriendin wel en die heeft haar E rijbewijs Ben blij dat paps een diesel heeft aangeschaft want zo te horen mogen die net wat meer trekken dan een benzine auto

Oei, die conclusie is wel een beetje kort door de bocht. Wat een auto mag trekken wordt voor een belangrijk deel bepaalt door de constructie van de auto, het remvermogen van de auto, het motorvermogen en ook het koelingsvermogen van de motor. Het komt dus voor dat een auto met een grotere motor toch minder mag trekken, omdat de motor anders koelingsproblemen krijgt, om maar een voorbeeld te noemen.
Tulandro: Nee, dat zijn van diezelfde zwamverhalen die zo af en toe de kop opsteken, maar die nergens op slaan.
De wet staat tegenwoordig op internet bij www.overheid.nl en dan bij wet- en regelgeving. Daar kun je op allerlei manieren de wetten doorzoeken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:51

Hou er ook rekening mee dat een auto met airco minder mag trekken!!!

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:06

ikke schreef:
bloemkooltje schreef:

Oei, die conclusie is wel een beetje kort door de bocht. Wat een auto mag trekken wordt voor een belangrijk deel bepaalt door de constructie van de auto, het remvermogen van de auto, het motorvermogen en ook het koelingsvermogen van de motor. Het komt dus voor dat een auto met een grotere motor toch minder mag trekken, omdat de motor anders koelingsproblemen krijgt, om maar een voorbeeld te noemen.
Tulandro: Nee, dat zijn van diezelfde zwamverhalen die zo af en toe de kop opsteken, maar die nergens op slaan.
De wet staat tegenwoordig op internet bij www.overheid.nl en dan bij wet- en regelgeving. Daar kun je op allerlei manieren de wetten doorzoeken.

Misschien wel ja, ben hier niet zo thuis in en zo kwam het wel over Ik bel vanavond meteen vadertjelief op hoeveel de auto mag trekken

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:18

Citaat:
Hou er ook rekening mee dat een auto met airco minder mag trekken!!!

Huh? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik rij met een BMW, benzine, airco en meer geintjes erin, rustig met een 2 paardstrailer rond (gevuld met 2 paarden waarvan er 1 rond de 800 kg. weegt). Die auto mag meer dan 2200 kg trekken.