Sweety doet zo vreemd de laatste tijd. Kent iemand dit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Sweety doet zo vreemd de laatste tijd. Kent iemand dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:36

Zoals jullie weten staat Sweety sinds Candy verkocht is (05.05.05)alleen. Even is er een ander paard geweest om der gezelschap te houden maar die was snel weer nodig voor de lessen en ging weer terug naar huis. Dus nu staat ze alweer even alleen. Tegen mij en mijn familie is ze zoals altijd superlief en braaf maar...
4dagen terug begon het. Ik ging met Sweety naar de plaatstelijke manege om gezellig iets te drinken op het terras en mijn broertje ging mee met de fiets. Ik zet Sweety vast op de bezoekersplaats bij de andere paarden en geen enkel probleem. Toen ik haar los maakte om naar huis te gaan gebeurde het. Er kwam een kleine iele haflinger aangelopen en Sweety keek die aan en begon te hiniken. Ik keek vreemd op ze hinikt nooit mijn broertje stond vlak voor haar en keek ook vreemd. De Haflinger reageerde niet dus sweety hinikte nog en nog. En toen stond madame ineens op haar achterbenen te stijgeren ! Heel voorzichig net in slow motion want mijn broertje stond ervoor heel beheersd omhoog en weer omlaag ze lette er ook echt op hem niet te raken. Ik wist niet wat ik zag ! Ik ben opgestapt en we gingen naar huis. Alles was weer normaal.
Gisteren gingen we een stapwandeling maken met 5 andere paarden er waren 2 beginners bij dus enkel stap. Sweety kent deze paarden ze heeft er ook mee op de wei gestaan. En meteen bij de begroeting begon ze weer te hiniken dat bleef ze bijna de hele rit doen. Niet hard hiniken maar net een motortje de hele tijd, vooraml als een paard naar haar keek of ze erlangst moest. Weer op de manege aangekomen stond ik achter in de groep en ze kreeg denk ik weer geen aandacht genoeg van de andere paarden. plots steigert ze weer met mij erop deze keer! En zelf erg hoog want ik moest rechtstaan en de manen vastpakken. Ook nu seigerde ze weer heel beheersd echt vreemd. Ik heb ze meteen de benen gegeven en ze luisterde weer.
Ook heeft ze 1 keer geprobeerd op een merrie vanachter te springen.
Tot nu toe kan ik haar goed de baas ze gaat ook niet lopen ofzo maar het is zo een vreemd gedrag van Sweety ik ben dat echt niet gewoon van haar. Volgens de lesgeefster komt het dus omdat ze nu alleen staat en wilt ze op deze 'slechte' manier aandacht van de andere paarden. Want ze is altijd heel voorzichtig dat ze mij niet raakt of mijn broertje toen hij ervoor stond.
pff kent iemand van jullie dit? Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde het toch echt even kwijt. Ik doe echt mijn best een weigenoot te vinden maar tot nu toe nog steeds niks. Dat meisje waar we vorige week mee gingen rijden laat ook al niks meer van der horen. Dus weer geen weigenoot.

M_aaike_

Re: Sweety doet zo vreemd de laatste tijd. Kent iemand dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:53

ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar dat jou paard dit doet omdat hij alleen staat zou best kunnen. Als het wieland waar je paard staat van jou is is het misschien een idee om een klein shetje te kopen en erbij te zetten. Of verder te zoeken naar een ander wiede maatje.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:55

is ze niet hengstig? daar doet het mij een beetje aan denken...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:50

Verplaatst van VvvD naar VMR.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:55

Ik denk dat je paard je nog behoorlijk netjes verteld dat ze dringend om sociale contacten verlegen zit. Geef haar zo snel mogelijk gezelschap, een paard hoort dagelijks contact te kunnen hebben met andere paarden.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:17

anders neem je er een geit bij!!!of
een shetje...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:21

Dat hinniken en achter andere paarden aanwillen komt me wel bekend voor, ook idd van een merrie die alleen stond.
Maar het zou ook goed kunnen dat ze hengstig is, wat missnynke al zei.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:27

volgens mij voelt ze zich een beetje alleen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:32

volgens mij is of word ze hengstig....

dat ze nu alleen staat kan ze deze gevoelens dus niet kwijt en laat ze het nu dus duidelijker merken door middel van dat hinniken etc...

tja een paardje erbij zou natuurlijk mooier voor haar zijn...

schimmelkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:47

neem een geit een schaap of een shetje bij hem in de wei! die zorgt voor gezelschap! misch. kan een koe ook nog!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:08

het kan best heimwee naar het andere paard zijn.

de mijne staat in een kudde maar haar maatje is 3 weken geleden verhuist en sinds die tijd is ze ook veranderdt.
ze komt nu als je haar uit de wei gaat halen in volle galop naar het hek,deed ze nooit.

met rijden ,we gaan we alleen op pad,is ze veel kijkeriger en schrikachtiger.

ze is helemaal drukker geworden.

over 2 weken gaan we op bezoek bij haar maatje,en ben benieuwd hoe ze reageren.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:25

Hengstig kan ze niet zijn want ze is drachtig
En dat meekt alles net zo moeilijk eigenlijk. Ze zal haar veulen krijgen rond 12 mei 2006 en dat veulen gaan we houden. Mijn weide is niet groot genoeg voor 3 paarden ook niet 2 en een shetje Dus als ik nu een shet, schaap of geit zou kopen dan moet die weer weg als het veulen er is. Ik ben niet iemand die dieren verkoopt heb het nog nooit gedaan dus ik weet dat ik ook die shet,geit... niet zal kunnen verkopen. Daarom zoek ik me rot achter een geschikt weidemaatje maar ik vind hier maar niks. Tja dat ze eenzaam is dat wist ik wel maar dat ze daardoor zo een dingen gaat doen. Ondertussen zoek ik maar verder naar een weimaatje.

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:30

missnynke schreef:
is ze niet hengstig? daar doet het mij een beetje aan denken...

daar moest ik ook meteen aan denken
mijn paard kan ook oervervelend zijn als ze hengstig is!
ook steeds hinneken enzow!

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:31

lees net het berichtje dat ze drachtig is
missgien dr hormonen ofzow
je weet het nooit met merries's

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:45

hey Kalinka, nog steeds geen maatje gevonden voor Sweety, jammer.
Ik kan begrijpen dat je paard zo doet, paarden kunnen soms raar doen als ze gewend zijn van samen met andere paarden te staan, mijn eerste paard wou over de staldeur springen toen ik haar weghaalde bij mijn verzorgpaarden en bleef toen vasthangen op de deur, ze werd ook zot als ze ander paarden zag voorbij komen langs haar weide, ze begon dan te galloperen en te hinniken als een zot.
Ik hoop dat je snel iemand vind die een wei zoekt, ik zal nog wat rondluisteren of ik niemand weet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:53

juist bij drachtige merries komt dat rare hengstige gedrag voor... teminste, dat is mijn ervaring. zoiezo is alleen staan niet prettig voor een paard, dus dat kan ook een deel van de oorzaak zijn. Mijn merrie heeft wel een beetje t zelfde gedrag als ze hengstig is en alleen staat.