Te jong shetlander veulentje? (zonder moeder)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jupiter

Te jong shetlander veulentje? (zonder moeder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 08:49

Ik heb gister op de paardenmarkt in bemmel een shetlanderveulentje gekocht, de moeder stond ook te koop en ze gingen hoedan ook weg die dag. (waarschijnlijk apart dan) De verkoper zei dat t beestje 5 maanden oud was, maar nu zie ik aan de tandjes dat hij er 4 boven heeft en 4 onder waarvan de buitenste 2 nog niet helemaal groot zijn.
we geven dr veulenbrokjes die ze goed wegeet, en gras eet ze ook gewoon goed. Maar moet ze nu ook nog iets anders hebben? melk oid?
Ze breekt alleen overal uit >;) dus we kopen eerst een pin waarmee we haar op een afgezet stukje weiland neerzetten.
Nog een probleem Matrero onze e-pony vind het maar niks. Hij heeft haar al een keer aangevallen waarbij ze viel en hij over haar heen liep
Hoe pakken we dit probleem aan? apart zetten in een wei naast elkaar? of gewoon in dezelfde wei.
T probleem is dat het een heel zachtaardig kwetsbaar beestje is dus die zal matrero niet zo snel afsnauwen.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.. Groetjes Nanda

crazycactus

Re: Te jong shetlander veulentje? (zonder moeder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:54

Tja heel lastig. Ik zou zeker gewoon lekker brokjes voeren. Wel zielig hoor zo'n klein ding...
Kan je de wei niet in 2en splitsen? Zodat ze wel neuscontact kunnen maken. Ik zou die kleine niet aan de pin zetten hoor, veel te link. Straks komt ze vast te zitten in het touw, daar krijg je lelijke wonden van. Staat er wel stroom op de omheining?

Jupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 08:58

Ik heb een stuk wei voor de kleine afgezet met 5 (!!!) draden maar ze gaat er gewoon doorheen , er staat stroom op ja. Nu heb ik dr maar even op stal gezet en Matrero kan van buitenuit met zn snuit de stal in om te ruiken en dat gaat wel goed...
Maar ik denk dat ik toch een pin ga halen zo eentje die meedraait anders weet ik het ook niet..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:02

ja die kleine shetjes zijn houdinis , we hebben der hier ook eentje van nu 3 maanden

5 maand is oud genoeg om bij mamma weg te gaan hoor , daar hoef je niet over in te zitten

slimste is om gaas te halen en eerst een stuk af te zetten met en gaas en daarvoor stroom , als ze wat groter worden blijven ze der meestal wel achter , alhoewel de mamma hier (75 cm) gaat ook rustig onder de draad door

zet je je 1e draad iig zo laag mogelijk en dan om de 10 cm dan maak je nog een kans

succes !

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:49

ik zou de wei splisten en de kleine idd vastzetten, tot je iets hebt gevonden om haar in de wei te houden, en pas als ze wat groter&sterker is ze weer bij elkaar zetten

wel superschattig zijn ze he, die kleintjes

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:10

ik zou hem gewoon wat veulen brokjes geven en anders de dierenarts even vragen wat het beste is(je kan daar kunstmelk krijgen voor paarden)ik zou je veulen niet bij je paard in houden....eerst even apart zetten en dan maar weer bij elkaar in.ik weet niet of het zo goed idee is om haar vast te zetten ze is nog maar jong...mijn shet breekt ook altijd overal uit wij hebben gewoon van dat dikke lind waar je stroom op kan zetten dat heel strak staat en dan in 3 banen toen kon hij er niet meer onderdoor(2 banen zou ik niet doen want dan gaat ze er tussen door haha deed die van mij ook)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:22

Ik had bij mijn shetlandhengstje ijzerdraad over zijn halster gedaan (was een tip van de buurvrouw...) zelfs dat was niet voldoende om hem tegen te houden. Rampendingen die shetties. maar ze zijn zo lieffffff.

_Beauty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:37

bedankt voor de reacties. de DA is geweest, ze is gezond en heeft der inentingen gehad. iedere dag gaat het een stukje beter tussen die 2, maar staan nog wel apart. en o,ja weet iemand hoe vaak deze beestje poepen, want ze poept heel weinig en dan is het ook maar 1 keuteltje..

deze post was van jupiter (en mij ook )

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:32

hoe is het met de kleine?